ANNONS
Annons

Rajala vill inte sälja!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Låt mig ta mitt konkreta fall med Rajala senast.

Först vill jag åter påpeka att service yrke är sådan att man SKA ha en vänlig, intresserad och lugn attityd, annars ska man inte jobba med kunder.
Att "kunden alltid har rätt" finns inom service yrken är inte för som några här tror, att man ska anamma att kunden faktiskt alltid HAR rätt. Nä, det är väldigt enkel psykologi bakom detta som inom många andra områden. Om personalen lär sig detta genom att intala sig det ett antal gånger så blir det ett sätt för personalen att hamna i ett bemötande mot kund som ger nöjdare kunder och bättre försäljning. Man tjatar inte detta mantra för att man verkligen tror att kunden alltid har rätt. Kunden kan ha fel, och har många gånger fel, men man ska inte bemöta kunden på det sättet utan bemöta det mer psykosocialt.

Mitt senaste möte med Rajala, kort och i detalj:
Jag kommer in i butiken för att köpa en stor kamera rygga.
Två personer jobbar i lokalen, en kvinna och en man, unga båda två.
Båda har kunder och båda kunderna tar enormt lång tid (helt OK enl mig).
Mannen har en kund som frågar och testar och det är ständig kontakt mellan dom och utveckling i ärendet. OK, här får man ju vänta för dom är riktigt upptagna (helt OK igen).
Kvinnan har en kund som undrar om en kamera. Kvinnliga personalen hjälper honom med de få frågor han har. Han går runt med kameran och testar lite. Kvinnan står bakom disken och väntar. Kunden får samtal och släpper ärendet och börjar prata på mobilen i några minuter (känns som timme) och kvinnliga personalen står bakom disk och gör inget under tiden.
Den andra kunden och personalen är riktigt upptagna så där begär jag inget annat än att jag vår vänta men med den kvinnliga personalen som nästan inget har att göra under denna kvart jag är inne i butiken och väntar, ja hon har inte ens mött min blick under de 15 minuter jag försökt nå hennes. Hon frågar mig inget. Hon säger inte till mig med ett lugnande meddelande att hon snart tar hand om mig. Nä, inte ett ljud från någon och inte en blick från någon av personalen.

Så beter man sig inte om man vill ge god service. Kvinnliga personalen kan och ska självklart ta tillfället i akt då hon flera gånger har flera minuter då hon kan besvara min fråga som tar 10 sekunder att ställa och 5 sekunder för henne att besvara.
Jag själv tar så många kunder jag kan hantera samtidigt, så länge det inte går ut över kvaliteten på min service och det måste det inte alls göra bara för att man tar hand om en "snabbis" emellan. Åtminstone ska man möta blicken och ge en välkomnande blick och helst en snabb fråga om vad kunden vill. Vill kunden något avancerat så ber man kunden vänta men är det något mycket lätt att besvara så tar man det då man ändå inget gör.

Kan Kameradoktorn och andra ge en service som jag tycker är suverän (fast jag där fick vänta 30 minuter) så kan andra affärer också det. Det är sättet man gör det på som är avgörande.

Det stora problemet är väl att det är lätt att sitta här och skriva att man minsann kräver service och den ska vara riktigt bra etc. I slutändan är det nog ändå en mycket liten andel av oss som är beredd att betala för den.

Låt mig ta mitt konkreta fall med Rajala senast.

Mitt senaste möte med Rajala, kort och i detalj:
Jag kommer in i butiken för att köpa en stor kamera rygga.
Två personer jobbar i lokalen, en kvinna och en man, unga båda två.
Båda har kunder och båda kunderna tar enormt lång tid (helt OK enl mig).
Mannen har en kund som frågar och testar och det är ständig kontakt mellan dom och utveckling i ärendet. OK, här får man ju vänta för dom är riktigt upptagna (helt OK igen).
Kvinnan har en kund som undrar om en kamera. Kvinnliga personalen hjälper honom med de få frågor han har. Han går runt med kameran och testar lite. Kvinnan står bakom disken och väntar. Kunden får samtal och släpper ärendet och börjar prata på mobilen i några minuter (känns som timme) och kvinnliga personalen står bakom disk och gör inget under tiden.
Den andra kunden och personalen är riktigt upptagna så där begär jag inget annat än att jag vår vänta men med den kvinnliga personalen som nästan inget har att göra under denna kvart jag är inne i butiken och väntar, ja hon har inte ens mött min blick under de 15 minuter jag försökt nå hennes. Hon frågar mig inget. Hon säger inte till mig med ett lugnande meddelande att hon snart tar hand om mig. Nä, inte ett ljud från någon och inte en blick från någon av personalen.

Så beter man sig inte om man vill ge god service. Kvinnliga personalen kan och ska självklart ta tillfället i akt då hon flera gånger har flera minuter då hon kan besvara min fråga som tar 10 sekunder att ställa och 5 sekunder för henne att besvara.
Jag själv tar så många kunder jag kan hantera samtidigt, så länge det inte går ut över kvaliteten på min service och det måste det inte alls göra bara för att man tar hand om en "snabbis" emellan. Åtminstone ska man möta blicken och ge en välkomnande blick och helst en snabb fråga om vad kunden vill. Vill kunden något avancerat så ber man kunden vänta men är det något mycket lätt att besvara så tar man det då man ändå inget gör.

Av detta skall vi alltså fås att förstå att butiken, ja hela Rajalakoncernen, besitter en inneboende elakhet.

Om det varit jag som var kund skulle jag försökt kasta in min tiosekundersfråga med ett försiktigt "Ursäkta, men..." under den andra kundens telefonsamtal. Till exempel.

Ja, försäljaren borde absolut ha bekräftat din närvaro och visade bristande professionalism. Men jag tycker ändå inte hela butikskedjan ska stå vid skampålen p g a just denna incident. Till exempel.

Jag tycker uppriktigt sagt att detta liknar häxjakt. Är alla så missnöjda med denna fotokedja så (samma) alla gör sitt yttersta för att strypa kundtillströmningen dit? Blir ni lyckliga om de slår fast butikerna?

Vi har alla vårt eget ansvar för våra egna handlingar.

//Johan

Hur vet du att dom "uppenbarligen" har många nöjda kunder? Har du statistik att visa eller någon annan källa att hänvisa till med fakta om detta?

Enligt allabolag.se omsatte Rajala mellan 50-100 miljoner kronor 2009.

Som jag skrev är Rajala ett stort företag. Det kan man inte bli utan att ha många och återkommande kunder. Det är en väldigt enkel logik: Är man inte omtyckt får man inte göra några affärer.

Summan av hela diskussionen är väl :

Om du är missnöjd med en butik så vänder man sig till någon annan. Vill man ha mycket konkret hjälp efter sitt köp så köper man lokalt och vill man ha det absolut billigaste så köper man på nätet. (oftast)

Själv har jag jag arbetat tidigare inom handel i tretton år. De företagen jag sökt mig till har haft ungefär samma mentalitet - "Vi är inte billigast, men vi är kunnigast och trevligast vilket gör att kunden kommer tillbaka". Detta funkar mycket bra och det är kul att jobba.

Tycker inte att tråden är en häxjakt utan mer en upplysning och som oftast en frustrationsventil för missnöjda kunder. Vill man se äkta häxjakt så kan man läsa vad folk skriver om ex mäklarfirmor osv.

/Micke

Min erfarenhet säger mig att handla hos fotokungen om jag skulle vilja ha canon eller hos kameradoktorn när det gäller nikon. Alltid fått en bättre upplevelse än hos rajala. scandinavianphoto ligger lite avigt till så har inte besökt dem på länge...så kan inte uttala mig.

Tyvärr....

så är väl många säljare i specifika fotobutiker "fotografer" själva. Och det vet man ju att det är ett jäkla svårt folk :)
Som på fotomässan i Gbg förra året när jag kikade på skärmar och skärmkalibreringsutrustning på en avdelning. Då sa den hippieliknande säljaren till mig "out of the blue" att med digitalkameror nu för tiden så kan vilken idiot som helst köpa bra utrustning och tro att dom kan fotografera!!!!!!!

Haha, det var ju smidigt sagt tänkte jag och insåg snabbt att vissa företag tror att man kan ta vilken bra idiotfotograf som helst och sätta som säljare.
Missunnsamhet, bitterhet osv.

Jag tycker kundmakt är bra och har sedan länge skippat det där elektronikföretaget som anställer "snygga" säljare som inte kan något om produkterna eller bemötande. Det finns väl en balans anser jag mellan kunnande och intresse kontra bemötande.
För denna gången; om Rajala förstört förtroendet. Så skippar jag dom. Trots att jag vet att vissa kunder är fruktansvärda och borde slängas ut.

Fast nu vill nog rajala sälja, man får 10% rabbat om man deltar i en tävling :)
Och lämpligt namn på tråden vore väl rajala vill inte köpa ;)

Det är en mycket tråkig trend att hänga ut någon detaljist eller webbshop bara för at man blivit dåligt bemött i affären eller på nätet.

Denna är nog en av de sämre anledningarna att hänga ut en butik, --->att de inte ville köpa din beggade lins,,,,--->so what.

Andra inlägget om att han stod och väntade 15 minuter för att få ställa sin 10sekundersfråga.....det är väl bara att gå fram och ställa frågan, stå där som ett utropstecken och vänta, hon kanske trodde att han var där tillsammans med någon som blev expedierad

Har inte shoppat hos Rajala, men inte kan de vara så dåliga som de framställs i denna tråd som "bara" är enkelriktad och därmed ganska meningslös

Du har självfallet helt rätt i den kommentaren. Det är väl inte konstigt att "folk" är lättstötta när de helt oprovocerat blir utsatta för den typen av påhopp och det ovanpå att de blivit nonchade på Rajala när de föreslagit dem en drömdeal. :)

Nu måste det bli någon form av ordning även på en fotosida.

Vore det inte bra om fler säljare jobbade provisions baserat för då skulle de ju vara mycket mer måna om service....

Vore det inte bra om fler säljare jobbade provisions baserat för då skulle de ju vara mycket mer måna om service....

... eller så skulle det bli vanligare att dom prånglar på kunden den produkt som ger säljaren mest provision, och inte den produkt som passar kundens behov bäst ...

Jo iofs men de kan väl ha kundprovision eller iaf tävling på vem som får högsta betyg av kunderna ;).
lite ot
Skulle kolla på ett litet kylskåp till landet och fick tag i en säljare (säger ej butikens namn) och han sa 2995 och bara gick, frågade mig inte ens om jag ville köpa det... Hur kan en köpare missa en sådan klockren köpsignal?

... eller så skulle det bli vanligare att dom prånglar på kunden den produkt som ger säljaren mest provision, och inte den produkt som passar kundens behov bäst ...
Mest troligt om provisionen är för hög i relation med fasta lönen.

En bra mix är aldrig fel

men servicekänslan kommer inte med provisen

När jag å polaren var inne på rajala i sthlm hade vi inte samma problem som trådskaparen utan vi hade svårt och bli av med säljaren istället.... Dessutom trampa hon på polarens tår haha.

Rajala i Malmö

Var inne på Rajala i Malmö idag för att göra minst två inköp. Har tidigare köpt prylar där för ca 20 000 kr.

Min nuvarande vidvinkelglugg är jag, efter ca 6 månaders begränsat användande, inte nöjd med. Det är alltså ett ett mer eller mindre nytt Tamron 10-24 (nypris 4 600 kr) med orginalförpackning kvitton och all övrig dokumentation.

Hade siktet inställt på Canons 16-35 2.8 (13 500 kr) och tänkte att man kunde få ett schysst inbytespris kopplat till denna uppgradering. Utöver detta tänkte jag köpa en hjälmkamera av märke Contour med vissa tillbehör (4 000 kr). Såg dessutom att man tagit in DSLR video tillbehör som jag behöver införskaffa.

Kommer in i butiken och får ganska raskt veta att man tar emot beggade gluggar men ej Tamron då man gått över till Sigma. Märkligt eftersom man har en Tamron 90 i beglistan....?

Efter att jag tydliggjort att jag ämnar köpa 16-35 kan de tänka sig att ta emot mitt inbyte till 500 kr men helst ser de att jag säljer den själv på Blocket. Då förklarar jag att möjligheten att byta in är en av de stora anledningarna att man handlar hos dem, men det biter inte. Jag förklarar att jag då kommer åka ut till Mediamarkt och köpa objektivet vilket de tycker är en bra idé.

Summa summarum, jummet bemötande av tre ynglingar som verkade bli störda i någon sorts nätsurf- / kaffeövning. Mycket märkligt att så lättvindigt släppa en kund som ämnar handla för närmre 18 000 kr.

Rajala, ni har precis mist en kund och när jag berättade för min fru som är delägare i en av Malmös största reklambyråer och tillika er kund blev hon vansinnig. Hänger löst där också!

Snyggt jobbat!

Ha! Och en förlorad jund p g a att ynglingarna inte har någon arbetsetik. Hade jag varit du, så hade jag skrivit ett fint brev till deras närmaste chef ( eller någon lite högre upp i hierakin) och berättat hur dessa fina ungdomar bemöter Rajalas kunder.
Har själv gjort detta till en chef för ett annat företag, Blev bemött dåligt. Skrev ett mail. Och senare när jag såg denna unga tjej på marknaden i mitt samhälle Trelleborg så tittade hon på mig och sedan på sina vänner med en pekande hand mot mig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar