Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raktecknande objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

SpanCox

Aktiv medlem
Jag har en liten fundering angående normalgluggar och när de egentligen blir raktecknande på en icke FF-kamera som tex K-5?

Enligt mina beräkningar är sensorn på K-5 28,1 mm diagonalt (roten ur (23.4² + 15.6²)).

Skall man räkna med diagonalen på sensorn som vanligt eller skall man ta något annat med i beräkningen?

Om det är 28 mm som stämmer enligt ovan, hur långt upp kan objektiven räknas vara raktecknande?
Jag tvekar mellan om en 35 mm eller en 50 mm glugg blir bäst. Jag upplevde ibland min gamla Pentax SMC-FA 50/1,4 som en smula för lång vid fotografering inomhus där väggar och annat är i vägen för benzoomen.

Med raktecknat så tolkar jag det som att man inte får extrema böjningar i bilden som fisheye som extremfallet. Normalt för en cropkamera så brukar man ange 35mm som det objektivet som motsvararar normalen, men jag har inte räknat ut det exakt men det ligger nog runt 30-40 beroende på sensorstorlek

Jo, det är så jag menar. Samt att folk slipper se ut som Borneasiska Näsapor på bild då. ;)

Raktecknande vidvinkel finns, men det betyder inte att den inte förvränger bilden.

/Stefan

Jag har en liten fundering angående normalgluggar och när de egentligen blir raktecknande på en icke FF-kamera som tex K-5?

Enligt mina beräkningar är sensorn på K-5 28,1 mm diagonalt (roten ur (23.4² + 15.6²)).

Skall man räkna med diagonalen på sensorn som vanligt eller skall man ta något annat med i beräkningen?

Om det är 28 mm som stämmer enligt ovan, hur långt upp kan objektiven räknas vara raktecknande?
Jag tvekar mellan om en 35 mm eller en 50 mm glugg blir bäst. Jag upplevde ibland min gamla Pentax SMC-FA 50/1,4 som en smula för lång vid fotografering inomhus där väggar och annat är i vägen för benzoomen.

Raktecknande objektiv är sådant som inte har vare sig tunnformig eller kuddformig distorsion.
Plåtar du ett rutnät som fyller hela bilden så blir alla linjer raka :)
Att sedan perspektivet -förvrängningen blir annorlunda om du plåtar porträtt med 200 mm eller 20 mm är ju en annan sak.

mvh.

/Janne

Så termen jag letar efter är således "icke perspektivförskjutande"?

Så, om man då applicerar den termen på min initialfråga:
Kan man använda bildsensorns diagonal vilken på K-5 är 28mm och innebär det att brännvidsindex för att slippa perspektivförskjutning är 28mm?
Hur långt kan man då gå upp i brännvidd utan att tappa perspektivet?

Kan man använda bildsensorns diagonal vilken på K-5 är 28mm och innebär det att brännvidsindex för att slippa perspektivförskjutning är 28mm?

Nja ;-)
Alla objektiv förändrar ju, beroende på brännvid, perspektivet olika mycket. Speciellt om du går nära ett motiv som inte är helt platt, ex ett ansikte där då näsan är närmare sensorn än ex öronen på flertalet avfotograferade personer ;-)

/Janne

Inget objektiv förändrar perspektivet. Perspektivet beror helt på avståndet mellan kamera och motiv.

Det innebär förstås att om man tar en bild med samma utsnitt med två olika brännvidder så måste man ta dessa bilder på olika avstånd och därmed får man olika perspektiv i de båda bilderna.

Tar man två bilder på samma avstånd med två olika brännvidder så får man dock samma perspektiv (man har ju inte ändrat avståndet). Det blir samma perspektiv med ett 20mm-objektiv som med ett 200mm-objektiv givet samma avstånd till motivet.

Thomas,

Du har ju ett zoomobjektiv som går mellan 18 och 55 millimeter. Du kan prova med det och se vilken som verkar vara lagom brännvidd för dig att fotografera folk så att näsorna ser normala ut.

Då hamnar vi på 35mm på en cropkamera

Fick ett tips av en hobby fotograf angående förvrängningar och oskärpan ute i kanterna.
Köp FF objektiv så får du "kremen av kremen", som han uttryckte sig på norska.

För detta test behöver du egentligen inte ens kamera, perspektivförskjutningen är ju en fenomen som beror på avståndet, inte objektivet.

Men om man som bruktligt försöker låta ett huvud fylla bildrutan och flyttar dig själv slipper du perspektiveffekten i området runt normalen, dvs i ditt fall 35mm (50 mm för fullformat) (du har väl cropfaktor 1.5?) men de flesta brukar föredra lätt tele, dvs 50-55mm för dig (75-85mm fullformat) eller kanske lite längre tom. Om du fotar folk. Fotar du prylar ska du bara ligga nära normalen.

Runt 28-35mm räknas som "normal".
Om du ska ta porträtt rekommenderar jag
50, 70 och tom 90mm.
Över 70mm börjar motivet tryckas ihop, ansiktet börjar bli platt,
men effekten kanske först börjar bli störande över 200mm?
Själv använder jag dom flesta brännvidder(från fisheye) när
jag plåtar folk, men mest 50-90mm till porträtt.
Men 90mm kan bli långt inomhus.

Raktecknande innebär som sagts ovan, motsatsen är
tunnformig(fisheye) eller kuddformig distorsion.
Det finns numera korrigerade objektiv som har
vågformig distorsion(vissa zoomar). En vidvinkel som ej är korrigerad
kan man kalla fisheye eller fisheye lik, men korrigerad
brukar den ha en måttlig tunnformig distorsion på nån %.
En konsekvens av korrigeringen till "vanlig" vidvinkel blir
en annan distorsion som innebär att saker eller ansikten
nära sidorna i bilden blir utdragna(breda ansikten).
Jag störs mest av det i pressbilder, där man ser det ofta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar