Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rådjur o älg

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Tja!

Tänkte ge mig ut tidigt i morgon bitti med en termos kaffe, stativ och en 70-300 för att försöka fånga lite vilt. Har aldrig försökt mig på det tidigare och skulle vilja ha lite tips?

/Hasse

Jadu, de var ju inte så lätt??:))
Kanske sitta still i ett skogsbryn eller om du kanske vet var djuren brukar dricka... Sen är det nog mest tålamod som gäller..
Tycker själv att bilderna kommer när man minst anar det:))
Annars är ju just tidiga morgnar väldigt bra då många djur är i rörelse..
Önskar dig lycka till och hoppas vi får se resultatet:))
//Micke

Ta bilen och kör runt på småvägarna i sakta mak, spana av öppna ängar, hyggen, åkrar osv. Ta gärna med en förare! Det här är enklaste sättet att plåta klövdjur. Annars, sitt stilla, var tyst!

/Pontus

Jag hade tänkt sätta mig i ett skogsbryn, men det där med bil lät ju fiffigt. :) Man kanske skulle ta o kombinera...? Fika i ett skogsbryn vid halv sju-tiden, puttra ivag med bilen runt 8...mjo...så får det nog bli, och det är klart att ni får se resultaten! /Hasse

Vandraren skrev:
Jag hade tänkt sätta mig i ett skogsbryn, men det där med bil lät ju fiffigt. :) Man kanske skulle ta o kombinera...? Fika i ett skogsbryn vid halv sju-tiden, puttra ivag med bilen runt 8...mjo...så får det nog bli, och det är klart att ni får se resultaten! /Hasse

Hasse, du får absolut inte åka bil.
Du är ju "Vandraren" ;-)

Lycka till och vi ser fram emot en liten rapport om hur det hela gick,

Så blev det regn i morse då... :( Åkte en sväng mitt på dan utan att se nåt. Gick ut i eftermiddags och letade en plats utifall det INTE regnar i morgon. Tog med kameran och stativet "för säkerhets skull" och sprang på en räv... :) Bild kommer under kvällen.
/Hasse

Fick tag på en Älg i går iaf! Den stog och mumsade bra länge och jag tog nog en 20-25 bilder. Brydde sig inte ett dugg om mig, så jag fick bara ett par bilder när den överhuvud taget ser åt mitt håll. Bild finns i albumet Djur o Natur.
/Hasse

Ett tips jag fått från skogsarbetare men aldrig provat är att sätta sig vid en avverkning på kvällen samma dag som man varit där och avverkat. Tydligen ska dom lockas av motorsågarnas ljud och när folk gått därifrån på kvällen så kommer dom dit. Smörgåsbordet är dukat så att säga.

..annars kan ju äppelträdgårdar vara ett tips så här års.. Men undvik Runars!

Bilagor

• hälge.jpg
    hälge.jpg
    100 KB · Visningar: 394
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar