ANNONS
Annons

Radannonsör i FOTO som säljer Canon-prylar...

Produkter
(logga in för att koppla)
iSolen.se skrev:
Gråimport brukar det väl vara när tull och ev punktskatter inte är betalda.

"Bosse" har tydligen gott rykte så han sköter sig säkert skattemässigt också.

Problemet med Parallellimport är att det inte går några pengar till Canon Sverige eller dess återförsäljare här. Inte så bra i längden.

Grå-import innebär inte att tull och skatt inte är betalda. Det är bara att varan är importerad på ett annat vis eller från en annan leverantör än den normala general-agenten.
Även stora affärer som B&H säljer fullt av Canon prylar som är "grey market importerade"

Och du tror väl inte att Canon Sverige är ett eget företag som behåller vinsten.

Kille att lita på!

Kan bara hålla med flertalet tidigare inlägg. Köpt en hel del utrustning under åren av honom utan problem - snarare tvärtom. Bra service, håller lev. tider och bra servicekontakter om det skulle behövas.
/Mattias

Norfen skrev:
Storsmugglarna ger en svart marknad som driver upp skatter och dylikt för oss hederliga skattebetalare.

Mvh

Martin

Trodde inte att de kunde bli högre. Om man redan betalar 60% av sin inkomst i skatt kan man undra vem som tar från vem. Tre dagar i veckan jobbar jag åt staten... Visst skall vi betala skatt för allas vår välfärd, men jag ifrågasätter om skattepengarna verkligen används på ett sätt som gynnar oss i längden.

OK, det var OT i allra högsta grad. Importören Bosse är nog gråimportör med tanke på priserna. Det är naturligtvis inte tillåtet. Möjligen kan köparen också bli ansvarig men jag tror inte att det är så troligt. Man kan ju inte utesluta att han faktiskt får prylarna till verkligt lågt pris i USA och sedan tar ut en relativt liten vinst. Kanske har han utrymme att betala både moms och tull.

/F

Varför behöver man en kurir om man inte smugglar?

Vad jag vet så fins det massa bolag som helt säkert fraktar prylarna billigare än med kurir.

Bosse är säkert en trevlig kille så vi kan väl betala hans lön med våra skattepengar, vi får ju handla billiga fotoprylar.

/Jesper

Jesper Lindeblad skrev:
Varför behöver man en kurir om man inte smugglar?

Vad jag vet så fins det massa bolag som helt säkert fraktar prylarna billigare än med kurir.

Bosse är säkert en trevlig kille så vi kan väl betala hans lön med våra skattepengar, vi får ju handla billiga fotoprylar.

/Jesper

Lite snabb slutsats i mina ögon. "Kuriren" kan väl ha andra affärer i USA en gång i månaden och hjälpa Bosse samtidigt.

/F

Att påstå att en identifierbar namngiven person begår olagligheter på ett publikt forum är väl inte det smartaste man kan göra...
Kallas för förtal!
Ni får hoppas att personen i fråga inte läser här för då kan vissa ligga pyrt till..

Fredrikpersson skrev:
Importören Bosse är nog gråimportör med tanke på priserna.
Gråimport är detsamma som parallellimport och som redan tidigare nämnts är det inte det minsta olagligt. I många avseenden gynnar det dessutom konsumenterna.

Att smita ifrån eventuell tull och moms är smuggling och alltså något helt annat än gråimport.

Hur Bosses verksamhet skall kategoriseras har jag däremot varken kunskap eller någon uppfattning om.

P.R. skrev:
Gråimport är detsamma som parallellimport och som redan tidigare nämnts är det inte det minsta olagligt. I många avseenden gynnar det dessutom konsumenterna.

Att smita ifrån eventuell tull och moms är smuggling och alltså något helt annat än gråimport.

Hur Bosses verksamhet skall kategoriseras har jag däremot varken kunskap eller någon uppfattning om.

Med gråimport menade jag import utan att betala tull eller moms. Kanske använde uttrycket felaktigt. Förmodligen avsåg jag just smuggling.

Jag är inte helt säker på att man alltid kan sätta likhetstecken mellan parallelleimport och gråimport. Har inte tid att leta definitioner (om det finns några) på de uttrycken nu så den frågan släpper jag för tillfället.

/F

iSolen.se skrev:
Gråimport brukar det väl vara när tull och ev punktskatter inte är betalda
Nej, det brukar kallas "smuggling".

Problemet med Parallellimport är att det inte går några pengar till Canon Sverige eller dess återförsäljare här. Inte så bra i längden.
Jodå, det är jättebra i längden. Konkurrens bland säljarna gynnar oss konsumenter.

PD

gunau skrev:
Förklaringen är att med frakt tull och moms så kommer man över svenskt butikspris. Då är det billigare att beställa ifrån technikdirekt.de . Mitt problem är att jag gärna vill ha garanti när det gäller så mycket pengar. Jag undrar om Canons "världsgaranti" verkligen är värt något om man inte betalat all moms m.m.?

Det där med världsgaranti är väl inte så populärt..Europas garantin måste de ju ta men ??

Euroshots skrev:
Det där med världsgaranti är väl inte så populärt..Europas garantin måste de ju ta men ??

Vem skulle inte världsgaranti vara populärt hos ? Canon eller kunderna ?
Nästan alla mina Canon objektiv har världsgaranti och är köpta utanför Europa. Canon Sverige lagar dem utan några problem gratis under garanti-tiden.
Alla riktiga Canon objektiv som är köpta hos normala återförsäljare som tagit hem objektivet genom Canon i deras land har världsgaranti.
De s.k. "grey-market" som tagits in på alternativa vägar till återförsäljaren ger bara garanti hos den affären eller försäljaren som sålt den. Det är det normala.

iSolen.se skrev:

Gråimport brukar det väl vara när tull och ev punktskatter inte är betalda

PMD skrev:
Nej, det brukar kallas "smuggling".

Jodå, det är jättebra i längden. Konkurrens bland säljarna gynnar oss konsumenter.

PD

Jag var i Indien nyligen. Där har dom höga punktskatter på elektronik så vissa innevånare lever på att köpa kameror etc utomlands (lagligt inköp) och smuggla in dem i landet (olagligt) för försäljning lokalt. På elektronikmarknaden i New Delhi är minst 75% av grejerna införskaffade på detta viset. Fenomenet kallas "grey market". Inte "black" eftersom det inte är stöldgods.

Gråimport gynnar inte konsumenterna i Sverige om Canon tvingas lägga ner pga lönsamhetsproblem. Att stadskassan förlorar pengar förlorar alla innevånare i Sverige på.

iSolen.se skrev:

PD

Jag var i Indien nyligen. Där har dom höga punktskatter på elektronik så vissa innevånare lever på att köpa kameror etc utomlands (lagligt inköp) och smuggla in dem i landet (olagligt) för försäljning lokalt. På elektronikmarknaden i New Delhi är minst 75% av grejerna införskaffade på detta viset. Fenomenet kallas "grey market". Inte "black" eftersom det inte är stöldgods.

Gråimport gynnar inte konsumenterna i Sverige om Canon tvingas lägga ner pga lönsamhetsproblem. Att stadskassan förlorar pengar förlorar alla innevånare i Sverige på. [/B][/QUOTE]

Löjligt att tro att Canon skulle behöva lägga ner. Det spelar inte Canon någon större roll om grejorna är inköpta i Sverige, Japan, Kenya eller Brasilien.
Och grey market är inte något olagligt som har med smuggling att göra. Stora affärer som B&H har till med det i reklamen och prislistorna.

Lars Johnsson skrev:
...........De s.k. "grey-market" som tagits in på alternativa vägar till återförsäljaren ger bara garanti hos den affären eller försäljaren som sålt den. Det är det normala.

Om försäljaren lämnar garanti vill säga. Det får man nog kontrollera först eftersom garanti inte är något lagstadgat eller något slags obligatorium.

Graal skrev:
Om försäljaren lämnar garanti vill säga. Det får man nog kontrollera först eftersom garanti inte är något lagstadgat eller något slags obligatorium.

Eftersom det gäller en privat-person som säljer grejor i denna tråd så är ju allt tveksamt :)

Men normalt när man köper grey market så handlar man det i en affär som vanligt. Och då får man som regel lämna grejorna i den affären man köpte dem.

Lars Johnsson skrev:
Eftersom det gäller en privat-person som säljer grejor i denna tråd så är ju allt tveksamt :)

Men normalt när man köper grey market så handlar man det i en affär som vanligt. Och då får man som regel lämna grejorna i den affären man köpte dem.

Visst, konsumentköplagen gäller (i Sverige) men där står inget om garanti. Det är numera frivilligt.

Graal skrev:
Visst, konsumentköplagen gäller (i Sverige) men där står inget om garanti. Det är numera frivilligt.

Alla affärer jag köpt grey market objektiv har lämnat garanti. Grey market är ju en grej som säljs över hela världen och Svenska regler gäller inte i 99% av de ställena.

Vilka exempel har du på affärer som inte lämnar någon garanti på nya objektiv de säljer, eftersom du gärna vill protestera mot det här ?
Det räcker med ett par stycken affärer :)

Lars Johnsson skrev:
Alla affärer jag köpt grey market objektiv har lämnat garanti. Grey market är ju en grej som säljs över hela världen och Svenska regler gäller inte i 99% av de ställena.

Vilka exempel har du på affärer som inte lämnar någon garanti på nya objektiv de säljer, eftersom du gärna vill protestera mot det här ?
Det räcker med ett par stycken affärer :)

Jag protesterar bara när man vill göra gällande att garanti gäller automatiskt. Så är det inte längre. I Sverige finns ingen automatisk garanti. Hur det är i andra länder vet jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar