Annons

"Rånad på 1:a maj..."

Produkter
(logga in för att koppla)
morfius skrev:
En Canon EOS 1D blåser också av 8b/s. Men man måste ju förundras över Daniels kompis. Vad rör sig i skall på en när man någon förklarar med kraftigt aggressiva undertoner att den inte vill bli fotograferad. Och reagerar med att slänga upp kameran att dra av en bildserie i ansiktet. I det läget känns det som man får vara glad att det bara var motljusskyddet som gick förlorat.

han kanske hade sett en Steven Seagalfilm? 3 st sådana hade varit en baggis utan att släppa kameran med ena handen! ;)

SM0SBI skrev:
Nja, har man rätt skyddsutrusting mm så känns det lite bättre att stå där.

OT men dock: det där kan också vara ett stort personligt säkerhetsproblem, som du säkert vet. En skottsäker väst gör många odödliga. :-/

ganska skrev:
Nej vi bör inte snöa in på gbgkravallerna och jag håller självklart med er att det är fel sätt att agera. Men att tro att polisen är nog helig myndighet och att glorifiera den som vissa här gör det tycker jag är skrämmande, främst av den anledningen att jag har varit på demonstrationer av den här typen och vet hur illa polisen ofta agerar.

Men det är ju som man säger; "It takes two to tango!"

Skillnaden är att den ena parten har lagligt sanktionerade rättigheter och skyldigheter att ingripa vid t,ex, brott, vid risk för brott och vid risk för oroligheter och kravaller. De får dessutom använda våld för att lösa sin uppgift.

Det är det som vissa individer verkar ha så svårt att förstå. De verkar tro att polisen är en jämnbördig partner som man skall snacka med och försöka övertyga om sin ståndpunkt.

Om nu vänsterpacket regelmässigt hamnar i denna typ av konfrontation med ordningsmakten och så gott som överallt i världen där de dyker upp så måste man ställa sig frågan om det är packet eller ordningsmakten det är fel på.

(Av någon anledning så är det i jämförelse väldigt sällan man stöter på höger- eller nazistpack i liknande situationer men när det sker så är det naturligtvis lika illa. Jag diskriminerar inte det ena packet från det andra.)

Vad gäller antalet anmälningar mot ppolisen och att ingen polisman dömdes så finns det lagar i det här landet som reglerar det och inte något skruvat rättvisetänkande från vänsterpacket - si och så många av oss blev fälda så därför skall si och så många poliser bli fälda. Du måste kunna visa att våldet från polismannen var omotiverat eller opropertionerligt och att polismannen i det trängda läget också skulle inse detta. Det kan vara lätt kan man tycka men polisen har som sagt rätt att använda våld i olika situationer och det är djävligt svårt att bevisa att det i just den eller den situationen var var oförsvarligt.

När det gäller packet så är det enklare, de har inga som helst rättigheter att ta till våld eller skadegörelse så varenda tillfälle det sker så är det ett klart lagbrott. Det gör bevisfrågan väldigt mycket enklare..

Senast ändrad:
Jag förstår att killarna ruttnade på dig som fotograf. Även om jag tycker att dom gjorde fel så får nog han vara glad att det bara var motljusskyddet som försvann när han var så fruktansvärt klumpig. Jag har själv varit med i syndikalisterna för 20 år sen och gick i deras tåg. Längs hela vägen står det idioter och plåtar som om man var ett freak av nåt slag. Att ta bilder av ett demonstrationståg är att ta bilder av en människas åsikter och man gör ett stort intrång i integriteten.

arnenym skrev:
Jag förstår att killarna ruttnade på dig som fotograf. Även om jag tycker att dom gjorde fel så får nog han vara glad att det bara var motljusskyddet som försvann när han var så fruktansvärt klumpig. Jag har själv varit med i syndikalisterna för 20 år sen och gick i deras tåg. Längs hela vägen står det idioter och plåtar som om man var ett freak av nåt slag. Att ta bilder av ett demonstrationståg är att ta bilder av en människas åsikter och man gör ett stort intrång i integriteten.

Det är ju fritt att gå i tåg likaså att fotografera. Att fotografera ett sånt här följe borde ju gangna saken då fler mäniskor ser budskapet man vill framföra då man demosterar. Ska man bankaner/råna/påverka/skrämma/allmän ordning... ja vafan då borde det vara ok att förbjuda liknande tåg helt och hållet. Våld löser inget.

arnenym skrev:

Hoppsan! Satte nästan kaffet i halsen här. :)
Det är alltså ok att ge sig ut på gatorna, allmän plats, och pracka på folk sina åsikter genom att gapa i ett demonstrationståg, men publiken kan inte plåta eftersom de då utför någon slags åsiktregistrering? :)

Arctic skrev:
Skillnaden är att den ena parten har lagligt sanktionerade rättigheter och skyldigheter att ingripa vid t,ex, brott, vid risk för brott och vid risk för oroligheter och kravaller. De får dessutom använda våld för att lösa sin uppgift.

Det är det som vissa individer verkar ha så svårt att förstå. De verkar tro att polisen är en jämnbördig partner som man skall snacka med och försöka övertyga om sin ståndpunkt.

Om nu vänsterpacket regelmässigt hamnar i denna typ av konfrontation med ordningsmakten och så gott som överallt i världen där de dyker upp så måste man ställa sig frågan om det är packet eller ordningsmakten det är fel på.

(Av någon anledning så är det i jämförelse väldigt sällan man stöter på höger- eller nazistpack i liknande situationer men när det sker så är det naturligtvis lika illa. Jag diskriminerar inte det ena packet från det andra.)

Vad gäller antalet anmälningar mot ppolisen och att ingen polisman dömdes så finns det lagar i det här landet som reglerar det och inte något skruvat rättvisetänkande från vänsterpacket - si och så många av oss blev fälda så därför skall si och så många poliser bli fälda. Du måste kunna visa att våldet från polismannen var omotiverat eller opropertionerligt och att polismannen i det trängda läget också skulle inse detta. Det kan vara lätt kan man tycka men polisen har som sagt rätt att använda våld i olika situationer och det är djävligt svårt att bevisa att det i just den eller den situationen var var oförsvarligt.

När det gäller packet så är det enklare, de har inga som helst rättigheter att ta till våld eller skadegörelse så varenda tillfälle det sker så är det ett klart lagbrott. Det gör bevisfrågan väldigt mycket enklare..

Jag kan bara hålla med Roger!
Folk har svårt att förstå allmän ordning. Det gäller alla. Men polisen har även en egen lag skriven bara för sig. den är ju framtagen för att vara ett hjälpande verktyg för tjänsteutövande. I övrigt gäller ju även för dom att följa svenkariketslag.

arnenym skrev:

Det är ju så man baxnar! "Oj, nej, vi är bara små stackars syndikalister, oss får ni inte fota, vi vill bara demonstrera lite och slå sönder er stad, det finns väl inget allmänintresse i det"...

Edit: Det finns ju alternativ om demonstranter inte vill bli fotograferade. DEMONSTRERA INTE PÅ ALLMÄN PLATS DÅ! Hyr en stor jävla lagerlokal utan fönster och gå runt där och demonstrera, så slipper man blir fotograferad!

Bra gjort Rozbeh!

Daneshnejad skrev:
Jag såg två 15 åringar bråka mitt i stan, i Norrköping. Ena ynglingen sparkade på den andre som låg och blödde, medan folk bara promenerar förbi och låtsas som ingenting.
Jag sprang genast fram och ingrep. Jag kan bara hålla med Simon... det är synd att det inte finns någon solidaritet längre.

Mycket bra Rozbeh! Jag önskar att det kunde finnas fler som reagerar och hjälper till. Om ett ingripande går bra så kallas man hjälte. Misslyckas det, så får man, vad jag vet, stå för förstörda kläder m.m själv. Men det viktiga är att man bryr sig, att man vågar hjälpa till och att man visar det, precis som Du gjorde, respekt!

Oavsett vad Martin och en hel del andra verkar tycka, så är det VIKTIGT att hjälpa till om man bara har möjlighet. Jag begär inte att alla skall hjälpa till i alla lägen. Men om jag själv hamnar i knipa, så hoppas jag att någon åtminstone har tillräckligt med civilkurage att ringa polis och vittna om vad som har hänt. Bara genom att visa intresse skrika och gå närmare så kan man störa gärningsmännen.

Vi kan inte ha en polis i varje gathörn, det är orimligt, däremot så kan där finnas en intresserad medmänniska.

Ställ upp när det verkar behövas, några väl valda ord kan stoppa en hotfull situation. Man behöver inte en bli smutsig. Fel valda ord kan naturligtvis ställa till det, men tystnad och inaktivitet kan tyvärr tolkas som att det är fritt fram för buset.

/Jörgen

Det possitiva med sådana här händelser är ju att vanligt folk inser vilka totala idioter syndikalister är och ger dem ingen som helst makt.Nej jag vill påstå att det är sådana här händelser som gräver den rörelsens grav, vilket hot utgjorde fotografen? Om man sägs stå på den lilla människans sida mot det "onda" samhället, då ska man väll inte BLI VÄRRE än det samhället? Nej efter att ha varit där den 1:a maj kan jag säga att mitt förtroende för dem är på noll nu, grattis syndikalister mi har lyckats att fjärma er från vanligt folk än en gång.

jorgen.hubner skrev:
Oavsett vad Martin och en hel del andra verkar tycka, så är det VIKTIGT att hjälpa till om man bara har möjlighet. Jag begär inte att alla skall hjälpa till i alla lägen. Men om jag själv hamnar i knipa, så hoppas jag att någon åtminstone har tillräckligt med civilkurage att ringa polis och vittna om vad som har hänt. Bara genom att visa intresse skrika och gå närmare så kan man störa gärningsmännen.
Jag förväntar mig inte att nån lyfter ett finger den dag jag är offret, och därför tänker jag heller inte bli ett offer. Det kan man lätt bli genom att t ex "skrika och gå närmare".

Arctic skrev:

Ja enligt lagen så ser det ut så... Fast jag ser fortfarande inte hur detta ger polisen rätt att attackera en 70 årig man och slå honom med batongen i huvudet så att han svimmar och blir tvungen att få ambulansvård. Bara för att han tänkte gå till en pendeltågsstation och åka hem efter en fredlig manifestation mot rasism/nacism/fascism. Men om det är detta som du klassar som lagligt våld så visst. Eller när polisen kan skjuta en människa i ryggan och hävda självförsvar i rätten så att han blir frikänd.

Varför kan inte människor tro på att rättsväsendet faktiskt inte fungerar felfritt när det kommer till polismakten?

ganska skrev:
Ja enligt lagen så ser det ut så... Fast jag ser fortfarande inte hur detta ger polisen rätt att attackera en 70 årig man och slå honom med batongen i huvudet så att han svimmar och blir tvungen att få ambulansvård. Bara för att han tänkte gå till en pendeltågsstation och åka hem efter en fredlig manifestation mot rasism/nacism/fascism. Men om det är detta som du klassar som lagligt våld så visst. Eller när polisen kan skjuta en människa i ryggan och hävda självförsvar i rätten så att han blir frikänd.

Varför kan inte människor tro på att rättsväsendet faktiskt inte fungerar felfritt när det kommer till polismakten?

Nu är det jus så att om man sätter antalet sådana här fall i proportion till hur många ingripanden polisen gör varje år så är de väldigt få där polisen begår fel, medans det verkar vara mer regel än undantag att de här olagliga demonstrationern (eller fester som det kallas) spårar ur. Helt oacceptabelt, varför ska vi skötsamma städa upp och betala för att andra inte kan sköta sig? Ge mig ett svar på det!

ganska skrev:
Ja enligt lagen så ser det ut så...

Sverige är folkstyrt (demokratiskt) och gillar man inte demokratiska beslut, too bad..

ganska skrev:

Det är ingen som sagt att det fungerar felfritt, inget är felfritt i dagens samhälle, det är därför man ska sträva efter att förbättra och inte förstöra som vissa personer gör för att visa sitt missnöje.

mange78 skrev:
Det är ju så man baxnar! "Oj, nej, vi är bara små stackars syndikalister, oss får ni inte fota, vi vill bara demonstrera lite och slå sönder er stad, det finns väl inget allmänintresse i det"...

Edit: Det finns ju alternativ om demonstranter inte vill bli fotograferade. DEMONSTRERA INTE PÅ ALLMÄN PLATS DÅ! Hyr en stor jävla lagerlokal utan fönster och gå runt där och demonstrera, så slipper man blir fotograferad!

Nu är det så att vi har åsiktsfrihet i det här landet. Och vill man förändra något så måste man ju demonstrera och det har vi rätt att göra -UTAN ATT BLI AVPORTRÄTTERAD AV EN MASSA NYFIKNA IDIOTER. Men du kanske tycker det är bättre att bara sitta hemma och knyta näven i fickan istället för att säga vad man tycker. Gör det i fortsättningen också då, men håna inte dom som vill skapa något och förändra något genom vår rätt att demonstreraoch att tala om vår vilja för dom som styr.
Jag tycker bara att den mannen som tråden handlade om till stor del får skylla sig själv när han inte går en bit därifrån.
OBS. Jag försvarar absolut inte reclaim the city fasoner där man slår sönder det som kommer i vägen.

I den här tråden har det uppmanats till våld flera gånger, med förslag om ficklampor, enbensstativ, objektiv som tillhygge. Det tycker jag är skrämmande.

Likaså att så få här har förståelse för det hot från nazister som ständigt vilar över fredliga demonstrationer (med exempelvis antirasister, homosexuella, feminister), jag har själv blivit fotograferad och filmad av grupper av skinnskallar vilket inte känns så trevligt. Det är självfallet den typ av fotografer demonstranterna oroar sig för.

Jag gick med (och plåtade) syndikalisternas tåg i Stockholm i måndags, allt efter vägen plåtade turister och folk från fönster, tåget vinkade och skrattade glatt mot kamerorna (En busslast med japaner blev väldigt glada och fotade intensivt, till allas glädje).

Framme vid Mariatorget däremot stod nazister runtomkring och filmade, de blev snabbt bortjagade. Visst, de har sin lagliga rätt, men skall det verkligen ha företräde så att de kan registrera och sprida vad de anser vara "legitima måltavlor"?

Hade Daniels kompis bara förklarat att han vara en hobbyfotograf eller fotar för någon tidning eller vad han nu gör, så tror jag ingen hade brytt sig. Men han misstänkliggjorde sig genom att inta försvarsställning och bli aggresiv tillbaka.

För övrigt verkar många i tråden tro att det var syndikalisttåget som krossade fönster på Hötorget i måndags, vilket det alltså inte var. De som tror att syndikalisterna är en våldsam organisation bör nog läsa på.

Karin028 skrev:
Det possitiva med sådana här händelser är ju att vanligt folk inser vilka totala idioter syndikalister är och ger dem ingen som helst makt.

Du får gärna utveckla detta, för jag blir nyfiken på vad som gör syndikalister till "totala idioter"?

Hej Viktor

Jag var själv ute och fotograferade lite under Göteborgs mötet men kände att det kunde vara lite provocerade att ha stor kamera med sig så min T5 fick duga.

Pratade med en hel del folk och la märke att det var en hel del ungdomar som var inställda för bråk och inte så intresserad av att demonstrera fredligt för att få fram sina åsikter.

Det finns inga ursäkter mot att slå sönder Avenyn. Skillnaden mellan tyska/engelska fotbolls huliganer och vänser huliganer är att fotbolls huliganerna vet att dom gör fel men vänster huliganer tror sig ha rätt att göra detta och blir sura om man påpekar detta.

I ett demokratiskt samhälle så behöver man inte ta till våld för att få fram sina åsikter. Använder man våld eller försvarar våld som politisk medel så tycker jag att man ska ta sig en funderare på vilka värderingar man har.

I en demokrati så ska alla få ha rätt att utrycka sina åsikter (både vänderpack och nassepack) men man ska dra gränsen när dom börjar använda våld eller hot.

// Fredrik

arnenym skrev:
...-UTAN ATT BLI AVPORTRÄTTERAD AV EN MASSA NYFIKNA IDIOTER. ...

Självklart har du rätt att demonstrera under ordnade former men gör du det på allmän plats (eller i anslutning till allmän plats) får du nog räkna med att kunna hamna på bild. Däremot är det naturligtvis mer tveksamt om fotografen får katalogisera bilden på dig med namn och annan info. Skapa ett digitalt sökbart register får han då rakt inte.

emilsall skrev:
...I den här tråden har det uppmanats till våld flera gånger, med förslag om ficklampor, enbensstativ, objektiv som tillhygge. Det tycker jag är skrämmande. ...

Det som påpekats är väl snarare att de nämnda tillhyggena är just lämpliga tillhyggen om man skulle behöva försvara sig. Att sen ffa ficklampor använts länge av personer som inte fått bära batong är ju en annan sak.

Jag personligen anser att de som inte kan stå för sin åsikt och visa upp sig på bild i ett demonstrationståg inte har där att göra och framförallt skall ingen demonstrant försöka sig på att avvisa en fotograf. Det är i högsta grad att ta lagen i egna händer.

arnenym skrev:
Och vill man förändra något så måste man ju demonstrera och det har vi rätt att göra -UTAN ATT BLI AVPORTRÄTTERAD AV EN MASSA NYFIKNA IDIOTER.

Nej, det är just det "ni" (egentligen "vi") inte har. Allmänhetens rätt att befinna sig på en offentlig plats och ägna sig åt av lagen ej förbjuden aktivitet (exempelvis fotografering), upphör inte bara för att någon har fått för sig att det ska demonstreras. Hur skulle det se ut?

"Nyfikna idioter" har lika stor rätt till det offentliga rummet som deltagarna i ett demonstrationståg.

emilsall skrev:
I den här tråden har det uppmanats till våld flera gånger, med förslag om ficklampor, enbensstativ, objektiv som tillhygge. Det tycker jag är skrämmande.

Du tycker alltså att det är skrämmande att diskret, och med glimten i ögat, tipsa om hur man kan försvara sig snurriga människor som genom våld och hot om våld stör ens vistelse på en offentlig plats?

Är det inte mer skrämmande att vi ens behöver ge de tipsen? Att en amatörfotograf ute på stan någonsin skulle kunna hamna i en nödvärnssituation bara för att han eller hon fotograferar?

Likaså att så få här har förståelse för det hot från nazister som ständigt vilar över fredliga demonstrationer (med exempelvis antirasister, homosexuella, feminister), jag har själv blivit fotograferad och filmad av grupper av skinnskallar vilket inte känns så trevligt. Det är självfallet den typ av fotografer demonstranterna oroar sig för.

Som så många människor i den offentliga debatten idag, blandar du ihop "förståelse" och "ursäktande". Självklart förstår alla här att demonstranterna av mer eller mindre goda anledningar är oroliga över nassar som kan tänkas åsiktsregistrera dem. Det ursäktar dock inte att de begår övergrepp mot andra (eller ens mot nassarna).

Framme vid Mariatorget däremot stod nazister runtomkring och filmade, de blev snabbt bortjagade. Visst, de har sin lagliga rätt, men skall det verkligen ha företräde så att de kan registrera och sprida vad de anser vara "legitima måltavlor"?

Den rätten har uppenbarligen företräde. I den mån man måste se det som negativt så är det ett av "prisen man får betala" för att leva i ett öppet samhälle.

När det gäller den här intresseavvägningen så måste man också fråga sig hur stort problemet är. Mig veterligen har Säpo god koll på de högerextrema grupperna och det var länge sedan jag hörde talas om något värre attentat från högerkanten.

Hade Daniels kompis bara förklarat att han vara en hobbyfotograf eller fotar för någon tidning eller vad han nu gör, så tror jag ingen hade brytt sig. Men han misstänkliggjorde sig genom att inta försvarsställning och bli aggresiv tillbaka.

Med tanke på killarnas agerande tvivlar jag på att de hade trott honom eller ens brytt sig om det. Dessutom är det irrelevant. Det är helt i sin ordning att fotografera på allmän plats men inte alls att handgripligen genom hot och stöld (gränsande till rån?) hindra någon från att göra det. Daniels vän har all rätt i världen att inta försvarsställning och bli (verbalt) aggresiv om någon kommer och förhör honom och försöker förmå honom att inte fotografera.

emilsall skrev:
Du får gärna utveckla detta, för jag blir nyfiken på vad som gör syndikalister till "totala idioter"?

Att de har politiska åsikter till vänster om centerpartiet?

Förlåt, kunde inte hålla mig... ;-)

Vem som är och inte är idiot i politiken är hursomhelst något som är väldigt subjektivt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar