Annons

Rajala vill inte sälja!?

Produkter
(logga in för att koppla)

pwanderssono

Ny medlem
Var inne på Rajala i Malmö idag för att göra minst två inköp. Har tidigare köpt prylar där för ca 20 000 kr.

Min nuvarande vidvinkelglugg är jag, efter ca 6 månaders begränsat användande, inte nöjd med. Det är alltså ett ett mer eller mindre nytt Tamron 10-24 (nypris 4 600 kr) med orginalförpackning kvitton och all övrig dokumentation.

Hade siktet inställt på Canons 16-35 2.8 (13 500 kr) och tänkte att man kunde få ett schysst inbytespris kopplat till denna uppgradering. Utöver detta tänkte jag köpa en hjälmkamera av märke Contour med vissa tillbehör (4 000 kr). Såg dessutom att man tagit in DSLR video tillbehör som jag behöver införskaffa.

Kommer in i butiken och får ganska raskt veta att man tar emot beggade gluggar men ej Tamron då man gått över till Sigma. Märkligt eftersom man har en Tamron 90 i beglistan....?

Efter att jag tydliggjort att jag ämnar köpa 16-35 kan de tänka sig att ta emot mitt inbyte till 500 kr men helst ser de att jag säljer den själv på Blocket. Då förklarar jag att möjligheten att byta in är en av de stora anledningarna att man handlar hos dem, men det biter inte. Jag förklarar att jag då kommer åka ut till Mediamarkt och köpa objektivet vilket de tycker är en bra idé.

Summa summarum, jummet bemötande av tre ynglingar som verkade bli störda i någon sorts nätsurf- / kaffeövning. Mycket märkligt att så lättvindigt släppa en kund som ämnar handla för närmre 18 000 kr.

Rajala, ni har precis mist en kund och när jag berättade för min fru som är delägare i en av Malmös största reklambyråer och tillika er kund blev hon vansinnig. Hänger löst där också!

Snyggt jobbat!
 
Nej, det gör de inte men om inte Rajala heller gör det kan han ju lika gärna handla där det är billigast eller där de till och med (hör och häpna) vill sälja något till sina kunder. Blir själv också så trött på sånt.
 
Det är inte ofta jag skriver ner butiker men även jag råkade ut för en sunkig säljare i Stockholm på Rajala. Jag ringde för att fråga om nikon 70--200/2.8 som jag var mycket sugen på ( skulle köpa samma dag). Fick sura svar och en massa suck i telefonen vilket bara gjorde att jag nu köper den från ett annat ställe.
 
Konsumentmakt kallas det. Om du inte är nöjd med bemötandet så gå någon annan stans.

Nu har jag dock viss förståelse för hur de agerade. Har de 90 Tamron på lager så säger det väl en del om hur lättsålda de är :). Du som konsument har ingen ensamrätt till "konsumentmakt". Anser sig butiken inte tjäna på affären så har de väl sin fulla rätt att tacka nej. Det finns inget som tvingar dem att sälja.

Känner inte till marginalerna numera men då jag arbetade i branschen var de rätt låga på vissa produkter. Säljaren/butiken/butikschefen var tvungen att ta in begagnade prylar till noll pris. Dvs rabattera den nya man sålde med hela beloppet man skulle ge för den inbytta. Hur det ser ut för fotoprylar idag vet jag inte men jag kan ju gissa.

Att du handlade för 18000 kr säger tyvärr inte ett dugg om hur mycket mycket pengar butiken faktiskt tjänade på affären. Marginalen kanske var så pass låg att det inte gick att rabattera mer, vad vet jag.
 
När det gäller bemötande så har även säljare dåliga dagar, tyvärr. Vissa dagar har man svårt att ta vissa kunder. Du skulle bara veta hur en del kommunicerar. Hualigen!!

Observera att jag inte på något sätt säger att någon av er var otrevliga eller dryga. Bara att man som säljare kan få nog. Oavsett hur bra och trevlig man är i 99,99% av fallen så går det ibland fel.
 
Malmöbutikens personal verkar variera kraftigt, eller iaf dess bemötande.
Har fått precis samma bemötande förut då det verkade vara viktigare att dricka kaffe o kolla youtube än att ta hand om kunder.
Andra gånger har man fått ett helt suveränt bemötande.
 
Jag kollade med Rajala när jag skulle köpa 70-200/2.8 II och ville delfinansiera det med ett antal (bra) prylar, men fick ett skambud på inbytet. Så det blev Scandinavian Photo istället där jag handlar det mesta av mina prylar, det var inget supererbjudande där heller men i alla fall betydligt bättre än Rajala.

Det är väl inget att bli upprörd över i och för sig, det kan ju finnas många anledningar till att just det man vill byta in inte är intressant för en butik. Prova bara på fler ställen, prylarna kanske passar bättre i en annan butiks begagnatutbud t.ex. beroende på vad dom har hemma sedan tidigare.
 
Typisk reaktion !

Din reaktion är nog ganska vanlig.
Om en (1) av personalen hos någon butikskedja uppför sig på ett sätt som en (1) kund kräver, eller förväntar sig, så döms hela kedjan ut som icke kundvänliga.
Du kommer förmodligen aldrig att handla hos det företaget, oavsett om de får ny personal eller nya ägare.
Grundorsaken egentligen, om du ska vara ärlig, är inte att de inte hade lust att byta in ditt objektiv, som de ju måste få bestämma själva, utan att du tyckte dej bli lite nedvärderad och bemött med lite för lite respekt.
Det är ju jättesvårt för butikspersonalen att veta att du, som har en hustru som är en betydande kund, ska behandlas med stor respekt.
Jag tror inte att enbart vägran att byta in ett begagnat objektiv till ett förmånligt pris är den egentlga orsaken till att man sätter sig att skriva insändare. Egentligen.
Förmodligen så har det inträffat i andra butiker, att du blivit missnöjd martyrkund.
 
Det intressanta är...

... att affären blev precis så som Rajala beskrev att de kunde tänka sig, fast då det var dom som kom med "det inte fullt så" välkomna affärsupplägget, blev det dom som tyvärr fick stå vid skampålen.

För till sist och syvende blev affären ungefär samma pris hos Cyberphoto som hos Rajala, inklusive egen försäljning av Tamronen. Men, eftersom Cyberphoto inte behövde komma med de tråkiga nyheterna, slapp dom stämpeln fastän affären blev ungefär densamma.

Intressant resultat inom området kundpsykologi.
 
Helt rätt!

Skönt att höra om nån som inte bara böjer sig över och drar ner byxorna när de får dålig service. Jag tycker man ska vara stenhård. Själv väljer jag ofta bort butiker som har dålig service, även om de har bättre priser än konkurrenterna.
 
Tänk vad enkelt det är att dra korrekta slutsatser när bara ena parten har yttrat sig. Måste ju vara skönt att slippa båda parters bild av händelsen vilket skulle kunna leda till en helt annan bild av det hela.
 
... att affären blev precis så som Rajala beskrev att de kunde tänka sig, fast då det var dom som kom med "det inte fullt så" välkomna affärsupplägget, blev det dom som tyvärr fick stå vid skampålen.

För till sist och syvende blev affären ungefär samma pris hos Cyberphoto som hos Rajala, inklusive egen försäljning av Tamronen. Men, eftersom Cyberphoto inte behövde komma med de tråkiga nyheterna, slapp dom stämpeln fastän affären blev ungefär densamma.

Intressant resultat inom området kundpsykologi.

Exakt min tanke.

Angående det ljumma bemötandet. De förklarar att de inte kan ta emot din glugg och att du tjänar på att sälja beggat. Låter som de gjorde en hel del för att du inte skulle känna dig lurad. Att då ditt svar blir att Mediamarkt är ett bättre ställe att handla på kan ju ha gjort att deras bemötande blev lite ljummet. Personal i butik ska vara trevliga och proffsiga, absolut men kan man ju ha lite tanke på hur man själv beter sig oxå. Mest oproffsiga betendet måste jag nog säga att frun står för som ska stoppa kontrakt utan att vara insatt alls. Bara en tanke från en som inte var på plats. Och inget illa menat mot någon men det finns alltid två sidor av ett mynt.
 
Efter att jag tydliggjort att jag ämnar köpa 16-35 kan de tänka sig att ta emot mitt inbyte till 500 kr men helst ser de att jag säljer den själv på Blocket. Då förklarar jag att möjligheten att byta in är en av de stora anledningarna att man handlar hos dem, men det biter inte. Jag förklarar att jag då kommer åka ut till Mediamarkt och köpa objektivet vilket de tycker är en bra idé.

Jag tycker att det var schysst av dem att inte direkt ta ditt objektiv för en 500ing. De förklarade ju för dig hur du skulle kunna göra en bättre affär både för dig och för dem. Jag jobbar med datorer och det är ungefär samma sak där att man kan inte med gott samvete ta in saker för skambud så vi undviker att ta in begagnat.

Ett objektiv som kostar 4600:- nytt kan de ju knappast få sålt för mer än 2000:- och drar man ifrån momsen som de inte får dra om det kommer ifrån privatperson så är det 1600:- kvar dra av de 500:- du ville ha så är det 1100:- som ska ge vinst och betala hanteringen och lagerhållningen och den lagstadgade 6mån "garantin". Nej det är inte lönt att göra en sådan affär. Det hade varit bättre för dem att ge dig 500:- rabatt och kasta gluggen. Dock är det inte säkert att de har mer än runt 1000:- i vinst på det objektivet så det blir i princip en minusaffär för dem då.

Detta är lite av ett problem som jag stöter på lite då och då eftersom man i säljarrollen inte ser annat än en liten affär som man inte tjänar något på medan man i kundrollen tycker att det är en stor affär då man faktiskt spenderar mycket pengar. I dator branchen är det ju i pricip så att man tjänar mer på att sälja ett par toners för kanske 3000:- än en komplett dator för 12000:-

Med detta menar jag inte att jag inte har förståelse hur det är i kundrollen jag märker ju själv hur jag förvandlas och tänker annorlunda när jag ska göra av med mina egna hopskrapade slantar.

M
 
Tänk vad enkelt det är att dra korrekta slutsatser när bara ena parten har yttrat sig. Måste ju vara skönt att slippa båda parters bild av händelsen vilket skulle kunna leda till en helt annan bild av det hela.

Vad trådstartaren verkar reta sig på (mer än ointresset att byta in det där objektivet) är själva bemötandet från de tre kaffesörplande latmaskarna.

Det där ointresset för kunder som "kommer å stör" tycker jag är ganska utbrett så personligen tvivlar jag inte på sanningshalten.

Men visst hade det varit bra med ett svar från rajala, kanske nåt sånt här:

" -Nej, nej, våra säljare kanske ser ointresserade och lata ut, det kanske ser ut som de dricker kaffe och surfar på nätet, men jag kan försäkra att bakom den arroganta fasaden så har våra duktiga medarbetare en fantastisk servicementalitet. Det är beklagligt att kunden inte förstod att man måste acceptera att stå med mössan i hand och skrapa med foten för att få tillgång till våra säljares uppmärksamhet ."
 
" -Nej, nej, våra säljare kanske ser ointresserade och lata ut, det kanske ser ut som de dricker kaffe och surfar på nätet, men jag kan försäkra att bakom den arroganta fasaden så har våra duktiga medarbetare en fantastisk servicementalitet. Det är beklagligt att kunden inte förstod att man måste acceptera att stå med mössan i hand och skrapa med foten för att få tillgång till våra säljares uppmärksamhet ."

*gapskrattar*

Gött få garva ibland...
 
Garanterat bästa sättet att göra sig av med grejer man vill sälja är den gratis på annonsmarknaden här på fotosidan, har haft närmre 40 annonser och fått sålt allt utom ett Canon 35mm 2,0 FD.
Till helt rimliga priser och garanterat långt över inbytespris. Att byta in prylar är inte populärt för handlarna
nu för tiden, dels är nyprismarginalerna alldeles för låga, sen måste dom lägga på moms och sen lämna garanti. Dessutom missar dom ofta en försäljning av en ny vara när kunden hittar en begagnad.

Mvh, LarsOlov
 
Jag brukade handla bl.a. av FotoVideo i Stockholm. Den kedjan köptes upp av Rajala och Rajala låvade kunderna att allt skulle i princip vara lika som innan dom tog över. Men ...

Jag lovar att det blev enorm förändring på servicen och som hörts innan här, inte till det bättre. Jag gillade butiken då det var FotoVideo. Dom hade trevlig personal som ofta tog det där lilla icke livsfarliga extra steget, kundbemötandet, och viljan att lösa problem och att snabbt hjälpa kunderna i butiken. Nu med Rajala är det mesta borta, butiken har inte lika mycket bra produkter att presentera och framförallt så är de som jobbar där inte ett dugg intresserade i att behålla och få nya kunder. Det är en sådan typisk butik där dom helt skiter i dig och slöa till tusen.

Den bästa fotobutiken (utan specialinriktning) som jag handlat av i Stockholm är Foto Kungen. DÄR får man service. dom VILL ha kunder som är nöjda och dom ringer upp när dom säger. Suverän personal (men dom är äldre och kunniga). Det finns en till med suverän service på Götgatan, en liten jag inte minns vad den heter.
När det gäller specifikt Nikon grejer så är Kameradoktorn och deras killar helt suveräna med service och kunskap.

Rajala var jag inne i en sista gång innan jul men det var verkligen sista. Sätter inte min fot hos dem igen. Vad jag vet har dom inte heller en enda produkt som är billigast hos dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.