Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ram kring bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Okej, nu ger jag upp mina försök i photoshop. Finns det någon som vet hur man gör för att få en ram kring bilden, gör man det i photoshop eller bär man sig åt på något annat sätt? Vet inte om detta är rätt del av forumet för denna fråga men å andra sidan vet jag ju inte heller hur man gör...

Tack på förhand

Mvh

/Lasse

Välj lämplig färg i Färgväljaren, markera hela bilden, välj Ramlinje, bestäm pixelbredd.
Voila´!

Eller om du inte vill offra yta i bilden; Byt bakgrundsfärg till din ramfärg, gå in under Image | Canvas size och skriv in nya pixelmått som motsvarar ursprungsstorlek plus två ggr ramtjockleken.

Calles på engelska: Edit | Stroke
Mitt på engelska: Image | Canvas size

Vill jag minnas, jag växlar lite mellan språkversionerna.

Oj. Kanske överflödigt att översätta mitt tips från engelska till engelska. Nåväl, på svenska är det väl Bild | Storlek på arbetsyta tror jag.

Du kan skifta till vit bakgrund och svart förgrund genom att klicka på den svarta och den vita rutan i verkrytgsfältet (se den ena inringningen i min illustration). Sen byter du plats på för- och bakgrund genm att klicka på pilarna (den andra röda inringningen).

Kan du inte gå in på Stroke har du kanske ett textlager markerat, är inne på något skumt färgläge eller har något skumt verktyg valt? Saknas Stroke helt eller är det nedtonat?

Bilagor

• farbyte.gif
    farbyte.gif
    1 KB · Visningar: 478
lundgrenlasse skrev:
På min version kan man gå in på "edit" men sen inte på "stroke".

Är det för den är gråmarkerad beror det nog mest på att du måste kopiera bakgrundslagret först. Bakgrundslagret är alltid låst om du öppnar upp en bild. Enklast är att dra bakgrundslagret (i Layers-fönstret) till new layer ikonen i samma fönster (ikonen till vänster om papperskorgsikonen).

Är du helt förvirrad av min dåliga förklaring kan du istället markera bilden med ctrl+a, kopiera lagret med ctrl+c och klistra in det igen med ctrl+v (på en mac är det samma sak fast med kringlan istället för ctrl). Sedan ska det gå...

Jäkla Jim! Du hann före! Men jag måste bifoga min skärmdump när jag ändå har gjort den...

Bilagor

• pshop01.jpg
    pshop01.jpg
    23.9 KB · Visningar: 469
Jag har tillgång till en skrivare i storformat som är laddad med fotopapper. Vad händer med ramen om jag skriver ut bilderna? Jag flyttar ju bilderna till en "kontaktkarta" för utskrift då. Hänger ramen liksom med då?

/L

Japp, då sitter ramen där som en smäck! Stort tack för hjälpen allihopa. Det var verkligen hjälp på hög nivå.

Mvh

/Lasse

Alltså -jag blir klart impad av er "digitalare" när ni hjälper varann med problem.En annan kör på med den gamla traditionella stilen."Stroke" det trodde jag innebar att man var helt uträknad....

Jag fotograferar dock inte digitalt. Istället scannar jag in bilderna och fixar sedan med bilderna i photoshop. Själv är jag inte proffs utan snarare en glad amatör. Har du möjlighet att greja med bilderna i photoshop så gör det. Det är hur kul som helst. Du ser ju på den här tråden att man inte behöver vara orolig över att köra fast dessutom.

Mvh

/Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar