Annons

Rörliga obejkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Jag skulle vilja fånga mina hundar i rörelse men lyckas inte.

Jag är total nybörjare när det kommer till systemkamera och det inköptes en Canon EOS 400D förra veckan.

Jag har provat med "sportläget" men hundarna är för snabba eller så gör jag fel på något sätt.

Jag har provat med läget "TV" och ändrat slutartiden, men ändå inte lyckats.

HUR SJUTTON GÖR MAN?!
 
Har du någon exempelbild att ladda upp på hur resultatet blir?

Om du vill fånga hundarna och få dem i fokus krävs både en snabb slutartid och ev. också att du kör med Ai-Servo som autofokusmetod (se manualen för hur du ställer om till det). Det innebär att fokus "följer med" hunden hela tiden när den rör sig, och då minskar risken att fokus hamnar på annat ställe.

Testa alltså med snabb slutartid + litet bländartal (dvs. mycket ljusinsläpp) och denna autofokusmetod så ska du se att det funkar bättre!
 
Antagligen så är det lite för mörkt ute för att det medföljande kit-objektivet kan leverera tillräckligt med ljus i kameran. Sportläget fungerar ganska bra när det är ljust ute. Din kamera kan mer än objektivet...

Klicka för exempel med samma kamera men ett ljusstarkt objektiv

Pröva med att köra manuellt M, och ställ upp iso talet till 400-800, bländare på lägsta möjliga värde (4,5 eller 5,6?), slutartid på 1/500-1000 sec. Tag sedan bilder med olika iso-tal och jämför.

Det tar ett tag innan man förstår relationen mellan iso, bländare och slutare. Minst 5000 bilder i M läget ;-)
Mvh/Benke
 
Tack så mycket för det snabba svaret!

Men "litet bländarantal" är det hög eller låg siffra då?
 
Delay skrev:
Har du någon exempelbild att ladda upp på hur resultatet blir?

Om du vill fånga hundarna och få dem i fokus krävs både en snabb slutartid och ev. också att du kör med Ai-Servo som autofokusmetod (se manualen för hur du ställer om till det). Det innebär att fokus "följer med" hunden hela tiden när den rör sig, och då minskar risken att fokus hamnar på annat ställe.

Testa alltså med snabb slutartid + litet bländartal (dvs. mycket ljusinsläpp) och denna autofokusmetod så ska du se att det funkar bättre!
'


Åh, fina bilder! Vad är det för objektiv då?
 
Efter att ha ställt in kameran på M, bländare 5,6, slutartid 1/40 och ISO 1600 så fick jag denna bild. (Hade jag kortare slutartid än så blev det bara svart på bilden)
 

Bilagor

  • image1.jpg
    image1.jpg
    48.3 KB · Visningar: 430
Ett annat kort jag fick var detta.
Med samma inställning som ovan.(hemskt mycket brus på iso 1600)
 

Bilagor

  • image2.jpg
    image2.jpg
    38.1 KB · Visningar: 429
disab skrev:
Efter att ha ställt in kameran på M, bländare 5,6, slutartid 1/40 och ISO 1600 så fick jag denna bild. (Hade jag kortare slutartid än så blev det bara svart på bilden)

Hur mörkt var det ute när du fotade? Det måste ha varit skymning/nästan mörkt.

1/40 är alldeles för långsam slutartid för att frysa något som rör sig och det kan också vara väldigt svårt att handhålla och få skarpa bilder på sånt som inte rör sig.

Men somsagt, hur mycket ljus fanns det vid denna bild?
 
Med lite träning och flyt, så kan du få skarpa bilder vid längre slutartider om du plåtar den springande jycken från sidan. Du panorerar. Om du då lyckas följa jyckens hastighet exakt med kamerans sidoförflyttning, så blir bilden riktigt häftig. Jycken blir skarp medan för- och bakgrund oskarp pga av rörelseoskärpa. Det förstärker jyckens framfart i bilden.

Däremot är det omöjligt att med långa slutartider få jycken skarp om den springer mot dig eller i från dig. Här hinner jycken förflytta sig innan slutarridån stänger.

Kolla detta tur-skott, som ett exempel på en lyckad panorering med 1/100 sekund.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/702628.htm


Fridens
Oscar
 
synd, synd men...

Men det funkar inte med staffar, eller du kanske ska byta den svarta mot en pied ; )
Har ju sagt tidigare och på annat ställe att vi kanske kan tänka oss att ångra oss angående den lille mannen...

Hi hi!!!
 
Re: synd, synd men...

niska skrev:
Men det funkar inte med staffar, eller du kanske ska byta den svarta mot en pied ; )
Har ju sagt tidigare och på annat ställe att vi kanske kan tänka oss att ångra oss angående den lille mannen...

Hi hi!!!


hihihi! I vissa ljus är det faktiskt svårt att fokusera på en helsvart hund!

Men jag vill inte byta ändå!! :)
 
Många goda råd. AI Servo, panorering etc.

Du tyckete att det blev mycket brus.
Testa brusreduceringsprogram, själv använder jag Neat Image. Man kan ladda upp en gratisversion på deras hemsida.

T.ex så är i stort sett alla inomhussportbilder tagna med ISO 800 eller högre.
 
Nå, här kommer en bild jag tagit idag. Ljuset är kasst, det vet jag. Mulet och det snöar. Men det var själva rörelsen jag tränade på.

Bättre än igår i alla fall!
1/250, 5,6, ISO 800 (Lite för långsam slutartid för att frysa bilden, men tog jag kortare slutartid blev bilden mörk) Vad beror det på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.