Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Rånad på 1:a maj..."

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Jag undrar ju hur dum man får bli om man inte lägger benen på ryggen i en sådan situation. Jag skulle snarast vara överlycklig över att inte bli nedslagen eller rånad på kamera och hela skiten.
Vad lever ni i för fantasivärld där man bara kan säga åt folk att "jag får göra såhär", och då är de nöjda med det? Jag är en av FÅ som aldrig åkt på stryk, och det på grund av att jag ALDRIG skulle säga emot en idiot som bråkar. Bättre fly än illa fäkta. Såna människor går ändå inte att diskutera med. I värsta fall får man väl en kniv i sig. Är det värt det?

Jag blir imponerad av dessa människor. Det är människor som står för vad vårt samhälle är och vad vi försöker hålla kvar av det. Tänk dig hur det skulle vara ifall ALLA la benen på rygg. Då skulle det vara rätt fint att vara skinskalle. Tänk dig vilken makt. Du vinkar åt någon och de rymmer iväg.

Det är farligt, visst. Men visar man för IDIOTER att det är ok att hållas, så kommer vårt samhälle bli ännu farligare för oss andra och våra barn. All eloge till killen i den här händelsen.
 
Ytterligare att argument för att skaffa en "proffs" kamera med ett lååångt tele. Mycket bra att ha om man behöver klubba små maskerade puckon. (Kan tänka mig att en Nikon F5E med ett 400/5,6 borde vara lämpligt och lagom väder tåligt.)
 
Riktiga jävla idioter asså!
Fattar inte varför det finns folk så håller på sådär!
Vad var det för kamera han hade? Nikon D2h? Om han nu fotade dom i 8b/s när han backade därifrån..
 
zoki skrev:
Jag blir imponerad av dessa människor. Det är människor som står för vad vårt samhälle är och vad vi försöker hålla kvar av det. Tänk dig hur det skulle vara ifall ALLA la benen på rygg. Då skulle det vara rätt fint att vara skinskalle. Tänk dig vilken makt. Du vinkar åt någon och de rymmer iväg.
De står ju för något som inte samhället gör, men visst kan man bli imponerad. För mig är samhället värt mycket mindre än mitt eget liv.
Att vara skinnskalle är nog inte ett dugg kul, även om man skulle ha makt. De är bara problembarn som inte fått en vettig uppväxt, och det är troligen mest synd om de flesta av dem. Det verkar vettigare att ta tag i problemen innan de visar sig än att gemene man ska försöka agera polis. Jag tänker inte göra det i alla fall.

Det är farligt, visst. Men visar man för IDIOTER att det är ok att hållas, så kommer vårt samhälle bli ännu farligare för oss andra och våra barn. All eloge till killen i den här händelsen.
Att fly är inte att visa att det är okej att hållas. Jag tror att det är ganska frustrerande för idioten om man lugnt visar att man inte bryr sig om dennes hot och bara går därifrån. Men att käfta emot, nej tack.
 
Vickeee skrev:
Riktiga jävla idioter asså!
Fattar inte varför det finns folk så håller på sådär!
Vad var det för kamera han hade? Nikon D2h? Om han nu fotade dom i 8b/s när han backade därifrån..

En Canon EOS 1D blåser också av 8b/s. Men man måste ju förundras över Daniels kompis. Vad rör sig i skall på en när man någon förklarar med kraftigt aggressiva undertoner att den inte vill bli fotograferad. Och reagerar med att slänga upp kameran att dra av en bildserie i ansiktet. I det läget känns det som man får vara glad att det bara var motljusskyddet som gick förlorat.
 
Jag tänker på Irreversable när jag läser detta, se filmen och lär er ett och annat.

(en liten varning är att man är känslomässigt död efter att ha sett den)
 
Hannese skrev:
Jag tänker på Irreversable när jag läser detta, se filmen och lär er ett och annat.

(en liten varning är att man är känslomässigt död efter att ha sett den)

En vidrig! film som dock hyllades bland kulturfolket på någon filmfestival här i stockholm.
 
Jag förstår helt att man kan bli av med ett motljusskydd om man uppför sig så! Det är så himla många som tar jättestora risker när de ska fotografera.

Själv var jag ute i Stockholm under Måndagen och filmande eländet. Vi som gör detta och säljer våra bilder är klart medvetna vilka risker man tar när man befinner sig i dessa grupper. Jag använder tex skott/knivsäker-skyddsväst och hjälm.

Men bilder blev det...som gått i SVT's alla nyhetssändingar. Men det är knapt värt det. Jag stog bland de civika poliserna som slog med sina batonger allt vad dom hade för att försvara sig när det kom stolar och bord flygande i luften mot oss. Men bra bilder blev det, många som släpades på marken och div folk som blev brutalt nerbrottade och gripna av polisen.
 
Makten skrev:
Dumdristighet har inget med karaktär att göra. Att tro att man ska kunna prata omkull tre extremister när man har en kamera i näven är inget annat än rent korkat.

Karaktär är att våga stå på sig. Det kan inte vara dumdristigt att försöka tala med människor. Om det är det så är samhället som vi känner det, förlorat.


Makten skrev:
Jag vet inte var du bor, men våld är i alla fall lätt att råka ut för. Jag skiter i vilka "signaler" det förmedlar, för de människor som har så lite i skallen att de alls brukar våld kan antagligen inte uppfatta signaler alls ändå. De är bara ute efter att hävda sig, och får större anledning om man käftar emot.

Jag bor i Stockholm och har rört mig i allehanda miljöer. Jag tror att rädslan också kan föda en våldsbenägenhet. Om du ser dig själv som ett potentiellt offer så kanske du också lättare hamnar i konflikter?

Makten skrev:
Signalerna ska istället sättas genom att man låser in folk som begår brott, vilket inte sker idag. Ungdomsbrottslingar får åka på läger eller får övervakning. Det hjälper inte ett dyft. Lås in dem bara. Man får sin chans, och väljer man att sitta i fängelse och slösa bort livet på det så är det upp till var och en. Det är det jävla daltandet som förstör!

Så du menar på fullaste allvar att du tror att det löser problemen? Att lämpa över ditt ansvar som medborgare på rättsväsende och myndigheter...
Vad är roten till att människor hamnar på glid då?
 
Nu blir man lite nyfiken på att höra ifall du anser att det ekonomiskt är värt det eller om det känns som om det egentligen är för stor risk? Var säkerligen ditt verk jag såg på TV och måste säga att det gick verkligen vilt till och var svårt att inse vem som egentligen var polis och vem som var "skurk"...

Var själv iväg och skulle fotografera en demonstration för några veckor sedan där dom protesterade mot djurförsök, resulterade tyvärr inte i några bra bilder. Dock vart polisen intresserade av mig då jag hade parkerat en bit ifrån och satt i bilen och vänta på att något skulle hända. Så nu är man säkerligen med i något spännande register hos polisen...

//Daniel

SM0SBI skrev:

Men bilder blev det...som gått i SVT's alla nyhetssändingar. Men det är knapt värt det. Jag stog bland de civika poliserna som slog med sina batonger allt vad dom hade för att försvara sig när det kom stolar och bord flygande i luften mot oss. Men bra bilder blev det, många som släpades på marken och div folk som blev brutalt nerbrottade och gripna av polisen. [/B]
 
Nja, har man rätt skyddsutrusting mm så känns det lite bättre att stå där. Men visst är det en stor risk för de pengar man tjänar. Men om man ska vara seriös så måste man ju kunna leverara alla sorts bilder och då är det ibland flygande saker i luften. Andra gåner kan det vara mycket lungt och man ska filma en tom bro som någon vilsen båt kört in i och då är inte rikerna så stora.....
 
Jag blir så förbannand när jag läser sånt där. Att det finns en massa idioter på stan. Har dom inget annat bättre för sig. Loosers är vad dom är!
 
ganska skrev:
Jag säger inte att jag sympatiserar med killarnas beteende, men det är faktiskt inte så svårt att ha förstående för det. Detta är människor som ständigt lever under hot från nazister och andra människor med olika åsikter.

Det lustiga i kråksången är att det normalt inte är nazisterna som ställer till jäkelskap utan vänsterpacket. Dessutom så har vänsterpacket ofta väldigt svårt att acceptera andra människors åsikter och deras rätt att ha dessa åsikter. Det är ju oftast detta vänsterpack som roar sig med att slå sönder städer samt angripa sina meningsmotståndare och polis under sina aktiviteter. Demokrati skulle de inte känna igen om det så hoppade upp och bet dem i arschlet (om jag får använda en anglosism).

Med vänsterpack menar jag här inte vänstersympatisörer generellt utan de som i vänsterns namn utför dessa illdåd.
 
Arctic skrev:
Det lustiga i kråksången är att det normalt inte är nazisterna som ställer till jäkelskap utan vänsterpacket. Dessutom så har vänsterpacket ofta väldigt svårt att acceptera andra människors åsikter och deras rätt att ha dessa åsikter. Det är ju oftast detta vänsterpack som roar sig med att slå sönder städer samt angripa sina meningsmotståndare och polis under sina aktiviteter. Demokrati skulle de inte känna igen om det så hoppade upp och bet dem i arschlet (om jag får använda en anglosism).

Med vänsterpack menar jag här inte vänstersympatisörer generellt utan de som i vänsterns namn utför dessa illdåd.

Du kan återkomma om det efter att en av dina kamrater blivit mördade av nazister enbart på grund av sina syndikalistiska åsikter. Eller när du suttit i en lägenhet som plötsligt blivit stormad av nazister med basebollträn och knivar. Eller varför inte när din flickvän fått besök av nazister som varit extremt hotfulla. Eller när du knappt kan gå på stan utan att bli attackerad av nazister. Eller när du blivit utvikt på en av nazisterna största hemsida med bild, namn och bostadsord som "röding". Enbart för att du gått i "fel" demonstrationståg. Jag säger inte att det är rätt att agera som dessa människor gjorde, men jag förstår varför dom inte vill bli fotograferade och varför dom maskerar sig.

Angående attackera polisen; säg det efter att ha stått i en demonstration som blivit attackerad av poliser fullt kravallutrustade som slagit som tokar på allt och alla. En helt fredlig demonstration. För faktum kvarstår att enligt göteborgskonventionens utredning efter eu-toppmötet i gbg så kom det, svart på vitt, faktumet att polisen var dom första som attackerade och att INGA kravaller utbröt innan polisen gått in och splittrat demonstrationer med hjälp av hundar, hästar och batonger.
 
Självförsvar

Följande tips ger jag:

Larmsiren. Finns på Clas Olsson, kostar 49 kr.
Inte större än en pungkula men låter 120 Db , när man aktiverar den.

Självförsvarsspray. Finns bla på www.Teknikmagasinet.se och i många butiker. Färgen är licensfri och innehåller 96% sprit med lila karamellfärg. Förblindar och färgar angriparen i upp till 5 minuter.Färgen går inte av.Finns även utan färg .

Maglite-ficklampa. Stor ficklampa som du stoppar 4-6 stora batterier, beroende på modell. De fungerar då som ficklampor, men används ofta som batong. Kopior finnes från 89 kr styck.

Foto. Bild på svärmor. Men risken finns att de då kan förvandlas till STEN :)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Bifogar en bild från tåget i Malmö.

/ NIKLAS
www.niklaswibom.com

" Hey,Hey,Hey !!! Lets be careful out there . . ." . (Spanarna på Hill Street)
 

Bilagor

  • tre_gringos_mini.jpg
    tre_gringos_mini.jpg
    41.9 KB · Visningar: 552
Johan Okker skrev:
Karaktär är att våga stå på sig. Det kan inte vara dumdristigt att försöka tala med människor. Om det är det så är samhället som vi känner det, förlorat.
Karaktär är väl ändå att stå för sina åsikter, inte att stå på sig mot puckon som ändå skiter i vad man tycker? Och jo, det kan i allra högsta grad vara dumdristigt att försöka tala med dessa puckon. De är nämligen inte ute efter att tala, utan ju längre man uppehåller sig i närheten desto större är risken att man utses som den som ska ha stryk.
Och ja, samhället är mer eller mindre förlorat, men inte fasen är det såna som jag som står för det. Jag gör aldrig en fluga förnär. Jag talar med dem som lyssnar.


Jag bor i Stockholm och har rört mig i allehanda miljöer. Jag tror att rädslan också kan föda en våldsbenägenhet. Om du ser dig själv som ett potentiellt offer så kanske du också lättare hamnar i konflikter?
Kanske, men nu är jag ju faktiskt en sån som sällan hamnar i konflikt just på grund av mitt uppträdande. Jag ser nog inte särskilt snäll eller rädd ut, men jag skulle aldrig börja munhuggas för det. Jag ser mig inte som ett potentiellt offer mer än nån annan, men jag håller alltid ögonen öppna, och det har räddat mig då och då. Det räcker med att vara medveten om att säkert en på hundra runtom en i vardagen har fel i pallet på nåt vis. Om man sen vistas bland alla dessa samlade på ett enda ställe så säger det väl sig självt att man bör hålla låg profil?


Så du menar på fullaste allvar att du tror att det löser problemen? Att lämpa över ditt ansvar som medborgare på rättsväsende och myndigheter...
Vad är roten till att människor hamnar på glid då?
Nej, det var väl lite förhastat uttryckt kanske. Jag menar att man bör angripa roten till problemet istället för att personligen försöka stå upp mot något man ändå inte rår på. Men jag menar också att samhället blir som det blir när man kan bete sig hur som helst utan att någon gör något, dock tycker jag inte att det är mitt personliga ansvar att göra något, utan ordningsmakt och domstolar. Jag vinner ingenting på att riskera att bli nedslagen. Absolut ingenting. Jag är övertygad om att ifall jag muckar tillbaka och "vinner" så blir påföljden ännu värre för näste man som ska få stryk.
 
ganska skrev:
Angående attackera polisen; säg det efter att ha stått i en demonstration som blivit attackerad av poliser fullt kravallutrustade som slagit som tokar på allt och alla. En helt fredlig demonstration. För faktum kvarstår att enligt göteborgskonventionens utredning efter eu-toppmötet i gbg så kom det, svart på vitt, faktumet att polisen var dom första som attackerade och att INGA kravaller utbröt innan polisen gått in och splittrat demonstrationer med hjälp av hundar, hästar och batonger.
Och det ger vänsterpacket rätt att kasta sten på polisen?
Polisen går nog in om dom känner att situationen håller på att gå åt skogen, även om den inte har gjort det än.

Än så länge är sverige ett relativt diktaturfritt land, och jag lovar dig att packet aldrig haft och kommer inte inom överskådlig framtid ha någon anledning över huvud taget att bete sig som dom gör.
Deportera idioterna till kolgruvor i sibirien.
 
Anddje skrev:
Och det ger vänsterpacket rätt att kasta sten på polisen?
Polisen går nog in om dom känner att situationen håller på att gå åt skogen, även om den inte har gjort det än.

Än så länge är sverige ett relativt diktaturfritt land, och jag lovar dig att packet aldrig haft och kommer inte inom överskådlig framtid ha någon anledning över huvud taget att bete sig som dom gör.
Deportera idioterna till kolgruvor i sibirien.

Ja för det är demokrati att deportera människor till kolgruvor i sibirien. Jag har som sagt inte försvarat deras beteende, jag säger bara att det är förståligt att man försvarar sig när någon - vare sig det är polis eller en privatperson - attackerar en.
 
ganska skrev:
Ja för det är demokrati att deportera människor till kolgruvor i sibirien. Jag har som sagt inte försvarat deras beteende, jag säger bara att det är förståligt att man försvarar sig när någon - vare sig det är polis eller en privatperson - attackerar en.
Eftersom dom verkar kämpa för att stoppa demokratin i sverige så kan dom ju dra nån annanstans och leka kommunister så att vanliga människor slipper få sina städer förstörda lite då och då, för att inte tala om skattepengarna som går åt helvete när dom bråkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.