Annons

Rådjur i Uppsala?

Produkter
(logga in för att koppla)

wirsen

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har två mycket tidiga mornar på raken åkt ut till Yxaxeskogen i Uppsala. Första turen såg jag mellan 4-5 rådjur på olika platser, men råkade tyvärr inte få någon på bild. Idag känndes det som hela skogen var "död" dock, inga lockrop och inga rådjur.

Jag har sökt efter ljus och lykta efter bra ställen för rådjur (och annat vilt) fotografering. Har lyssnat med kommunen men inte fått något svar tillbaka (såklart). Så nu vänder jag mig till forumet, har ni några bra tips på platser runt om i Uppsala där det finns mycket rådjur eller annat vilt, som dessutom är bra plats för fotografering. Gärna konkreta tips där det kanske även finns något "skjul" eller dyl. för att ta skydd, men det är naturligtvis inget "krav".

Jag är mycket tacksam för många svar och tips!

Mvh

Niklas

jag har ett tips. du kan åka runt med bilen. om du har en. söka upp dem vid fält nära skogar osv. oftast ger det resultat. ser då några så återkommer de ofta till de platserna . så ta några dagar o sitt o vänta på de platser du sett rådjur på. välj rätt vind bara.

Somsagt, om du har bil så kan du ju dra dig ut mot Lagga om du vet vart det ligger? 5 min från Uppsala. Det brukar vara mycket rådjur ute på åkrarna när man sitter i traktorn på åkern. Jag tror dom dra sig ut på fälten nu när det finns lodjur i skogarna runt Lagga

Åk till kungsängen. Där har du hur mycket rådjur som helst som är lätta att få bra foton på. Samtidigt så kommer du ha massor med rovfåglar att fotografera, räv och lite annat kul =P
Denna tog jag där =)
http://www.bazzflyfishing.com/pics/AmazingDeer1.jpg

För att hitta dit..
Mellan där det står övre föret och storängen på kartan här, finns en gammal flotte som man använt vid nåt jippo antar jag. Fungerar perfekt som skydd!! Där har jag varit när jag tagit mina bästa bilder på rovfåglar!
Parkera där det står Pitekällan på kartbilden.

http://kartor.eniro.se/query?&what=....21;0&geo_area=kungsängen uppsala&stq=0&pis=0

Lycka till!
mvh Bassel

Senast ändrad:
Tack alla för bra info och tips. Jag tycker ju att det är riktigt kul att testa att fota lite nya motiv nu när man pysslat mest med statiska sådana (landskapsbilder o dyl). Jag var som sagt i Yxaxeskogen och visst fanns det rådjur där, men det kanske inte är något som jag direkt skulle rekommendera, däremot en härlig skog att ströva runt i och ta lite detaljbilder.
Jag återkommer med resultat, och hoppas att vi kan diskutera vidare. Jag är nyinflyttad och söker hela tiden nya platser för min fotografering.

Jag har läst en hel del om rådjur, men tycker det finns en brist av konkreta tips för hur amatörfotografer ska gå tillväga för att fånga motiven (vilt). Så det är alltid kul att det finns kunniga personer här på Fs. Mitt problem är att jag tyvärr inte har tillgång till bil, men det kan ju finnas bussmöjligheter?

Till (Bass) > Tack för tipset. Väldigt snällt av dig att lägga in kartor och hela köret, denna plats får det bli härnäst, med en termos kaffe, kameran och ett rejält tålamod. :) .
Jag har sett i tidigare inlägg av dig att även du har sökt efter platser för vilt fotografering. FS är verkligen en bra källa till kunskap och tips, Tack så mycket.

mvh Niklas

Somsagt, om du har bil så kan du ju dra dig ut mot Lagga om du vet vart det ligger? 5 min från Uppsala. Det brukar vara mycket rådjur ute på åkrarna när man sitter i traktorn på åkern. Jag tror dom dra sig ut på fälten nu när det finns lodjur i skogarna runt Lagga

Nej, är det Lagga, Kvista?

Såg att du inte hade tillgång till bil(kan bli svårt). Men 182an går från Uppsala station och om du hoppar av i Morastenar så kan man säga att du har lagga åt vänster om du kommer från uppsala. Lagga är stort (Ute på landet)

// Tobbe

Tack Tobbe för tipset, då vet jag. Först ska jag "testa" kungsängen men självklart vill man ha fler alternativ än bara ett.

Första försöket

Var tidigt ute som attan i morse, till kungsängen, parkerade cykeln vid Pitekällan :)

Jag lokaliserade även "flotten", men visste inte riktigt vart som var bäst att lura på rådjuren, så det blev en tur mest för att recka platser för nästa tur.

Är imponerad, det fanns väldigt mycket rådjur, några av dem fångades på bild, men dock långt bort, vilket säkerligen beror på att jag bytte plats hela tiden.

Jag har dock några problem med just Kungsängen.

1. Till Bass > "Flotten" fungerar säkerligen bra som skydd. Men inte har du väl suttit inne i den (ryggskott :) ). Och om jag sitter i den är det så mycket växtlighet runt omkring så jag knappast kommer att se några rådjur.

2. Som sagt, växtligheten. Är mycket högt gräs i området, och om man har tur ser man rådjuren just när de hoppar iväg. Prövade även att lägga mig i det höga gräset men då fick jag ju ingen som helst överblick över området. bara en massa vass, gräs och buskar, likadadant vid flotten.

Hur har ni som varit där tidigare gjort, kanske främst Bass då du har fotat från just "flottens" position.

Mycket tacksam för svar och hjälp!

Hej! Kul att du var där =P
Har inte varit där på rätt länge men jag antar att det var mer och högre växtlighet nu när du var där, nog för att det vuxit en hel del där när jag fotat men det har fungerat helt ok att fota över ;)
Jag brukar sitta inne i flotten ibland (ryggsäck med sittstol), där har jag fått till mina bästa rovfågelsbilder ifrån som denna då en fjällvråk mellanlandade för att fånga lite resekost ;)
http://www.bazzflyfishing.com/photo/Wildlife & Other/slides/Raptor24.jpg

Även räv har jag fått bra bilder på från flotten. Men annars så brukar jag ha flotten som utgångspunkt. Sedan brukar jag faktiskt kunna smyga mig på rådjuren. Bör blåsa lite och gärna mot dig. Dels så hör dom inte lika bra om det viner lite, sen så är det kört direkt när vinden vänder mot dom.
Kan väl tilläggas att man kanske inte direkt ska sikta på att smyga sig på rådjur då det är fruktansvärt svårt.. men det går!

Mitt bästa tips är att vara ute några gånger. Kolla vart dom håller till så kan du planera in vart du ska nästa gång, ta alltid hänsyn till vinden och försök komma från det håll du har motvind ifrån.
Ofta händer det att dom till slut börjar röra sig mot ditt håll.. och då kommer chansen till riktigt bra foton.

Strax innan flotten så fanns det en "ö" av högt gräs intill åkern. Där kunde man gömma sig och får bra foton på rådjur som åt på åkern.
Men man tävlar om vem som kommer till stället först.. för ofta gömmer sig rådjuren sig där också ;)

Var tidigt ute som attan i morse, till kungsängen, parkerade cykeln vid Pitekällan :)

Jag lokaliserade även "flotten", men visste inte riktigt vart som var bäst att lura på rådjuren, så det blev en tur mest för att recka platser för nästa tur.

Är imponerad, det fanns väldigt mycket rådjur, några av dem fångades på bild, men dock långt bort, vilket säkerligen beror på att jag bytte plats hela tiden.

Jag har dock några problem med just Kungsängen.

1. Till Bass > "Flotten" fungerar säkerligen bra som skydd. Men inte har du väl suttit inne i den (ryggskott :) ). Och om jag sitter i den är det så mycket växtlighet runt omkring så jag knappast kommer att se några rådjur.

2. Som sagt, växtligheten. Är mycket högt gräs i området, och om man har tur ser man rådjuren just när de hoppar iväg. Prövade även att lägga mig i det höga gräset men då fick jag ju ingen som helst överblick över området. bara en massa vass, gräs och buskar, likadadant vid flotten.

Hur har ni som varit där tidigare gjort, kanske främst Bass då du har fotat från just "flottens" position.

Mycket tacksam för svar och hjälp!

Tjena Bass! Har väntat på ditt svar ;-) . Grym bild på fjällvråken!
Jo växtligheten är förmodligen lite högre nu. Jag kan inte sitta i "flotten" och ha överblick över åkern samtidigt, tyvärr, pga av allt gräs som är ivägen. Däremot kan jag säkert halvstå i flotten och få en någorlunda överblick. Den lilla "ön", såg jag i morse :) Ska testa denna nästa gång. Tack för hjälpen, återkommer med resultat.

Tjena Bass! Har väntat på ditt svar ;-) . Grym bild på fjällvråken!
Jo växtligheten är förmodligen lite högre nu. Jag kan inte sitta i "flotten" och ha överblick över åkern samtidigt, tyvärr, pga av allt gräs som är ivägen. Däremot kan jag säkert halvstå i flotten och få en någorlunda överblick. Den lilla "ön", såg jag i morse :) Ska testa denna nästa gång. Tack för hjälpen, återkommer med resultat.

Kanon! Hoppas verkligen att du lyckas få till några fina bilder. Skulle vara läckert :)
mvh Bassel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar