Annons

Ram eller inte på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle.b

Aktiv medlem
Jag har börjat lägga ramar på mina bilder på fotosidan efter det att jag blev medveten om hur lätt det är att själa bilder på sidan så en tanke dök upp(ju mer skrot kring en bild ju ointressantare är den) men upptäckte att bilden blev fräsare med ram,se mina trädbilder där har jag samma bild med och utan ram....men om du som ska rösta inte gillar ramen så kanske bilden tappar i värde på din röst? funderade Kalle.B

Alla målare är kanske inte överens om ramens betydelse men många av dem skulle nog alla säga att den är viktig. Dessutom ser man ibland publikationer där man använder tunna ramar kring bilderna för att ''hålla ihop'' dem.

Om det påverkar min kommentar? Det är säkert så eftersom ramen är en del av helheten. Däremot tror jag inte att ramen förvandlar en bra bild till en dålig eller tvärt om.

Förresten, vem har ett ekonomiskt intresse av lågupplösta bilder för webben?

Tjaa. beror lite på bilden och val av ram. Precis som jörgen säger så är ju bilderna på fotosidan i jpg format och max 500k stora vilket innebär att du knappast kan göra en 10x15 kopia....

Men tycker ni att det är ok att ha bildram för att fräscha upp kring bilden för jag gillar inte fotosidans vita bakgrund

Saker och ting behöver, precis som människan, lite luft för att komma till sin rätt. Ändå är vi så rädda för tomrum, jag förstår inte det.

Jag tycker att dina ramar är snygga och att de lyfter fram dina bilder.

Nån som har tips på hur man gör en snygg ram enkelt?

sjöberg skrev:
Nån som har tips på hur man gör en snygg ram enkelt?

De flesta bildbehandlingsprogram kan arbeta med lager. Ökan storleken på ''kanvasen'' och lägg ett färgat lager bakom din bild.

Om du ska göra det på många bilder föredrar jag program som till exempel ImageMagick även om de inte är lika intuitiva som de ''vanliga'' programmen.

Tja, snabbt och enkelt.

Markera hela bilden Ctrl + A.

Välj önskad ramfärg som förgrundsfärg i Photoshop.

Välj Edit\Stroke (amerikanska Pshp)

Välj lämplig tjocklek och OK.

Se menybild.

Bilagor

• ram.gif
    ram.gif
    16.3 KB · Visningar: 265
Kalle: Gillar dina ramar! Snygga bilder också! Funderar på om man skall gör likadant själv!

Kopiera hans idé? Så länge fotosidan är vit så vinner bilderna på det! Har inte vetat tidigare hur man gjort annars hade jag och så lagt en ram. Alla mina bilder jag har hemma förutom dior är fastklistrade på svarta ark. Det är väl samma sak..?

Det är ju bara att köra sin egen still,den färgkombinationen som jag kör här har jag haft i många år på mina utställningsbilder och tycker att samma ide funkar här.Även att det ger en personlig stil som många kommer att känna igen att det där är Kalles bild t.ex.

Jag är en total nybörjare på fotografering, men har hållt på med grafik på datorer, som hobby, i ett antal år nu. Tittade omkring bland dina album, helt suveräna bilder

Dina ramar förstärker intrycket av dina bilder och har ett visuellt syfte.

Men som stöldskydd fungera de inte så bra. Bara att beskära bort. Copyright stämplen nere i hörnet fungerar bättre, men kan också tas bort. På vissa bilder svårare men det går.

Tycker du ska fortsätta med ramar. De gör att alla dina bilder ser enhetliga ut.

Den gråa ramen har ju en viss funktion för när du tittar på en bild med vit ram så ger den vita ramen en bländande effekt som motljus på pupillen och motsats reaktion när du har en svart ram det är därför man har den gråa neutrala färgen på ramen som gör att ögat uppfattar motivet utan att behöva korrigera och därmed uppfatta bilden på ett bra sätt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar