** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Rörelseoskärpa med extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnetteD

Medlem
Tänkte om det var någon här som har något tips om vad jag gör för fel! Jag har läst massor av trådar här om vimmelfotografering. Har provat "era" inställningar på kamera och blixt inomhus på barnen, men jag tycker att jag får rörelseoskärpa. Vad gör jag för fel? När jag fotar utan blixt så låser jag fokus där jag vill ha den och komponerar sen om bilden, kan jag inte göra så när jag fotar med blixt?

MVH Anette
 
Tänkte om det var någon här som har något tips om vad jag gör för fel! Jag har läst massor av trådar här om vimmelfotografering. Har provat "era" inställningar på kamera och blixt inomhus på barnen, men jag tycker att jag får rörelseoskärpa. Vad gör jag för fel? När jag fotar utan blixt så låser jag fokus där jag vill ha den och komponerar sen om bilden, kan jag inte göra så när jag fotar med blixt?

MVH Anette

Det kan ju vara så att du har lång slutartid vilket innebär att kameran fångar en del rörelse hos ditt motiv utöver att blixten låser. Prova med kortare slutartid. Om du behöver så kan du höja ISO för att få med mer av omgivningsljuset.
 
Med den bländaren har du ju mycket kort skärpedjup, så minsta lilla felfokusering så blir det suddigt.
Ovanpå detta använder du den i fotografiska sammahang långa slutartiden 1/30s, vilket gör att det inte ska till mycket rörelse hos motivet, eller för den delen hos fotografen, för att du ska få rörelseoskärpa.
Med de inställningarna blir det inte så kraftigt blixtljus som behövs heller, så den får svårt att "slå ut" det befintliga ljuset.

Jag är mer förvånad om du får någon bild skarp än om en del blir suddiga.
 
Raderade alla dåliga bilder så jag kan inte lägga in någon exempelbild nu, men om jag ska förtydliga lite så blir personen på bilden inte så skarp som jag hade önskat. Använde ISO 500, f 1,4 och en slutartid på 1/30......

En slutartid på 1/30 räcker nog inte för att undvika rörelseoskärpa. Samtidigt kan ju rörelseoskärpa ibland ge lite extra intresse i bilden. Men antag att du behöver gå upp till 1/125 så behöver du höja ISO till 2000 för att kompensera. Finns naturligtvis risk för brus men det kanske är hanterbart och kan ev reduceras med ett brusreduceringsprogram?
 
Tänkte om det var någon här som har något tips om vad jag gör för fel! Jag har läst massor av trådar här om vimmelfotografering. Har provat "era" inställningar på kamera och blixt inomhus på barnen, men jag tycker att jag får rörelseoskärpa. Vad gör jag för fel? När jag fotar utan blixt så låser jag fokus där jag vill ha den och komponerar sen om bilden, kan jag inte göra så när jag fotar med blixt?

MVH Anette

Du kanske också skulle testa andra ridån för att få oskärpan "under" det skarpa plan som blixten ger.
 
Raderade alla dåliga bilder så jag kan inte lägga in någon exempelbild nu, men om jag ska förtydliga lite så blir personen på bilden inte så skarp som jag hade önskat. Använde ISO 500, f 1,4 och en slutartid på 1/30......

Det låter som om du exponerar efter befintligt ljus, snarare än för blixt. Varför gör du så?

Per.
 
Rent spontant, precis som föregående inlägg, så låter det som att du exponerar efter det befintliga ljuset. Kör du kanske bländarprioritet på kameran med blixten på? Om jag kör det på min kamera så fungerar blixten bara som en upplättningsblixt. D.v.s. fungerar bra vid porträtt utomhus en solig dag med motljus.

När jag kör med blixt brukar jag nästan alltid använda manuellt läge då jag tycker det ger bäst resultat. Sätter blixten på automatläge (TTL) och kör t.ex. ISO 100, f 8.0, 1/125. Skarpa bilder, men du tappar i stort sett allt befintligt ljus. Använder omnibouncer för att få det lite mjukare.

Kör jag med blixten monterad på t.ex. stativ ja då kör jag både blixt och kamera på manuellt läge. Men jag har heller inget som kan överföra TTL-data trådlöst.

Om jag bara vill ha lite "partybilder" eller andra "mindre viktiga" bilder så kör jag blixten på automatläge men också kamera på programautomatik (P på canonkameror).

Hoppas det kan ge nåt bra tips.

/Johan
 
Du kanske också skulle testa andra ridån för att få oskärpan "under" det skarpa plan som blixten ger.
Det är en utbredd missuppfattning att det skulle bli så. Sensorn bryr sig inte om i vilken ordning ljuset kommer till den. Den bara lägger ihop.

Skillnaden blir istället att rörelseoskärpan kommer på andra sidan om den bild som fryses av blixten. Om de oskarpa delarna inte innehåller lysande detaljer spelar det ingen större roll.
 
Jag brukar köra på manuell och då 1/60 och f 5,6 iso 400 med omnibouncer det blir skarpt
och funkar i de flesta tillfällen.
 
Hej!

Jag har fotat vimmel i va 3 månader och fick i början dessa instruktioner: f/4.0 iso 400 slutartid: 0"4. Då körde jag med en helt manuell blixt på "andra ridån". Nu har jag köpt en blixt som jag kör med auto för att när en vimmelbild ska tas har man kort tid på sig. Dock bör man tänka på ljuset i bakgrunden, om det är en "strobe"(lampa som skicka blixtimpulser typ) så finns risken att personerna blir oskarpa och kommer med "flera gånger" då kortar jag med till kanske 1/30-80 för att få bilder jag e nöjd med:)

Här kan du se mina vimmelbilder och har du någon fråga så ska jag försöka svara på den :)
http://uppsalavimmel.se/events.sear...month_id=0&location_id=0&photographer_id=1330

/Anton
 
Nu förstår jag ingenting....Jag fotar i manuellt läge och har blixten på automatläge, vaddå exponerar efter det befintliga ljuset, vad menar du då?


Rent spontant, precis som föregående inlägg, så låter det som att du exponerar efter det befintliga ljuset. Kör du kanske bländarprioritet på kameran med blixten på? Om jag kör det på min kamera så fungerar blixten bara som en upplättningsblixt. D.v.s. fungerar bra vid porträtt utomhus en solig dag med motljus.

När jag kör med blixt brukar jag nästan alltid använda manuellt läge då jag tycker det ger bäst resultat. Sätter blixten på automatläge (TTL) och kör t.ex. ISO 100, f 8.0, 1/125. Skarpa bilder, men du tappar i stort sett allt befintligt ljus. Använder omnibouncer för att få det lite mjukare.

Kör jag med blixten monterad på t.ex. stativ ja då kör jag både blixt och kamera på manuellt läge. Men jag har heller inget som kan överföra TTL-data trådlöst.

Om jag bara vill ha lite "partybilder" eller andra "mindre viktiga" bilder så kör jag blixten på automatläge men också kamera på programautomatik (P på canonkameror).

Hoppas det kan ge nåt bra tips.

/Johan
 
De inställningarna du nämnde med ISO 500, f/1.4 och 1/30 lät som en passade inställning för inomhus/kvällsfotografering utan blixt, d.v.s. att bara fotografera med det befintliga ljuset.

Om du kör manuellt läge på kameran och automatik på blixten så är det väl bara att välja en snabbare slutartid? Ner till 1/125s brukar fungera med alla kamera/blixtkombinationer och i vissa fall stöds snabbare synktid och man kan ha ännu kortare slutartid.

Det enda som eventuellt skulle kunna hindra dig är om blixten inte är tillräckligt kraftftull (guidenumber) för att orka med att leverera tillräckligt med ljus. Men alla externa blixtar borde kunna leverera tillräckligt med ljus när du kör på ISO 500.
 
Tack för all hjälp :)

Nu förstår jag äntligen. Förut försökte jag hela tiden synka bländaren med slutartiden så att exponeringen skulle bli +/- 0...
 
Tack för all hjälp :)

Nu förstår jag äntligen. Förut försökte jag hela tiden synka bländaren med slutartiden så att exponeringen skulle bli +/- 0...

Aha, då förstår jag varför du kört med de inställningarna :) Var inte orolig för att kameran varnar för att du kommer att underexponera rejält. Det tar automatiken i blixten hand om, som helt enkelt levererar det ljus som behövs för de inställningar som du har valt :)

/Johan
 
Om det nu vore sådana bilder du vill ha finns det dessutom ingen anledning att köra manuellt. I läge Av gör kameran samma sak snabbare än vad du fixar att jaga nollpunkten på exponeringen.
 
Det är en utbredd missuppfattning att det skulle bli så. Sensorn bryr sig inte om i vilken ordning ljuset kommer till den. Den bara lägger ihop.

Skillnaden blir istället att rörelseoskärpan kommer på andra sidan om den bild som fryses av blixten. Om de oskarpa delarna inte innehåller lysande detaljer spelar det ingen större roll.

Skillnad blir det i varje fall, oavsett hur man väljer att förklarar det
 
Vad är det för kamera? På en Canon så vill den ha en långsammare slutartid så att bakgrundsljus och förgrundsljus smälter in i varandra, det är sannt för Av läge t.ex.. Du kan ändra det till 1/60-/1/250s i flash C.fn funktion förutsatt att det är en Canon.
 
Inte riktigt. De flesta Canon-kameror som har sålts kan INTE köra med blixt på så kort exponeringstid som 1/250 sek, det klarar bara ett fåtal av värstingmodellerna. Inte ens den Canon 5D Mk II som trådskaparen tydligen har klarar detta - den kan användas på 1/200 sek eller längre.

Har man t.ex. Sony så klarar modeller ur A700/A800/A900-serierna att synka blixtar på 1/250 sekund, medan modeller ur de lägre serierna A100/A200/A300/A400/A500 behöver längre exponeringstid - 1/160 sekund eller längre.

Det ser ut på liknande sätt för alla andra kameratillverkare, så man behöver kolla i bruksanvisningen för respektive modell. Om inte, så funkar tumregeln från johker bra - 1/125 sekund funkar på alla moderna kameror. Gäller dock inte för äldre kameror - länge gällde då 1/25 sekund som kortaste tid vid användning av elektronblixt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar