Raderad36
Avslutat medlemskap
Det är alltid enkelt att förenkla...
När jag ändrar vitbalansen i LR så är det åtminstone lika enkelt (eller svårt) oavsett filformat, JPG, RAW eller TIFF, dessutom utan kvalitetsförlust.
Håll i dig, men samma metadata används för JPG eller TIFF bilder i LR.
Och det är pudelns kärna. Man är tvungen att själv junka runt med all denna skräpdata. Välj JPG och andra (troligtvis mera kunniga) har redan gjort jobbet åt dig!
Här bjuder jag på grundläggande insikt (utan kostnad). Den förstörande komprimeringen gjordes några millisekunder efter exponeringsögonblicket när A/D omvandlaren chansade fram värdena från den verkliga bilden. Är du ute och jagar en "oförstörd bild", fota analogt.
För övrigt är JPG komprimeringen tillräckt bra för det mänskliga ögat. Den är framtagen i just detta syfte.
Detta är skrönor som rullar på i forum som detta. Givetvis funkar det lika bra att göra dessa ändringar oavsett vilket format du jobbar med. Prova så får du se.
Slutord:
Tyvärr, kan en allt för stor tilltro till tekniken förblinda.
MVH/Thomas
Öh! Va??
Nu får du allt förklara vad du menar med det!
Att ändra vitbalansen på en RAW-fil är ju löjligt enkelt, och framför allt så går det rejält fort. Dessutom totalt utan kvalitetsförlust.
Att ändra vitbalans i en Jpeg-bild är inte lika enkelt eller snabbt fixat. Dessutom, det ger kvalitetsförluster i bilden. Visst går det att ändra VB med ACR, men det innebär kvalitetsförluster.
När jag ändrar vitbalansen i LR så är det åtminstone lika enkelt (eller svårt) oavsett filformat, JPG, RAW eller TIFF, dessutom utan kvalitetsförlust.
Rent tekniskt så består skillnaden i att i RAW-filen så sparas vittemperaturen som ett värde i metadatan.
Håll i dig, men samma metadata används för JPG eller TIFF bilder i LR.
I RAW så görs ju ingen som helst bearbetning av den data som utläses från sensorn.
Och det är pudelns kärna. Man är tvungen att själv junka runt med all denna skräpdata. Välj JPG och andra (troligtvis mera kunniga) har redan gjort jobbet åt dig!
I Jpeg-filen så bearbetas filen i kameran utifrån det värde på färgtemperatur så kameran är "inställd" på.
Sedan komprimeras bilden, inte bara till ett mindre färgdjup (antal bitar per kanal), utan bilden sparas också med förstörande komprimering.
Här bjuder jag på grundläggande insikt (utan kostnad). Den förstörande komprimeringen gjordes några millisekunder efter exponeringsögonblicket när A/D omvandlaren chansade fram värdena från den verkliga bilden. Är du ute och jagar en "oförstörd bild", fota analogt.
För övrigt är JPG komprimeringen tillräckt bra för det mänskliga ögat. Den är framtagen i just detta syfte.
Visst, man ska alltid vara noggrann med att ställa in rätt VB från början. Men de gånger VB behöver fixas till av någon orsak är RAW utan tvekan överlägset.
Arbetar du med LR 2.X eller PS CS4 så kan du dessutom använda olika vitbalans i olika delar av bilden, bra om du är i en situation med blandljus.
Detta är skrönor som rullar på i forum som detta. Givetvis funkar det lika bra att göra dessa ändringar oavsett vilket format du jobbar med. Prova så får du se.
Slutord:
Tyvärr, kan en allt för stor tilltro till tekniken förblinda.
MVH/Thomas