lonian
Aktiv medlem
Jag gör så också. Var lite tveksam till att spara båda formaten tidigare, men efter att ha köpt en kamera med wi-fi så fick jag plötsligt ett användningsområde för att ha båda formaten. Vill jag snabbt ha upp en eller flera bilder på webben, tex till Facebook eller Instagram så laddar jag upp JPG till telefonen och sedan publicerar därifrån.
Raw filen har jag kvar för senare åtgärder.
Fotar själv bara raw men kan om jag verkligen vill snabbt ladda upp en bild köra över raw filen till mobilen genom wifi som automatiskt gör den till en JPG. Försöker man slänga över fler filer än en så brukar dock appen hänga sig.
Problemet är ju att det inte kommer att uppdateras något mer och nya funktioner har det ju inte fått på länge.
Det beror naturligtvis på vilken kamera man använder. Om jag förstår det hela rätt så fungerar tex Nikon D850 med lightroom 6.13 och sista uppdateringen till lightroom 6 är 6.14 . https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html
Enigt trådskaparens profil har han en SONY SLT-A58 i kameraväskan som använder minimum lightroom 4.4 .