Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radannonsör i FOTO som säljer Canon-prylar...

Produkter
(logga in för att koppla)
froslunda skrev:
Köpte en begagnad bil med garanti kvar i Danmark, Volvo i Sverige lagade självklart på garantin! Dessutom 2 gånger för olika fel. Bra med parallellimport!!
Gunnar

Om du köpte den i Danmark så handlar det väl om privatimport om man skall vara riktigt petig. Sen handlar det om volvo som är ett svenskt märke. Lite skillnad om man skall be ett utländskt märkes (tex BMW) representant i Sverige stå för kostnaderna. Sen finns det olika typer av reparationer på bilar som går under sk goodwill där felet repareras kostnadsfritt för ägaren oavsett var bilen är såld.

Har inget emot parallellimport bara köparna inte blir sura ifall de inte kan åberopa gratis garantireparation i Sverige på saker inköpta i USA.

Zebulah skrev:
Om du köpte den i Danmark så handlar det väl om privatimport om man skall vara riktigt petig. Sen handlar det om volvo som är ett svenskt märke. Lite skillnad om man skall be ett utländskt märkes (tex BMW) representant i Sverige stå för kostnaderna. Sen finns det olika typer av reparationer på bilar som går under sk goodwill där felet repareras kostnadsfritt för ägaren oavsett var bilen är såld.

Har inget emot parallellimport bara köparna inte blir sura ifall de inte kan åberopa gratis garantireparation i Sverige på saker inköpta i USA.
Ok! Det var visserligen en Renault och köptes av en bilfirma (Göteborg) i Sverige och såldes till mig. Hörde med Volvo om det var ok att serva och fixa garantijobb om den var köpt utomlands, Visst inga problem! Tillverkaren står ju för kostnaden inte verkstaden. Borde vara samma på kameror och optik.
Gunnar

PMD skrev:
Jadu Ola, med din citeringsteknik ser det ut som om jag tycker att smuggling är bra för konsumenterna. Så är det förstås inte, och jag undrar om det var en avsiktligt felcitering, eller om du missade vad jag skrev.

(StaTskassan, f.ö).

Citeringsteknik? Jag antar att jag klippt ngt ur ett av dina inlägg, på ett sätt som du inte gillar, jag har absolut inte ändrat något.

Vill du klargöra vad du avsåg är det här väl rätt forum, hittar inte ditt inlägg i hastigheten.

Zebulah skrev:
Så du menar att om jag åker ner till Tyskland och importerar en BMW så skulle garantin gälla i Sverige. Skulle inte tro det.

Vet inte vad du menar med en utländsk bil men om den är tillverkad utanför Sverige och importerad till Sverige så finns det en importör som står för garantiåtagandena och har bakat in den delen i sina omkostnader.

Men om det nu är så enkelt så varför har inte Canon och Nikon världsgaranti direkt från början? Kanske därför att det är olika dotterbolag i Europa respektive USA som skall stå för garantikostnaderna.

Har inget med nationalmoralism att göra utan att man när man väljer att köpa billigt i USA också skall vara beredd att ta den extra kostnaden som eventuell service kan medföra. På precis samma sätt som att när jag köpte min GPS från USA var medveten om att den svenska generalagenten inte skulle ta i den ens med tång om det blev något fel på den.

Canon har världsgaranti på sina objektiv :)
Köper alla mina i Bangkok och det är inga problem att få dem lagade eller servade hos Canon Sverige.

Zebulah skrev:
Men om det nu är så enkelt så varför har inte Canon och Nikon världsgaranti direkt från början? Kanske därför att det är olika dotterbolag i Europa respektive USA som skall stå för garantikostnaderna.

Canon har världsgaranti på gluggar och dessutom hanterar dom husen lite olika av ren goodwill.

Jag förstår fortfarande inte varför just du skulle vara någon form av kostnadsbärare, som svensk kund, om någon med USA-inköpt kamera skulle få sin lagad i Sverige?

Jag är fullt medveten om hur många multinationella företag är organiserade - Men garantikostnader organiseras också på många olika sätt.

Dessutom delar man in det i olika marknader för att kunna anpassa prisbilden - Det är företagen det blir problematiskt för när varor flyter mellan marknaderna. Därför krånglar man till det för slutkunden för att undvika att marknaderna läcker. En strategi som blir allt svårare att hålla på.

iSolen.se skrev:
Citeringsteknik? Jag antar att jag klippt ngt ur ett av dina inlägg, på ett sätt som du inte gillar, jag har absolut inte ändrat något.
Du har dock klippt ihop det på ett sätt som inte stämmer med originalet.

Vill du klargöra vad du avsåg är det här väl rätt forum, hittar inte ditt inlägg i hastigheten.
Det var här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=688696#post688696

Som du har klippt ihop det ser det ut som om jag tycker att smuggling är jättebra.

Här är det jag skrev som du citerade:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=688666#post688666

PD

PMD skrev:
Du har dock klippt ihop det på ett sätt som inte stämmer med originalet.

Det var här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=688696#post688696

Som du har klippt ihop det ser det ut som om jag tycker att smuggling är jättebra.

Här är det jag skrev som du citerade:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=688666#post688666

PD

Ok, härmed har du chansen att förklara vad du tycker är gråimport och parallellimport. Gråimport och parallellimport går bägge förbi ordinarie distributionskedjorna och då förlorar Canon Sverige pengar.

Ovan tycker du alltså främjar ...konkurrensen eller vad? Är det inte bra att Canon är representerat i Sverige? Är det inte bra med svenska fotobutiker och svenska företagare? Varför ska inte staten få in sin moms? (Om du inte gillar svenska momsen kan vi skapa en separat tråd om den, den har ett syfte och om man inte vill betala den bör man kanske inte kräva gentjänster av staten som skola och sjukvård, men som sagt, det kan vi spara för en annan tråd)

iSolen.se skrev:
Ok, härmed har du chansen att förklara vad du tycker är gråimport och parallellimport. Gråimport och parallellimport går bägge förbi ordinarie distributionskedjorna och då förlorar Canon Sverige pengar.
Ja, gråimport och parallellimport är samma sak. Det viktigaste är att det är helt lagligt (och inte heller omoraliskt enligt min mening).

Ovan tycker du alltså främjar ...konkurrensen eller vad?
Javisst. Det hindrar den svenska "officiella" importören att hålla högre priser än världsmarknadspriserna.

Är det inte bra att Canon är representerat i Sverige? Är det inte bra med svenska fotobutiker och svenska företagare?
Det är inget självändamål. Om det gynnar oss konsumenter så är det bra, men inte om det håller priserna uppe.

Varför ska inte staten få in sin moms?
Nu har du blandat ihop smuggling och gråimport igen. Gråimport är inte smuggling så något undanhållande av moms är det inte frågan om.

PMD skrev:
Ja, gråimport och parallellimport är samma sak. Det viktigaste är att det är helt lagligt (och inte heller omoraliskt enligt min mening).

Javisst. Det hindrar den svenska "officiella" importören att hålla högre priser än världsmarknadspriserna.

Det är inget självändamål. Om det gynnar oss konsumenter så är det bra, men inte om det håller priserna uppe.

Nu har du blandat ihop smuggling och gråimport igen. Gråimport är inte smuggling så något undanhållande av moms är det inte frågan om.

I indien (värdens största grey market förresten) är elektronik tyvärr ofta köpt i andra länder och sedan införda utan att betala punktskatter. När varorna säljs görs det öppet i elektronikbutiker och det kallas grey market. När varorna förs över gränsen är det smuggling.

Parallellimport är om alla tullar och skatter är korrekt betalda men man konkurrerar med i det här fallet Canon som har rätten att importera/sälja i sverige.

Att inte betala moms och tull för varor du beställt i Sverige av en svensk leverantör som fört in varorna åt dig tycker du alltså både är lagligt och moraliskt.

Du kan väl åtminstone köpa från Tyskland.

Du tror väl inte att B&H hade annonserat med sina grey market objektiv om de var olagligt insmugglade i USA. Givetvis hade polis eller andra myndigheter stoppat affärens försäljning om den var olaglig.

De har också en utförlig förklaring på vad grey market innebär på B&H hemsida

Lars Johnsson skrev:
Du tror väl inte att B&H hade annonserat med sina grey market objektiv om de var olagligt insmugglade i USA. Givetvis hade polis eller andra myndigheter stoppat affärens försäljning om den var olaglig.

Självfallet inte, jag menar genom exemplet att det faktiskt inte finns EN betydelse. Möjligtvis då genom att ordet grey och gray syftar på olika marknader (england/indien -grey, usa gray) eftersom det stavas olika :).

Ett icke fotografiskt exempet på grey market är online alkoholimport och det tycker i alla fall myndigheterna är olagligt i de flesta länder.

iSolen.se skrev:
Självfallet inte, jag menar genom exemplet att det faktiskt inte finns EN betydelse. Möjligtvis då genom att ordet grey och gray syftar på olika marknader (england/indien -grey, usa gray) eftersom det stavas olika :).

Ett icke fotografiskt exempet på grey market är online alkoholimport och det tycker i alla fall myndigheterna är olagligt i de flesta länder.

Vad har alkoholimporten eller elektronik smugglingen i Indien mad hans objektiv köp i Sverige då att göra ?
Och varför ska han åtminstone köpa i Tyskland ?

