ANNONS
Annons

Rafflig zoomring på 70-200 2.8 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Hej.

Fick mitt språjlans nya 70-200 2.8 IS för ca 1 månad sedan. O´BOY vilken grym optik :)
När jag snurrar på zoomringen så tycker jag det är ett lätt "rafflande" motstånd.
Allt känns ok, säkert inget fel... men mina tidigare L-gluggar har inte haft denna känsla.

Någon som kan verifiera hur det skall kännas ?

Jag har också ett lätt "rafflande" motstånd på zoomringen på min 70-200mm f/2.8L IS USM.

Det känns ungefär som när man drar runt en elmotor baklänges via en kuggväxel (typ vrider runt chucken på en borrmaskin - fast mycket, mycket lättare), men jag tror snarast det rör sig om något räfflat friktionsmotstånd. Är nog gjort så för att zoomen ej ska rubbas ur sitt inställda läge alltför lätt.

Ah, låter tryggt :)

Nä som du säger, det är inget motstånd direkt... bara en rafflande känsla.

Och håller man gluggen uppåt så går den lättare åt ena hållet. Hållar men den neråt, så blir den lättare åt andra hållet :)

Fast det är ju en rätt maffig sak det där...

Jag bara älskar den !

Windman skrev:
Hej.

Fick mitt språjlans nya 70-200 2.8 IS för ca 1 månad sedan. O´BOY vilken grym optik :)
När jag snurrar på zoomringen så tycker jag det är ett lätt "rafflande" motstånd.
Allt känns ok, säkert inget fel... men mina tidigare L-gluggar har inte haft denna känsla.

Någon som kan verifiera hur det skall kännas ?

Ska inte zoomringen gå väldigt smidigt på dessa skönheter ?? Jag skulle nog kolla upp det i någon bra fotobutik och se vad de säger. Bara för att vara säker.

En sak att tillägga.

Zoomar jag sakta så känns det inte.
Ju fortare jag snurrar, destå mer rafflande känsla är det.

Får väl ringa SCS och fråga...

Windman skrev:
En sak att tillägga.

Zoomar jag sakta så känns det inte.
Ju fortare jag snurrar, destå mer rafflande känsla är det.

Får väl ringa SCS och fråga...

Motståndet, eller "rafflandet" blir mindre med tiden. När det är helt nytt så har alla objektiv med ringformad USM detta "motstånd". Helt normalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar