Annons

Radannonsör i FOTO som säljer Canon-prylar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Jag protesterar bara när man vill göra gällande att garanti gäller automatiskt. Så är det inte längre. I Sverige finns ingen automatisk garanti. Hur det är i andra länder vet jag inte.

Då får du nog läsa mitt inlägg lite bättre innan du protesterar.
Där skrev jag: man får som regel lämna tillbaka grejorna i affärer som man köpte dem i.

Det är inte samma sak som att garanti gäller automatiskt.......öppna gluggarna innan du protesterar :)

Graal skrev:
Jag protesterar bara när man vill göra gällande att garanti gäller automatiskt. Så är det inte längre. I Sverige finns ingen automatisk garanti. Hur det är i andra länder vet jag inte.

Nämn gärna en enda affär i Sverige som inte lämnar garanti :)

Lars Johnsson skrev:

Löjligt att tro att Canon skulle behöva lägga ner. Det spelar inte Canon någon större roll om grejorna är inköpta i Sverige, Japan, Kenya eller Brasilien.
Och grey market är inte något olagligt som har med smuggling att göra. Stora affärer som B&H har till med det i reklamen och prislistorna.

Inte Canon, Canon Sverige. Skulle inte du tycka det vore synd om Canon Sverige lade ner och service skulle hamna i München eftersom det bara blev "massa garantireparationer utan försäljning i Sverige"

Jonte W skrev:
NI VET ATT NI KAN MAILA VARANDRA MED ERT JÄVLA TJAFS VA ??

Diskutera det som tråden från början handlar om så slipper vi andra läsa erat skitsnack !!
TACK !!
// Jonte

Om du menar att jag skitsnackar när jag skriver om garanti så har du fel! Läs själv första inlägget! Redan där står om garanti. Och om det inte är vad tråden bl.a handlar om så har jag uppfattat fel? Ursäkta att jag störde dig med mina inlägg men lite mera ansat språk kan man väl få be om? Försök diskutera lite mera sansat istället för att sprida dålig stämning! Trevligare om man försöker följa forumreglerna väl?

Lars Johnsson skrev:
Då får du nog läsa mitt inlägg lite bättre innan du protesterar.
Där skrev jag: man får som regel lämna tillbaka grejorna i affärer som man köpte dem i.

Det är inte samma sak som att garanti gäller automatiskt.......öppna gluggarna innan du protesterar :)

Har fö inte protesterat. Det var du som tog till det ordet. Ville bara välvilligt upplysa att garanti inte gäller automatiskt (vilket många idag tror). Att du vet vad som gäller tvivlar jag inte på. Diskuterar hellre sak än person. Ursäkta om du uppfattade det personligt!

Ber om ursäkt...

för mitt dåliga språk, jag vet att det står om garanti redan i första tråden, tycker bara att det har glidit ifrån ämnet om Mannen med billiga fotoprylar lite.

Sorry !!

Återigen !!

Har någon en internetadress till den sidan diskusionen från början handlar om ??

// Jonte

Han har ingen hemsida, säljer endast över telefon (mig veterligen) Nu har dessutom annonserna försvunnit ur FOTO (hittar inte dem ivf). Men alla äldre nummer har hans telefonnummer.

Graal skrev:
Har fö inte protesterat. Det var du som tog till det ordet. Ville bara välvilligt upplysa att garanti inte gäller automatiskt (vilket många idag tror). Att du vet vad som gäller tvivlar jag inte på. Diskuterar hellre sak än person. Ursäkta om du uppfattade det personligt!

No problem :)

drar mig ur diskussionen nu. Folk här blir ju sura om man inte bara sitter och nickar med och säger ja till allt......

Lars Johnsson skrev:
Vem skulle inte världsgaranti vara populärt hos ? Canon eller kunderna ?
Nästan alla mina Canon objektiv har världsgaranti och är köpta utanför Europa. Canon Sverige lagar dem utan några problem gratis under garanti-tiden.
Alla riktiga Canon objektiv som är köpta hos normala återförsäljare som tagit hem objektivet genom Canon i deras land har världsgaranti.
De s.k. "grey-market" som tagits in på alternativa vägar till återförsäljaren ger bara garanti hos den affären eller försäljaren som sålt den. Det är det normala.

Leverantören, tänkte jag på...Men det har väl ändrats sig med tiden och Canon kanske är bättre på det än Nikon ?

Det vart ett jävla gnäll om EU-köp när jag skulle fixa nån nikon kamera för bara ett år sedan..menem

Euroshots skrev:
Leverantören, tänkte jag på...Men det har väl ändrats sig med tiden och Canon kanske är bättre på det än Nikon ?

Det vart ett jävla gnäll om EU-köp när jag skulle fixa nån nikon kamera för bara ett år sedan..menem

Skillnad mellan objektiv och hus. Canon har inte världsgaranti på sina kamerahus.

iSolen.se skrev:

Gråimport gynnar inte konsumenterna i Sverige om Canon tvingas lägga ner pga lönsamhetsproblem. Att stadskassan förlorar pengar förlorar alla innevånare i Sverige på.
Jadu Ola, med din citeringsteknik ser det ut som om jag tycker att smuggling är bra för konsumenterna. Så är det förstås inte, och jag undrar om det var en avsiktligt felcitering, eller om du missade vad jag skrev.

(StaTskassan, f.ö).

gunau skrev:
Jag undrar om Canons "världsgaranti" verkligen är värt något om man inte betalat all moms m.m.?

För ett år sedan hade jag en kompis som åkte över till andra sidan. Kollade då med Canon, Nikon, Konica-Minolta och Pentax angående världsgaranti eftersom jag funderade på en dSLR. Svaret från dem direkt var att Canon och Nikon INTE har någon världsgaranti utan enbart Europagaranti. KM och Pentax hade dock världsgaranti.

I och med att man har ett kvitto från en svensk så kan man kanske gå runt det men om man skulle kolla serienumret kanske man kan åka på att betala eventuella garantiärenden själv.

Men självklart handlar det om varusmuggling och där är min inställning att om man som privatperson hämtar hem några grunkor då och då så är det inte så allvarligt men om det sker regelmässigt så är det inte riktigt rätt.

Dessutom tycker jag nog att om Ni köper prylarna från USA så kan Ni skicka tillbaka dem dit för reperationer under garantitiden för man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Någon måste betala för servicen i slutänden och troligen drabbar det de som köper i Sverige/Europa.

Zebulah skrev:
Men självklart handlar det om varusmuggling
Varför är det självklart?

Ingen har i den här diskussionen kunnat visa att det handlar om smuggling. Det utesluter förstås inte att det handlar om smuggling, men det är knappast självklart.

PD

PMD skrev:
Varför är det självklart?

Ingen har i den här diskussionen kunnat visa att det handlar om smuggling. Det utesluter förstås inte att det handlar om smuggling, men det är knappast självklart.

PD

Håller med - var en lite förhastad slutsats från min sida.

Skulle ha stått

Men självklart handlar det om varusmuggling OM MAN INTE BETALAR MOMS OCH EVENTUELL SKATT och där är min inställning att om man som privatperson hämtar hem några grunkor då och då så är det inte så allvarligt men om det sker regelmässigt så är det inte riktigt rätt.

Zebulah skrev:
Dessutom tycker jag nog att om Ni köper prylarna från USA så kan Ni skicka tillbaka dem dit för reperationer under garantitiden för man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Någon måste betala för servicen i slutänden och troligen drabbar det de som köper i Sverige/Europa.

Alla företag som har garantiåtaganden bygger in detta i sin prisbild, garantier fungerar inte som den svenska statsbudgeten.

Med ditt argument så borde alla som köper en importbil, eller en utländsk bil för den delen, skicka den till ursprungslandet?

Hur rimmar ditt "andra får betala"-argument med att man utnyttjar lågavlönad arbetskraft i länder som Kina, bara för att vi skall kunna köpa billiga kameraprylar?

Lite "off-topic" men svensk "nationalmoralism" kan bli lite trist ibland.

stoltz skrev:
Med ditt argument så borde alla som köper en importbil, eller en utländsk bil för den delen, skicka den till ursprungslandet?

Så du menar att om jag åker ner till Tyskland och importerar en BMW så skulle garantin gälla i Sverige. Skulle inte tro det.

Vet inte vad du menar med en utländsk bil men om den är tillverkad utanför Sverige och importerad till Sverige så finns det en importör som står för garantiåtagandena och har bakat in den delen i sina omkostnader.

Men om det nu är så enkelt så varför har inte Canon och Nikon världsgaranti direkt från början? Kanske därför att det är olika dotterbolag i Europa respektive USA som skall stå för garantikostnaderna.

Har inget med nationalmoralism att göra utan att man när man väljer att köpa billigt i USA också skall vara beredd att ta den extra kostnaden som eventuell service kan medföra. På precis samma sätt som att när jag köpte min GPS från USA var medveten om att den svenska generalagenten inte skulle ta i den ens med tång om det blev något fel på den.

Zebulah skrev:
Så du menar att om jag åker ner till Tyskland och importerar en BMW så skulle garantin gälla i Sverige. Skulle inte tro det.

Vet inte vad du menar med en utländsk bil men om den är tillverkad utanför Sverige och importerad till Sverige så finns det en importör som står för garantiåtagandena och har bakat in den delen i sina omkostnader.

Men om det nu är så enkelt så varför har inte Canon och Nikon världsgaranti direkt från början? Kanske därför att det är olika dotterbolag i Europa respektive USA som skall stå för garantikostnaderna.

Har inget med nationalmoralism att göra utan att man när man väljer att köpa billigt i USA också skall vara beredd att ta den extra kostnaden som eventuell service kan medföra. På precis samma sätt som att när jag köpte min GPS från USA var medveten om att den svenska generalagenten inte skulle ta i den ens med tång om det blev något fel på den.
Köpte en begagnad bil med garanti kvar i Danmark, Volvo i Sverige lagade självklart på garantin! Dessutom 2 gånger för olika fel. Bra med parallellimport!!
Gunnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar