Med risk för att detta blir en evighetsdebatt om jpg vs raw kommer här mina synpunkter.
Att råformatet är bättre om man vill rädda en kass exponering råder det inget tvivel om. Men om man plåtar under helt kontrollerade former och har koll på vitbalans, exponering m.m. kör iaf jag jpeg. Anledningen är flera, ett snabbare flöde eftersom jag bara behöver använda ett program (PS). Ett program är snabbare än två. Till slut beror det också på hur bilden ska användas. Små produktbilder på webben trasas sönder och all möda man har lagt på bildens kvalitet försvinner likt en måsskit i dimman. Likaså om bilden ska tryckas, skärpa, färgdjup, kontrast och omfång får sig en rejäl omgång beroende på tryckteknik. Om man gillar att betrakta bilder i 100% på skärmen så kan man nog se skillnad i formaten.
Detta flöde förutsätter förstås att man har koll under fotograferingen. Ute i fält eller svåra förhållanden blir det raw även för mig.
Att kameratillverkarnas tekniker är duktiga råder det väl inget tvivel om, konstigt vore det annars. Men även om man kör jpg måste man inte låta dessa tekniker "bestämma" hur jag vill ha bilden. Man kan ju till stor del anpassa i vilken grad de olika "förbättringarna i kameran ska göras. Dessutom går det alldeles utmärkt att redigera jpg, tiff, psd m.m.
Att man blir "slaktad" på forumet för att man ifrågasätter det "magiska" råformatet är mycket trist.
/Mats