hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Har du någon gång testat att ändra vitbalansen, när den är rejält fel i en Jpeg-bild?När jag ändrar vitbalansen i LR så är det åtminstone lika enkelt (eller svårt) oavsett filformat, JPG, RAW eller TIFF, dessutom utan kvalitetsförlust.
Jag har gjort det, med betydande kvalitetsförluster.
Vilket är fullt logiskt, varför detta är så logiskt har jag redan försökt att förklara för dig.
För att försäkra mig om att jag har uppfattat skillnaden rätt på det teoretiska planet har jag gjort motsvarande med en RAW-fil, och skillnaden i kvalitet är mycket påtagligt.
Orsaken är skillnaden i antalet bitar/färgddjup.
Den delen som du så ogärna vill förstå!?
För övrigt, jag påpekade i mitt förra inlägg att det går att ändra vitbalansen i Jpeg med hjälp av ACR.
Här tar du ett citat ur sitt sammanhag, och besvarar enbart citatet.Håll i dig, men samma metadata används för JPG eller TIFF bilder i LR.
Med tanke på att du påstår dig ha jobbat med mjukvaruprogrammering i 20 år, så är jag övertygad om att du kan förstå vad jag vill säga, om du bara vill.
Mitt ärliga intryck är att inte vill förstå vad jag försöker att säga, och därför undviker sakfrågan i sig.
Dessutom, färgtemperaturen sparas inte i metadatan i Jpeg.
(I alla fall inte mitt hus, och då använder jag ett EOS 1D mkII, däremot så sparas temperaturen i RAW-filens metadata).
Vill du verkligen förstå, läs en gång till, och använd dina kunskaper, alternativt ta reda på vad jag menar själv.
Här bjuder jag på grundläggande insikt (utan kostnad). Den förstörande komprimeringen gjordes några millisekunder efter exponeringsögonblicket när A/D omvandlaren chansade fram värdena från den verkliga bilden. Är du ute och jagar en "oförstörd bild", fota analogt.
Vad A/D-omvandlaren gör har väldigt, väldigt lite med saken att göra.
Utan någon som helst tvekan så innehåller en RAW-fil betydligt mer information, och ett klart större färgdjup.
Fördelarna med detta har både jag och andra här i tråden redan påvisat.
Men återigen så diskuterar du utanför det väsentliga.
Svårt att tolka som något annat än att du är ointresserad av en saklig diskussion.
Ogenomtänkt/dåligt uttryckt av mig där.Detta är skrönor som rullar på i forum som detta. Givetvis funkar det lika bra att göra dessa ändringar oavsett vilket format du jobbar med. Prova så får du se.
My bad.
Men när det gäller kvaliteten i slutändan så kvarstår fortfarande en skillnad.
Tyvärr så får jag inte intrycket av att du är intresserad av en seriös diskussion.
Därför så lämnar jag den här diskussionen för min del.
(Inte minst då jag har fullt upp med fotouppdrag i helgen).
Och avslutar med att önska dig och alla andra en trevlig helg.
/Daniel.