Annons

Radera allt innanför markeringen

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindaaa87

Avslutat medlemskap
Detta är säkert den lättaste frågan som någonsin ställt på Fotosidans forum, men nån fråga måste va det :)

Säg att jag har en bild på en strand, och ska ha denna bild som bakgrund bland fler lager jag sen ska lägga till. Jag markerar badbollen och vill ha bort den, alltså så området där badbollen låg innan blir vitgrå-rutigt om ni fattar. Jag brukar markera det jag vill, välja "Kopiera" och sen "Bild från urklipp" i Arkivmenyn, men då går det ju inte att se alla steg jag gjort i Historyn, vilket jag vill. Så hur ska jag göra för att undvika Kopiera -> Bild från urklipp? Suddigummit verkar ju lite jobbigt..
 
jag är inte säker på att jag förstått dig rätt. men är det inte bara att göra markeringen och trycka på deleteknappen? om du vill ta bort det som _inte_ är markerat trycker du Ctrl + Shift + I för att invertera markeringen och sedan trycka delete.

var det svar på frågan?
 
Detta är säkert den lättaste frågan som någonsin ställt på Fotosidans forum, men nån fråga måste va det :)

Säg att jag har en bild på en strand, och ska ha denna bild som bakgrund bland fler lager jag sen ska lägga till. Jag markerar badbollen och vill ha bort den, alltså så området där badbollen låg innan blir vitgrå-rutigt om ni fattar. Jag brukar markera det jag vill, välja "Kopiera" och sen "Bild från urklipp" i Arkivmenyn, men då går det ju inte att se alla steg jag gjort i Historyn, vilket jag vill. Så hur ska jag göra för att undvika Kopiera -> Bild från urklipp? Suddigummit verkar ju lite jobbigt..

Tryck på Delete ?
 
Nja, verkar inte funka så som jag tänkt iaf. Men problemet för mig är väl att jag vill ha en bild bakom bakgrunden, och då går det ju inte att lägga bilden bakom eftersom jag valt en annan bild som bakgrund. Jag får klura vidare lite, tack för hjälpen iaf.
 
Markera badbollen, välj inversen, högerklicka på markeringen och välj new layer via cut. Ta bort bakgrundslagret där bara badbollen kvarstår.

Vill du att ett annat lager ska vara bakgrund (och heta det) så kan du markera det lagret och välja New backgrund from layer.
 
Nja, verkar inte funka så som jag tänkt iaf. Men problemet för mig är väl att jag vill ha en bild bakom bakgrunden, och då går det ju inte att lägga bilden bakom eftersom jag valt en annan bild som bakgrund. Jag får klura vidare lite, tack för hjälpen iaf.

Kopiera lagret med bakgrunden, ta bort det låsta bakgrundslagret så kan du flytta lagren hur du vill sen.
 
Senast ändrad:
Kom på att det går att göra enklare.
Du kan markera bakgrundslagret och välja new layer from background, markera badbollen och ta bort den. Det blir likadant som den varianten jag skrev ovan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.