raskolnikov
Aktiv medlem
Hej, jag ska plåta uv-bilder på folk i bassäng. Jag tänkte sätta på en skyport på kameran inne i min Ewa-marine-påse som ska utlösa en blixt på land. Hur mycket vatten tar sig radiosignalen sig igenom?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej, jag ska plåta uv-bilder på folk i bassäng. Jag tänkte sätta på en skyport på kameran inne i min Ewa-marine-påse som ska utlösa en blixt på land. Hur mycket vatten tar sig radiosignalen sig igenom?
Jag skulle med all säkerhet säga NEJ!
Det är endast mycket långvågiga radiosignaler som kan färdas genom vatten. Ju högre frekvens desto sämre genomträngning. När det gäller 2,4 GHz så är genomträngligheten högst marginell, närmast akademisk.
Det är inte så enkelt att elektromagentisk strålning har svårare att tränga igenom vatten ju högre frekvensen är. Vattenmolekyler kan absorbera strålning bäst i ett visst frekvensområde. Mikrovågsugnar bygger på denna egenhet.
Visst, men då skall man ha otur och träffa på ett absorbtionsband. Och även om man gör det så behöver dämpningen inte vara så stor att det därför är helt omöjligt. Avståndet spelar en stor roll, så det är ändå värt ett test!
Det är inte så enkelt att elektromagentisk strålning har svårare att tränga igenom vatten ju högre frekvensen är. Vattenmolekyler kan absorbera strålning bäst i ett visst frekvensområde. Mikrovågsugnar bygger på denna egenhet.
Fast komiskt nog jobbar mikrovågsungarna på 2.4GHz, när vattnets "peak absorbation frequency" ligger på ca 22Ghz Vad jag har förstått så föll valet på 2.4GHz av rent politiska skäl: Det var ett olicensierat frekvensband som lämpade sig väl att nyttja.
Vanligt ljus är ju också elektromagnetisk strålning. Ljus har ju dessutom ännu högre frekvens. Så talar man om bara några meter så är det värt att prova. Gör en test hemma i badkaret!
En variant skulle kunna vara att placera sändaren/mottagaren i t.ex. en luftfylld ballong eller linkande som flyter på vattenytan. Sen drar man en kabel ner till sin utrustning. Detta skulle göra att man slipper använda en lång kabel som kan vara i vägen.
Här kan ni se mitt första försök. Det känns som att man vill få ner blixtarna under vattenytan om man vill få ett annat ljus än detta skimrande - som för övrigt är rätt snyggt...
http://johanmarklund.blogspot.com/