Re: Re: OK erfarenhet

peter_wahlström skrev:
Inga problem alls med garantier... Det syns inte på inköpskvittot om du har betalat tull eller inte...

Sparar man bara kvittot så är det inga problem att knalla in hos canons reparatörer och få garantireparationer ordnade.

//Peter

Sen när man säljer grejerna så kallar man det svensksåld och tar någon tusing till ???

Lars Johnsson skrev:
Vad har alkoholimporten eller elektronik smugglingen i Indien mad hans objektiv köp i

Läs inläggen igen, det framgår.

Lars Johnsson skrev:
Vad har alkoholimporten eller elektronik smugglingen i Indien mad hans objektiv köp i Sverige då att göra ?
Och varför ska han åtminstone köpa i Tyskland ?

Tyskland är inom EU dvs 100% lagligt. Garantier etc är inte heller problem. Det är väl bra? Och det är väl bättre att det blir tysk moms som går till EU istället för amerikansk som går till NY. Rätt bra priser dessutom.

iSolen.se skrev:
Läs inläggen igen, det framgår.

Tyskland är inom EU dvs 100% lagligt. Garantier etc är inte heller problem. Det är väl bra? Och det är väl bättre att det blir tysk moms som går till EU istället för amerikansk som går till NY. Rätt bra priser dessutom.

Det har ju ingen betydelse var momsen går för min del. Men enligt ditt resonemang så borde du väl tycka att det är bättre med B&H. Då ska man ju betala momsen i Sverige. Är inte det bättre än Tyskland för dig som är noga med såna saker.......

Och det är givetvis lika lagligt att köpa i USA som Tyskland

Lars Johnsson skrev:
Det har ju ingen betydelse var momsen går för min del. Men enligt ditt resonemang så borde du väl tycka att det är bättre med B&H. Då ska man ju betala momsen i Sverige. Är inte det bättre än Tyskland för dig som är noga med såna saker.......

Och det är givetvis lika lagligt att köpa i USA som Tyskland

Visst är det lagligt att köpa från B&H och då blir det 8% NY moms plus 25% svensk moms tull osv. Alla glada utom Canon Sverige. Tråden skapades dock om radannonsen i Foto, killen som själv regelbundet tar hem grejer.

iSolen.se skrev:
Visst är det lagligt att köpa från B&H och då blir det 8% NY moms plus 25% svensk moms tull osv. Alla glada utom Canon Sverige. Tråden skapades dock om radannonsen i Foto, killen som själv regelbundet tar hem grejer.

Du köper lagligt från B&H om du skickar efter grejorna till Sverige eller någon annan del av USA också. Då betalar du inte någon NY moms........
Bara om du köper grejorna i NY. ska du betala momsen där.

iSolen.se skrev:
Parallellimport är om alla tullar och skatter är korrekt betalda men man konkurrerar med i det här fallet Canon som har rätten att importera/sälja i sverige.
Ja, och andra som också importerar, betalar eventuell tull och moms samt sedan säljer i Sverige har också den rätten.

De enda som tjänar på att parallellimport stoppas är Canon (och inte bara Canons svenska dotterbolag). Du och jag och andra konsumenter förlorar på det.

Att inte betala moms och tull för varor du beställt i Sverige av en svensk leverantör som fört in varorna åt dig tycker du alltså både är lagligt och moraliskt.
Nu får du faktisk ta och skärpa dig lite. Hur tusan har du fått för dig att jag tycker det?

PD

iSolen.se skrev:

Ola, var får du allting ifrån som du hittar på i denna tråd :)
""grey och gray syftar på olika marknader för det stavas olika"" :)

Och det stavas även grey i USA :)

iSolen.se skrev:
I Storbritannien finns det försäkringsbolag som erbjuder sig att försäkra gråimporterade bilar så där är åtminstone begreppet mycket väl etablerat som namn på laglig sidoimport (ännu ett svenskt ord för samma sak men vad det betyder i Indien vet jag tyvärr inte).

Åtminstone i fordonsbranschen i Sverige används både parallell- och gråimport sedan många år för att beskriva samma (lagliga) företeelse.
Tycker man verkligen att det är olagligt i de flesta länder?

Nåväl, de som kallar det gråimport hävdar att det är lagligt eftersom avgifterna är betalda och att EU-rätten gäller över svenska regler.

Sverige har ett förbud (hur det slutligen går med dess giltighet återstår att se) mot att privatimportera alkohol (om man inte bär den själv över gränsen) i avsikt att skydda folkhälsan och därför är det enligt det synsättet då istället smuggling.

Att inte betala tull och moms för saker som importeras kallas också smuggling och att sedan sälja sakerna utan att betala moms kallas svart försäljning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar