Lessen ...
Alla kameror har sina begränsningar och kompaktkameror stöter på sina oftare än motsvarande systemkameror.
Skall försöka förklara lite kortfattat:
Kameran behöver en viss mängd ljus för att exponera filmen eller sensorn tillräckligt. Det åstadkoms genom slutartiden, bländaren och isotalet.
Litet bländarvärde innebär att kameran "öppnar upp" slutaren STORT i exponeringsögonblicket och tillåter då ett stort ljusinsläpp. Lång slutartid medger också att mycket ljus "hinner in" i kameran. Högt isotal på filmen eller inställd i en digitalkamera ökar filmens/kamerans ljuskänslighet vilket medför att mindre ljus behöver "komma in" för en korrekt exponering.
Dessa tre parametrar har givetvis sina egenheter:
Litet bländarvärde ger kortare skärpedjup, bra för att frilägga motivet från bakrunden för porträttfoto ger också i allmänhet lite sämre skärpa. Stort bländarvärde ger då istället ett stort skärpedjup, lite bättre skärpa, bra för foto av t.ex. naturvyer och gruppfoton.
Lång slutartid ger en möjlighet att registrera rörelse, men kanske inte så mycket som på dina bilder
Kort tid en möjlighet att frysa en rörelse.
Hög iso ger som jag sa tidigare en ljuskänsligare film/kamera, men det genereras även en ökad mängd brus i bilden.
Det var lite grunder ... Åter till dina bilder.
Mot bakrund av de grundfakta ovan så handlar det alltså om en prioritering, vad vill man ha, vad är man beredd att "tulla" på. I ditt fall vill Du frysa rörelsen ...
Om Du har en kamera med manuella inställningar så ställer Du alltså in bländaren på ett så litet värde som möjligt. Det finns säkert en funktion i kameran som låter Dig styra bländaren och kameran ställer sedan in tiden själv. Titta i manualen. Ställ därefter in isotalet så högt som möjligt ( det ger brus men det måste Du acceptera om Du vill få korta slutar tider).
Prova nu att fotografera ... som en ungefärlig uppskattning tror jag Du måste ner i så korta tider som 1/500 dels sekund om Du vill frysa rörelsen helt.
Om det ändå inte går att få så korta tider som ovan så använder Du blixten.
Men ... här kommer det tråkiga ...
Lena, jag tror inte Din kamera kommer att klara uppgiften i så dåligt ljus. Om bländarvärdet Du nämnde är det minsta värde du kan ställa in så är det sannolikt inte tillräckligt, därtill tror jag inte Du kan ställa in ett högre isotal än maximalt 400, och då blir bilden brusig som sjutton. Och Du når ändå inte så korta tider som behövs, inte ens med blixt då kompaktkamerornas blixtar bara har kraft för att lysa upp säg ... 2-3m. Och det ser ut som om Du befinner Dig på mycket större avstånd än det.
Det finns tyvärr en anledning till att systemkameror har en större möjlighet att klara ett motiv som Ditt i det dåliga ljuset, men det kostar !!!
Ett kamerahus som klarar iso 3200 någorlunda brusfritt=7000-12000:-
Ett objektiv med bländare 1,4=4000-5000:-
En extern blixt modell kraftig=3000-5000:-
Mycket pengar=mindre begränsningar
Mindre pengar=mycket begränsningar
Det blev inte så "kort" ser jag nu ... Hoppas det ger Dig lite guidning !
Mvh. Kristian