Annons

rörliga bilder inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Miltona

Aktiv medlem
Jag ska fotografera i ett ridhus men svag belysning och snabba objekt.
Som amatör vet jag inte vad jag ska ställa in kameran på, TIPS!!
Vore väldigt glad för alla jag kan få,
Var ikväll och testade men det blir mest ufon som far förbi på bilden.
Jag har en cannon powershot a80.
Det någerlunda bästa resultatet ställde jag in på 1/10 F.3.2 men när det är som snabbast funkar det inte.
Jag blir oerhört tacksam för alla tips jag kan få.
Hälsningar
Lena
 

Bilagor

  • img_9308-3.jpg
    img_9308-3.jpg
    23.6 KB · Visningar: 652
denna har ej så stor hastighet på ekipaget så den blev bättre men ej bra.
 

Bilagor

  • img_9306-3.jpg
    img_9306-3.jpg
    16.2 KB · Visningar: 634
Om du vill frysa rörelsen utan att flytta på kameran krävs en kort slutartid. Sådär en 1/250 eller så borde fixa det, men då har du inte tillräckligt med ljusinsläpp i kameran. Då återstår det att skruva upp filmkänsligheten så långt det går, ISO-talet. Det går även att tillföra ljus, antingen med starka lampor eller blixtaggregat.

Det finns en annan teknik som kan praktiseras med 1/10 eller längre tid och det är att panorera med kameran. Efter lite övning kommer du att kunna följa motivet, trycka av i rörelsen och fåe ett motiv som tillsynses är orörlig och trevliga fartränder av bakgrunden. Antagligen kommer hästens ben att se ut att vara flera, men det skapar då rörelse i bilden. Prova med en kompis som springer, cyklar eller på bilar vid vägkanten.
 
Tack!
Ska testa högre ISO tal.
extralampor och blixt går inte. det är en uppvisning som ska ske och blixten kan skrämma hästarna.
Jag använder ett enbensstativ.
 
Lessen ...

Alla kameror har sina begränsningar och kompaktkameror stöter på sina oftare än motsvarande systemkameror.

Skall försöka förklara lite kortfattat:

Kameran behöver en viss mängd ljus för att exponera filmen eller sensorn tillräckligt. Det åstadkoms genom slutartiden, bländaren och isotalet.

Litet bländarvärde innebär att kameran "öppnar upp" slutaren STORT i exponeringsögonblicket och tillåter då ett stort ljusinsläpp. Lång slutartid medger också att mycket ljus "hinner in" i kameran. Högt isotal på filmen eller inställd i en digitalkamera ökar filmens/kamerans ljuskänslighet vilket medför att mindre ljus behöver "komma in" för en korrekt exponering.

Dessa tre parametrar har givetvis sina egenheter:

Litet bländarvärde ger kortare skärpedjup, bra för att frilägga motivet från bakrunden för porträttfoto ger också i allmänhet lite sämre skärpa. Stort bländarvärde ger då istället ett stort skärpedjup, lite bättre skärpa, bra för foto av t.ex. naturvyer och gruppfoton.

Lång slutartid ger en möjlighet att registrera rörelse, men kanske inte så mycket som på dina bilder ;) Kort tid en möjlighet att frysa en rörelse.

Hög iso ger som jag sa tidigare en ljuskänsligare film/kamera, men det genereras även en ökad mängd brus i bilden.

Det var lite grunder ... Åter till dina bilder.
Mot bakrund av de grundfakta ovan så handlar det alltså om en prioritering, vad vill man ha, vad är man beredd att "tulla" på. I ditt fall vill Du frysa rörelsen ...

Om Du har en kamera med manuella inställningar så ställer Du alltså in bländaren på ett så litet värde som möjligt. Det finns säkert en funktion i kameran som låter Dig styra bländaren och kameran ställer sedan in tiden själv. Titta i manualen. Ställ därefter in isotalet så högt som möjligt ( det ger brus men det måste Du acceptera om Du vill få korta slutar tider).

Prova nu att fotografera ... som en ungefärlig uppskattning tror jag Du måste ner i så korta tider som 1/500 dels sekund om Du vill frysa rörelsen helt.

Om det ändå inte går att få så korta tider som ovan så använder Du blixten.

Men ... här kommer det tråkiga ...
Lena, jag tror inte Din kamera kommer att klara uppgiften i så dåligt ljus. Om bländarvärdet Du nämnde är det minsta värde du kan ställa in så är det sannolikt inte tillräckligt, därtill tror jag inte Du kan ställa in ett högre isotal än maximalt 400, och då blir bilden brusig som sjutton. Och Du når ändå inte så korta tider som behövs, inte ens med blixt då kompaktkamerornas blixtar bara har kraft för att lysa upp säg ... 2-3m. Och det ser ut som om Du befinner Dig på mycket större avstånd än det.

Det finns tyvärr en anledning till att systemkameror har en större möjlighet att klara ett motiv som Ditt i det dåliga ljuset, men det kostar !!!

Ett kamerahus som klarar iso 3200 någorlunda brusfritt=7000-12000:-

Ett objektiv med bländare 1,4=4000-5000:-

En extern blixt modell kraftig=3000-5000:-

Mycket pengar=mindre begränsningar
Mindre pengar=mycket begränsningar

Det blev inte så "kort" ser jag nu ... Hoppas det ger Dig lite guidning !

Mvh. Kristian
 
RolandM skrev:
Det finns en annan teknik som kan praktiseras med 1/10 eller längre tid och det är att panorera med kameran.

Bra tips ! Det glömde jag i skriv ivern ;)
Men det är som Roland skriver, det kräver övning och en kamera som klarar av att fokusera tillräckligt snabbt.

Mvh. Kristian
 
Jag tackar verkligen stort för fina svar.
har läst och begrundat .
Förstår att min uppgift inte komma att funka,
Även om jag då ändrar min tid så blir ljusinsläppen så dåligt att bilden blir mörk eller svart, Har testat.
Autofokus eller fokus i kameran hänger inte med.
Innebär panorera att man sätter fokus på en punkt och inväntar sitt motiv, eller??
Jag brukar göra detta utomhus, testade även igår men det funkade inte där.
Eller är det en annan teknik?
Hälsningar
lena
 
Snarare följer du motivet i sökaren. Bilderna kan bli så här. Denna framrusande cyklist är fångad under panorering med slutartid 1/40 s. Betraktar du bilden ser du att cyklisten är skarp, men allt runt omkring jar flyttat på sig.
 

Bilagor

  • crw_3080-4.jpg
    crw_3080-4.jpg
    23.1 KB · Visningar: 722
Eller som på denna, vilket panoreringen tydligt syns på parkeringsskylten och rörelsen i sidledd med kameran håller samma hastighet som cyklisten. Slutartid 1/50 s
 

Bilagor

  • crw_3074.jpg
    crw_3074.jpg
    20.8 KB · Visningar: 605
AHA!!!
Detta är ungefär vad jag är ute efter.
Ursäkta en dum fråga :))

När objektet kommer snett emot mig vilket avstånd sätter jag focus på?
Påverkar inte skärpan om jag sätter in den i början och när dom kommer närmare så blir det väl inte skarpt.
Är jag ute och reser nu........
 
Tror inte det blir bra om motivet växer i sökaren. På bilderna ovan håller cyklisten konstant avstånd till mig och jag följer med i dennes rörelse samtidigt som jag knäpper av bilden. Fokusera kan du göra i förväg på en känd punkt.

Nu är det rättså ljust när dessa bilder togs, minns att jag hade bländare 8 eller så som gav mig gott om skärpedjup, varför fokuseringen inte behövde vara exakt. Bakgrunden blir ändå oskarp av rörelsen.
 
Tack Roland!!
Du har gett mig en hel del att fundera på och lära.
Jag kommer nog att testa lite varianter och kanske fota mer när hästarna springer på långsidan.
Tack igen,
// lena
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar