Annons

Rörande jaktlagstiftningen och rätten att gå med kikare på annans mark

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra G

Aktiv medlem
Om denna tråd ligger på fel ställe så ursäkta...

Här började i alla fall denna diskussion: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46720&perpage=15&pagenumber=2

Jag tog en titt i jaktlagen
Det som jag tycker kommer närmast det som Niclas Forsberg pratar om är under Viltvård i jaktlagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM)
5§V "...Viltet får inte ofredas och inte heller förföljas annat än vid jakt..."

Fast frågan är om man ofredar djur om man smyger sig fram med kikaren. Då borde det också vara förbjudet att vara ute och plocka bär, du kan ju råka stöta upp ett rådjur då också.

Jag letade också upp mina jägarexamensböcker, det enda som står där som kan vara av intresse för detta fall är:
"Om man i syfte att fånga eller döda vilt söker efter, spårar eller förföljer räknas det som jakt." Och man är ju inte ute i syfte att jaga när man går med kameran/kikare

Som jag ser på saken ska man kunna vara ute med kikare på annans mark bara man inte förföljer djuren, sitta still eller ströva mer eller mindre planlöst borde vara OK.

Ja, detta är svårt.

Ofredar vet jag inte men det kan ju helt klart innebära en belastning på marken om det blir ett tryck av uppspårare. Spårning är ju en form av jakt även om man inte har ett vapen i näven.

Få spårare är utan kikare. Många som fotar spårar... = Däri ligger gråsonen.

Visst får vi vistas ute i skog och mark med kikare utan att behöva vara oroliga för att bli bortkörda eller ställda inför rätta för jaktbrott, utan tvekan.
Men det är vel helt enkelt så att denna lagen existerar (som andra lagar) eftersom/pga att tex markägarna i detta fallet behöver ett skydd i vissa fall.

Mvh Niclas,

Ps, Flott med en tråd om detta Gustaf!

Det spelar egentligen ingen roll om du är ute för att jaga eller inte, som framgår av ditt citat från jaktlagen så är et generellt förbjudet att 'ofreda' djur oavsett syfte.

Självklart har du rätt att ströva runt md kikare på annans mark, det är en gammal sedvänja enligt allemansrätten. Däremot har du inte rätt att t.ex. fotografera fåglar på bo på ett sådant sätt att det stör fåglarna, varken på din egen mark eller någon annans.

/Per

Utan att vara insatt i området så tror jag det är väldigt svårt att fälla en person som traskat runt i skogen med kikare eller kamera för att spana på djur.

Man måste nog jaga djuret och verkligen aktivt springa efter i flera km som en drivande jakthund för att det skall klassas som störande betende, undantag är kanske vid parningstider då man alltid skall vara aktsam.

Men att bara smyga runt och beskåda djuret utan att springa efter om det tar till flyckt kan inte vara anses som straffbart. I sådanna fall så faller hela allemansrätten eftersom man måste kunna röra sig fritt i skog och natur.

Nome Nescio skrev:
Utan att vara insatt i området så tror jag det är väldigt svårt att fälla en person som traskat runt i skogen med kikare eller kamera för att spana på djur.

Det är inte det det handlar om!
Det handlar om att markägaren och naturen skall ha ett skydd mot belastning. Spårning är en jaktaktivitet, kanske inte många som vet att det är det även utan vapen i näven.

Helt klart så får du ströva med kikaren runt halsen! Men kommer markägaren och frågar om du spårar och du säger att du spårar för att komma så nära som möjligt och för att sedan ligga ute och pressa mark i flera dygn där djuren har sina gångstigar osv så är det juklart att markägaren kan och har rätt att reagera.

Mvh Niclas,

Många gånger har jag på andras privata/off marker lockat djur och fåglar med pipor och visslor.. Får man göra det? Det är ju en jakt-form/aktivitet..

Markägare är olika känsliga beroende på den geografiska platsens kulturarv.. Jag vet att man tex i Lofoten långt ifrån har lov att ströva vart man vill även om lagen tillskriver varje individ rätt att tex gå längs strandlinjen. Jag har själv blivit bortkörd från en sten där jag en vår satt och fotade ett par porriga Rödnebbeternor.. Inget roligt bemötande alls kan jag intyga. Bråkstake är jag inte heller så jag avlägsnade mig snart.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Det är inte det det handlar om!
Det handlar om att markägaren och naturen skall ha ett skydd mot belastning. Spårning är en jaktaktivitet, kanske inte många som vet att det är det även utan vapen i näven.

Helt klart så får du ströva med kikaren runt halsen! Men kommer markägaren och frågar om du spårar och du säger att du spårar för att komma så nära som möjligt och för att sedan ligga ute och pressa mark i flera dygn där djuren har sina gångstigar osv så är det juklart att markägaren kan och har rätt att reagera.

Mvh Niclas,

I lagens mening syftar jakt till att infånga eller döda djuret. Så länge din spårning för fotografering inte inverkar stressande för djuren eller störande för markägaren är det i sin ordning - allemansrätten råder.

/Johan

fast spårning utan syfte att döda/fånga är väl inte jakt i lagens mening ->fritt fram med kameran?
Fast då kommer den delen där det står att man inte får ofreda djuren in. Och spåra djur i flera dagar måste räknas som ofredande ->jaktbrott

Man kanske skulle kolla med jägareförbundets jurist om detta? Tror att medlemmar har rätt till gratis "konsultation"

Som sagt, detta är en gråzon...

Det här är frågor som jag aldrig reflekterat över. Jag har tills nu trott att så länge jag inte avser att skada elle stressa djur så har jag all rätt att röra mig runt djur i skogar och natur för att fotografera.

Man kanske skall kolla med sin lokala jaktförening, de brukar vara väl insatt i vad som gäller + vad som är brukligt.
Om det som Niclas skriver gäller så tror jag att verkligheten skiljer sig ganska mycket från lagen.

Jag väntar med spänning att någon som verkligen vet kan komentera gärna med källa, hitills verkar det vara lite för myclet spekulationer.

Gurra G skrev:
fast spårning utan syfte att döda/fånga är väl inte jakt i lagens mening ->fritt fram med kameran?
Fast då kommer den delen där det står att man inte får ofreda djuren in. Och spåra djur i flera dagar måste räknas som ofredande ->jaktbrott

Det går alldeles utmärkt att spåra djur i flera veckor utan att störa dem. Om spårningen skulle inverka störande och syftet med den inte var ett infångande eller dödande handlar det nog inte om jaktbrott. Djurplågeri eller liknande kanske?

/Johan

Niclasfoto skrev: Spårning är en jaktaktivitet, kanske inte många som vet att det är det även utan vapen i näven.[/B]

Nej, det stämmer inte - det är inte spårningen i sig som är olaglig, utan att störa djuren.

Själklart finns det många möjligheter att studera och följa spår, kanske ffa bakspårning, då man inte på något vis stör djuren mer än vad man skulle ha riskerat att göra om man befann sig i samma område utan att spåra.

/Per

Nome Nescio skrev:
Det här är frågor som jag aldrig reflekterat över. Jag har tills nu trott att så länge jag inte avser att skada elle stressa djur så har jag all rätt att röra mig runt djur i skogar och natur för att fotografera.

Och det får du alldeles säkert, så länge du inte stör/stressar djur eller markägare.

/Johan

hansen2 skrev:
I lagens mening syftar jakt till att infånga eller döda djuret. Så länge din spårning för fotografering inte inverkar stressande för djuren eller störande för markägaren är det i sin ordning - allemansrätten råder.

/Johan

Som sagt lagen fungerar som ett preventivt skydd för markägaren. Så tolkar jag det. Självklart skall markägaren ha sitt skydd även där inte galningar utan rätt springer med vapen i skogen. Man kan nog vandalisera och pressa naturen med ett barr också.. Jag menar att syftet och uppträdandet avgör!

Visst får man fotografera rättså fritt, det säger/skriver jag ju också!

Men enligt lagen så är spårning jakt med eller utan vapen. Där har vi alltså det som potentiellt kan vara gråsonen, eller hur?!
Såklart uppstår det sällan konflikt i verkligheten, men personligen så är det ju så att : självklart skall markägaren ha ett skydd mot orimlig belastning!

Jag kallar inte min fotoaktivitet för spårande utan för en mer i markkännande syfte och deltagande observation. Då går man kanske runt själva problemet som lagen ev står för.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Men enligt lagen så är spårning jakt med eller utan vapen. Där har vi alltså det som potentiellt kan vara gråsonen, eller hur?!

Det är syftet som är den springande punkten. Så länge det inte avser infångande eller dödande handlar det inte om jakt.

/Johan

hansen2 skrev:
Det är syftet som är den springande punkten. Så länge det inte avser infångande eller dödande handlar det inte om jakt.

/Johan

Håller inte med.

Spårning är spårning. Når du går omkring med kameran så spårar du inte enligt mig. Då är du där i syfte att passivt delta i naturens skådespel. Inte offensivt som det innebär att spåra. Stor skillnad där och den skillnaden innebär belastning på marekn eller inte.

Mvh Niclas,

Per skrev:
-vilken lag?
Så har jag tolkat lagen. Men som sagt så har jag inte boken framför mig.

Seriöst jag känner mig lite angripen här!

Jag berättar ju vad jag läst innantill i JAKTSAmmanhang! Hade det varit naturfotografins teorihandbok så hade det ju inte varit skrivet ur samma perspektiv.

mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Håller inte med.

Spårning är spårning. Når du går omkring med kameran så spårar du inte enligt mig. Då är du där i syfte att passivt delta i naturens skådespel. Inte offensivt som det innebär att spåra. Stor skillnad där och den skillnaden innebär belastning på marekn eller inte.

Mvh Niclas,

Du blandar ihop jaktlagstiftningen med Allemansrätten.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar