Annons

Raderade bilder visas ändå i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har nyligen köpt Photoshop Elements 7.0 och undrar om det är någon som har koll på hur mapparna uppdateras?
Det finns ju en funktion som heter övervaka mappar men den verkar inte fungera när man raderar bilder i andra program, t.ex. när jag jobbar med Lightroom och raderar bilder där vill jag inte att bilderna ska vara kvar när jag öppnar Elements. Har också plockat bort bilder i Utforskaren men när jag öppnar Elements är bilderna fortfarande kvar (fast de går naturligtvis inte att öppna). Någon som har bättre koll än mig?

/Jonas

Hej!

Har nyligen köpt Photoshop Elements 7.0 och undrar om det är någon som har koll på hur mapparna uppdateras?
Det finns ju en funktion som heter övervaka mappar men den verkar inte fungera när man raderar bilder i andra program, t.ex. när jag jobbar med Lightroom och raderar bilder där vill jag inte att bilderna ska vara kvar när jag öppnar Elements. Har också plockat bort bilder i Utforskaren men när jag öppnar Elements är bilderna fortfarande kvar (fast de går naturligtvis inte att öppna). Någon som har bättre koll än mig?

/Jonas

Det där är inte helt lätt...Övervakade mappar har i princip bara koll på "om det kommer in nya bilder" I det läget du är, är det väldigt viktigt att ha koll på i vilka fysiska mappar dina bilder ligger i. Väljer du att ha bilderna i PE7 även om du jobbar med dom i LR måste du exportera dom ifrån LR och tillbaka i PE7. Alla bilder du vill ta bort från PE7 måste du ta bort "innifrån" PE7, Jag jobbar så här, kanske lite krångligt, men än då......Import till PE7, skapa den mapp du vill att bilderna skall ligga i, export av säk.kopia till annan disk, Import till LR, jobbapåbilderna, ta bort bilderna i PE7 (via PE7)Export från LR till befintlig mapp i PE7, Uppdatera mappen i PE7. Klart.....Gott är då att jobba mycket med Ctr+Alt+3 i PE7 (visning av mappsökväg).
Har man många olika bild/vising/redigeringsprogram och flyttar "fram och tillbaka" kommer inte bilderna att "uppdateras". Tänk så här: jobba bara med ett exemplar av orginalfotot hela tiden, (import/export).
För att krångla till det ytterligare kan man tala om för LR att lägga bilderna i dom mapparna som finns i PE7, indexeringen i PE7 kommer inte att "uppdatera" förändringarna som du har gjort i LR med automatik. Hoppas du blev lite klokare.......
KimB

Tack för svaret! Ska erkänna att jag inte riktigt hängde med i alla svängar :) men nu vet jag iallafall hur jag ska jobba med programmen. Känns lite trist att Adobe inte kan göra ett program som kan känna av om bilder tas bort i utforskaren (eller i sitt eget Lightroom för den delen...). Nåja, tack för tipsen! Ska gå och öva lite på att exportera och importera...
/Jonas

Både Elements och LightRoom har en databas där länkar till importerade bilder lagras. Flyttar du filer utanför dessa program får du problem, PS resp LR vet inte om detta och du kommer få frågetecken som indikerar att filen saknas.

Det är alltså ingen broswer som utforskaren eller tex bridge.

/Lise-Lott

Både Elements och LightRoom har en databas där länkar till importerade bilder lagras. Flyttar du filer utanför dessa program får du problem, PS resp LR vet inte om detta och du kommer få frågetecken som indikerar att filen saknas.

Det är alltså ingen broswer som utforskaren eller tex bridge.

/Lise-Lott

Ok, men i Lightroom går det iallafall att köra en synkronisering genom en knapptryckning. Känner du till om det finns en sådan funktion i Elements? (Förutom övervaka mappar som endast verkar övervaka bilder som kommer in...)

/Jonas

Ok, men i Lightroom går det iallafall att köra en synkronisering genom en knapptryckning. Känner du till om det finns en sådan funktion i Elements? (Förutom övervaka mappar som endast verkar övervaka bilder som kommer in...)

/Jonas

Jag kör mest Photoshop och mycket LR, lite PSE. LR synkroniseringsfunktion är mycket effektiv, jag brukar högerklicka på en mapp, välja synkronsiering för att importera bilder.

Har inte sett PSE7, jag har inte hört om synkronisering i Elements.

/Lise-Lott

En fråga på temat fast lite tvärtom - jag har av misstag raderat filer i Lightroom och får då effekten att jag kan se dem i PSE7 med det lilla frågetecknet. Det är nästan lite retfullt för har jag nu raderat filen av misstag vore det nästan bättre att inte se filen alls. Men finns det någon möjlighet att göra något av filen? dvs "konvertera" den eller på något annat sätt fånga upp miniatyren och skapa en sparbar fil?

Ni som använder både Lightrooms och Elements bildkataloger, varför???
Det måste finnas någon bra anledning att krånga till det så oerhört för sig.

Mitt flöde ser ut så här:

Fotografera.
Stoppa kortet i datorn. Ligthrooms importruta kommer automatiskt upp.
"Framkalla" bilderna i Lightroom.
Om nödvändigt öppnar jag bilderna i PS med "Edit in..", då skapar lightroom en TIFF som öppnas i PS, och återimporteras i Lightroom.
Sparar bilden i PS, då återspeglas ändringarna direkt i Lightroom.

För mig är det obegripligt varför man ska krångla mellan två kataloger på det sätt som Kim beskrev, men det kanske finns någon vettig anledning som jag inte känner till? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar