Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda växter blir blå

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
Hej! Jag är helt ny på fotografering och har en fundering. Varför blir röda växter blå i motljus? Fotade Guckusko inne i en väl skuggad skog. I de foton som var tagna mot solen blev rött istället blått. Alla andra vinklar blev i rätt färg. Har även sett detta fenomen i min gamla DV videokamera fast då i fullt dagsljus.

Canon 350D

// Fredrik

Jag tycker inte man kan kalla din bild för en motljusbild. Ljuset kommer uppifrån och inte rakt in i kameran.

Solen lyser fläckvis på de gula kalkbladen och också på ett rött som också blir rött! Resten står i skugga.

Att somliga av de röda kalkbladen blir blå, tror jag beror på att den blå himlen reflekteras i bladen. Om du tittar noga ser du att alla blå ytor är vända uppåt och det verkar som om det är främst baksidan av bladen som blir blå. De röda kalkbladen har nog en blank baksida som reflekterar bra. Det är alltså inte fel på din kamera.

Ögat/hjärnan har en otrolig förmåga att "vitbalansera" (göra allt normalfärgat) i sådana här situationer. Det har inte film och inte heller digitalsensorer (om man inte vitbalanserar dem). Därför märker man inte sådana här "missfärgningar" på platsen utan först när man ser den färdiga bilden.

Tack för svaret, fantastiskt bra förklaring! Jag såg att de blev blå på lcd skärmen men tänkte inte så mycket på det innan jag kom hem. Ska prova att exprimentera lite med vitbalansen nästa gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar