arnenym skrev:
Och vill man förändra något så måste man ju demonstrera och det har vi rätt att göra -UTAN ATT BLI AVPORTRÄTTERAD AV EN MASSA NYFIKNA IDIOTER.
Nej, det är just det "ni" (egentligen "vi") inte har. Allmänhetens rätt att befinna sig på en offentlig plats och ägna sig åt av lagen ej förbjuden aktivitet (exempelvis fotografering), upphör inte bara för att någon har fått för sig att det ska demonstreras. Hur skulle det se ut?
"Nyfikna idioter" har lika stor rätt till det offentliga rummet som deltagarna i ett demonstrationståg.
emilsall skrev:
I den här tråden har det uppmanats till våld flera gånger, med förslag om ficklampor, enbensstativ, objektiv som tillhygge. Det tycker jag är skrämmande.
Du tycker alltså att det är skrämmande att diskret, och med glimten i ögat, tipsa om hur man kan försvara sig snurriga människor som genom våld och hot om våld stör ens vistelse på en offentlig plats?
Är det inte mer skrämmande att vi ens behöver ge de tipsen? Att en amatörfotograf ute på stan någonsin skulle kunna hamna i en nödvärnssituation bara för att han eller hon fotograferar?
Likaså att så få här har förståelse för det hot från nazister som ständigt vilar över fredliga demonstrationer (med exempelvis antirasister, homosexuella, feminister), jag har själv blivit fotograferad och filmad av grupper av skinnskallar vilket inte känns så trevligt. Det är självfallet den typ av fotografer demonstranterna oroar sig för.
Som så många människor i den offentliga debatten idag, blandar du ihop "förståelse" och "ursäktande". Självklart förstår alla här att demonstranterna av mer eller mindre goda anledningar är oroliga över nassar som kan tänkas åsiktsregistrera dem. Det ursäktar dock inte att de begår övergrepp mot andra (eller ens mot nassarna).
Framme vid Mariatorget däremot stod nazister runtomkring och filmade, de blev snabbt bortjagade. Visst, de har sin lagliga rätt, men skall det verkligen ha företräde så att de kan registrera och sprida vad de anser vara "legitima måltavlor"?
Den rätten
har uppenbarligen företräde. I den mån man måste se det som negativt så är det ett av "prisen man får betala" för att leva i ett öppet samhälle.
När det gäller den här intresseavvägningen så måste man också fråga sig hur stort problemet är. Mig veterligen har Säpo god koll på de högerextrema grupperna och det var länge sedan jag hörde talas om något värre attentat från högerkanten.
Hade Daniels kompis bara förklarat att han vara en hobbyfotograf eller fotar för någon tidning eller vad han nu gör, så tror jag ingen hade brytt sig. Men han misstänkliggjorde sig genom att inta försvarsställning och bli aggresiv tillbaka.
Med tanke på killarnas agerande tvivlar jag på att de hade trott honom eller ens brytt sig om det. Dessutom är det irrelevant. Det är helt i sin ordning att fotografera på allmän plats men inte alls att handgripligen genom hot och stöld (gränsande till rån?) hindra någon från att göra det. Daniels vän har all rätt i världen att inta försvarsställning och bli (verbalt) aggresiv om någon kommer och förhör honom och försöker förmå honom att inte fotografera.