Annons

Radannonsör i FOTO som säljer Canon-prylar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Just garantiärenden tar han själv hand om ifall det skulle bli aktuellt. eller.. Det var åtminstone så för några år sen när jag handlade av honom.

Tips: Ring honom och fråga hur det är nu. Han brukar inte vara omöjlig på att snacka bort en bra stund och svarar på alla tänkbara frågor.

Bra pris på stöldgods också . .

Grabbarna nere på"plattan" ger också bra priser. Högst ett par tusen för 70-200/2,8. De ger dock inte någon garanti. ;-D

Smuggling eller stöld, är väl skit samma. Eller ?

/Anders

Re: Bra pris på stöldgods också . .

Pingo skrev:
Smuggling eller stöld, är väl skit samma. Eller ?

/Anders

Nej.. det är stor skillnad..

Vid stöld så stjäler du en vara, vid smuggling så undanhåller du införelsemoms + tull.

Olika straffsatser tillämpas.. ;)

Skillnaden mellan stöld och smuggling är väl hårfin ena gången stjäl man från en privatperson andra gången från staten.....Personligen tycker jag nog att storsmugglare är värre än inbrottstjuvar. Storsmugglarna ger en svart marknad som driver upp skatter och dylikt för oss hederliga skattebetalare.

Mvh

Martin

Innan debatten går åt fel håll - vi vet ju faktiskt inte att det är fråga om smuggling här. Om vi bortser att så kan vara fallet så fick jag följande svar på min garantifråga på Zebramedia.com. "Canons världsgaranti gäller". Det är ju något annorlunda än svensk konsument garanti som jag tror gäller i tre år nu? Men, det kanske bara är olika sätt att utrycka samma sak???

Om man inte har några garantier så kan man ju lika gärna försöka hitta begagnat eller köpa själv utomlands.

Köper man från ett Svenskt företag så gäller väl Konsumentköplagen oavsett om de har parallellimporterat eller köpt från grossist?

Re: Re: Bra pris på stöldgods också . .

Jeppe skrev:
Nej.. det är stor skillnad..

Vid stöld så stjäler du en vara, vid smuggling så undanhåller du införelsemoms + tull.

Olika straffsatser tillämpas.. ;)

Visst har du rätt i det. Konsekvensen blir dock det samma. Jag har nog en lite annorlunda syn på varusmuggling och undanhållande av moms samt andra skatter. Att person/företagare skaffar sig konkurrensfördelar gentemot sina konkurrenter, genom att inte betala skatter eller avgifter eller nyttjar stöldgods i sin verksamhet, ser jag i grunden som samma sak. Konsekvensen blir nämligen det samma för de personer/företag som försöker vara hedliga. De blir ovillkorligen utkonkurrerade. Det är självklart ett personligt ställningstagande, men jag köper inte en vara som är uppenbart stulen, inblandad i momsfusk eller smuggelgods.

Därmed inte sagt, att "Cannon Mannen" är inblandad i varusmuggling. Han är självklart genomhedlig, men personligen skulle jag inte köpa av honom.

/Anders

Seriös!

Jeppe, slå en signal och fråga ang. moms/företag.
Han är mycket trevlig att ha med att göra och håller mycket hög servicenivå.

Ni som fortfarande är osäkra, Bosse har jobbat en hel del i US och skapat fina kontakter, han beställer hem det du/ni vill ha (mest Canon men kan även beställa andra fabrikat) och man betalar vid leverans, med t.ex. en bankväxel. Utrustningen går du igenom vid leverans (med Bosse om ni mötts upp i Sthlm) och du får ett skrivet kvitto och ett års garanti. Vid ev. fel på utrustningen är det bara att kontakta Bosse.
Jag hade t.ex problem med bakfokus på mitt hus 1D Mark II, vi kom då överens om att jag skulle ta med huset till jobbet (i Sthlm) och att han skulle hämta och lämna in det till "grabbarna" på Canonservice vilka han också har bra kontakter med. Jag ville förstås att det skulle gå undan (semestertider) och Bosse lovade göra vad han kunde. En vecka senare ringer telefonen på jobbet, det är Bosse som undrar om jag är på plats, han hade tänkt komma förbi med den nyservade kameran, Snacka om Service!! Bosse står risken med att köparen ej Betalar/har ågrat sig etc så att han blir sittande med dyr utrustning, missbruka ej detta förtroende och denna chans till en bra affär, har du beställt och kommit överens om leveransdatum (ungefärligt) så se till att lösa ut denna när den kommit. Jag har köpt EOS 1D Mark II, 16-35, 24-70, 70-200, 580EX, mm, mm av Bosse och har BARA goda erfarenheter.

Lycka till med ev beställning/köp!

Mvh / Peter

Re: Re: Re: Bra pris på stöldgods också . .

Pingo skrev:
Därmed inte sagt, att "Cannon Mannen" är inblandad i varusmuggling. Han är självklart genomhedlig, men personligen skulle jag inte köpa av honom.
Eftersom du utgår från att han är hederlig så kan det inte vara pga ovilja att köpa smuggelgods som du inte skulle köpa av honom. Vad är då skälet?

helt klart o k

Hej
Jag har haft kontakt med denna man. Han är bra att ha att göra med. Ordnar fram grejorna på 2--3 vck. Levererar med kvitto och full garanti. Tycker att Canons prispolicy är dålig i Sverige -så varför inte detta alternativ. Om sen "killen" gör en slant är det honom väl unnat.

En reko kille som sagt...

Om han säljer grejerna via ett företag är det åtminstone gråimport.
--------------------------------------------------------------------------------

Vilket väl knappast är olagligt?

PMD skrev:
Vilket väl knappast är olagligt?

Parallellimport gynnar konsumenterna, så det är något som vi bör uppmuntra, tycker jag.

Svaret på vad?

Gråimport brukar det väl vara när tull och ev punktskatter inte är betalda.

"Bosse" har tydligen gott rykte så han sköter sig säkert skattemässigt också.

Problemet med Parallellimport är att det inte går några pengar till Canon Sverige eller dess återförsäljare här. Inte så bra i längden.

Vad händer om man får ett måndagsexemplar? Kan man byta det i Sverige om det t ex skulle vara oskarpt på höger eller vänster sida?

Världsgaranti måste väl vara världsgaranti oavsett var man köpt den.
Om Canon Sverige säger att man ska skicka en till USA så är det ju inte världsgaranti. Då är det USA-garanti och Sverige-garanti.
Och man kan ju ha bott i USA själv och köpt objektivet då. Eller ha släkt där som köpt den i present.

johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar