Annons

Rörelseoskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Tja..har mest fotat stillastående motiv och beslöt mig för att fota kompisens barn. Detta var lättare sagt än gjort..ungen var VÄLDIGT rörlig!
De flesta bilder blev suddiga?
Fotade både med blixt och utan..knappt någon skillnad. Använde canon 10d med 50 1,8 och även 70-200 4l.
Undrar nu om någon skulle vilja dela med sig av användbara tips.
Tilläggas kan att jag använde kamerans servofocus..kanske är den inte så bra??

Tackar på förhand/besviken fotograf...

1] Kör "One shot"-läget. Förhandsfokusera på något i närheten av barnet så blir det inte så långt för objektivet att röra sig för att få fokus när det väl smäller till. Då pepprar du avtryckaren och hoppas på det bästa. Några ggr på detta sätt och du har garanterat åtminstone en bra bild. :)

2] Snabbare slutartid. Kör på AV eller manuell och se till att det står 1/250 eller snabbare i displayen.
En del barn är ruskigt snabba och kräver ända upp mot 1/800sek. =)

/bjanha

Senast ändrad:
Tackar för tipset!
Undrar bara hur man gör när man kör med blixt..blixten borde ju frysa bilden?
Kameran ställer automatiskt in slutartid på 1/60 s.Kan man korta av tiden när man kör blixt?
Behövs det..om inte, varför blev bilderna suddiga?

blixt är inte så dumt. Då kan du få både rörelseoskärpa och frysning av rörelsen i samma bild med lite teknik. Jag förmodar att kameran har vad som heter nåt i stil med slow sync. Eller så kan du ju alltid ställa tid/bländare manuellt. Synk på andra ridån är bra grejor i sammanhanget också. Korta av tiden är nog inte så meningsfullt eftersom blixten har en brinntid som är bra mycket kortare än 1/60. Vet inte vad kortaste synktiden är på din kamera. 1/125?

Jerkan skrev:
Tackar för tipset!
Undrar bara hur man gör när man kör med blixt..blixten borde ju frysa bilden?
Kameran ställer automatiskt in slutartid på 1/60 s.Kan man korta av tiden när man kör blixt?
Behövs det..om inte, varför blev bilderna suddiga?

10D klarar 1/200sek med blixt, vilket mode (programvredet) kör du på? Testa M-läget och ställ slutartiden till 1/200 och bländare 4 på ditt 70-200.
/bjanha

ANNONS