Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda bilar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Röda bilar i solljus vill gärna bli rosa eller orangea, finns det nåt man kan göra åt detta förutom att vänta på bättre ljusförhållanden?

mvh /Mats

Exponera rätt samt rätt vitbalans är en förutsättning, men lägg upp ett exempel så kan jag testa att fixa till den i PS och sedan förklara vad jag gjort.

mvh
Patrik

bilderna som följer har jag fixat med "replace color" (under Image/adjust) och är ett snabbt och smidigt sätt, men kanske inte alltid det bästa.
Välj de färger du vill ändra med pipetten (vill du ta flera färger använd +pipetten).
dra sedan i hue -för att ändra färg, saturation -för att ändra färgmättnad och lightness för ljuset.
Ett annat sätt kan vara att under "select" välja color range (på liknande sätt med pipetten som i replace color) för att sedan därefter justera ljus, färgmättnad osv separat.

mvh
Patrik

Mats Karlsson skrev:
Här kommer en länk till en halvtaskig bild som du kan leka lite med.

http://www.desertwind.se/rosabil.JPG
Som Mats G sa, bilden är överexponerad - färgmässigt innebär det här att kameran har velat skruva upp färgen i rött mer än vad som ryms i färgrymden. Resultatet blir att röda kanalen är bottnad, utfrätt = 255.

Tittar du på RGB-värdena för den röda färgen ser du, förutom att R=255, att G är något större än B. Om du tycker bilen är rosa visar din skärm troligtvis för mycket blått.

I min variant nedan har jag gått in på nyans/mättnad och ökat färgmättnaden för rött. Eftersom mättnaden redan var bottnad måste jag sänka ljusheten för att det ska få någon effekt. Jag valde +25 och sedan -14 för ljusheten för att behålla R=255.

Bilagor

• rödbil.jpg
    rödbil.jpg
    43.6 KB · Visningar: 383
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar