ANNONS
Annons

Råd vid kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Becka Bus

Avslutat medlemskap
Jag är ute efter en liten men bra kompaktkamera med HD-inspelning.

Har fastnat för Panasonic Lumix DMC-LX3 men känner att den är lite för avancerad samt dyr. Jag känner på mig att jag ändå kommer att köra på autofokus, därför fel kamera för mig.

Trots att jag vill ha autofokus så vill jag självfallet har så bra bilder som möjligt med autofokus. Därtill vill jag ha möjlighet till HD-inspelning.

Vad har ni för tips på små och rejäla kompaktkameror? Vill ha tips på alla oavsett pris men absolut inga på 5000 eller mer. Gärna förslag på max 3000.

HD-inspelningen ska vara så bra som den kan vara och gärna möjlighet till filma en bra stund (Canon PowerShot S90 och G11 kan tydligen spela in i 1 tim på 4 GB). Hur det ligger till med LX3 vet jag inte, läst 10 minuter någonstans vilket jag tyckte var lite väl lite dock... fast bör inte det har med minnet att göra?

Finns det föresten några kompaktkameror med HD-inspelning som erbjuder zoom ännu?

Tack på förhand!

PS. Jag vet att det är fotonördar här och de flesta vill väl ha manuellt/systemkamera men eftersom detta forum svärmar av fotokunniga proffs och amatörer kändes det bäst att fråga här. Att fråga i butik känns mer riskfyllt. Ni måste väl också vilja ha en liten och nätt kompaktkamera att flänga med överallt? Jag känner att jag skulle missa för mycket med en stor systemkamera, dels för att den är klumpig och jobbig att har med, dels för att den oftast kostat en del.
 
Har själv LX-3 och tycker givetvis du skall ge den en chans. det intelligenta läget är inte så dumt och ibland är det bra att kunna köra manuellt. Den blir liksom inte mer avancerad än vad du vill, men du har möjligheterna. Autofokusen är det inte något fel på så den kan du köra med ändå, varför krångla till det?

Har inte filmat så mycket med den men har för mig att jag läst att sensorn blir lite väl varm efter typ en tio minuter. Men det lilla jag tagit har riktigt bra kvalitet. Jag tycker även det är bra att man inte kan zooma medan man filmar, det ser nämligen oftast för tja ut *S*

LX-3 ligger väl dessutom bra i din budget även om du kostar på den läderväskan som jag ser som ett måste.

Ett stort plus för mig är tillbehörsskon som ger möjlighet till sökare, jag är inte riktigt förtjust i skärmen i sol.

/Kent
 
Har själv LX-3 och tycker givetvis du skall ge den en chans. det intelligenta läget är inte så dumt och ibland är det bra att kunna köra manuellt. Den blir liksom inte mer avancerad än vad du vill, men du har möjligheterna. Autofokusen är det inte något fel på så den kan du köra med ändå, varför krångla till det?

Har inte filmat så mycket med den men har för mig att jag läst att sensorn blir lite väl varm efter typ en tio minuter. Men det lilla jag tagit har riktigt bra kvalitet. Jag tycker även det är bra att man inte kan zooma medan man filmar, det ser nämligen oftast för tja ut *S*

LX-3 ligger väl dessutom bra i din budget även om du kostar på den läderväskan som jag ser som ett måste.

Ett stort plus för mig är tillbehörsskon som ger möjlighet till sökare, jag är inte riktigt förtjust i skärmen i sol.

/Kent

Självklart är manuell fokus inget fel, tvärtom är det bra om man behärskar och är intresserad. Dock tror jag det kommer bli så att jag kör på autofokus hela tiden ändå, varav det känns onödigt att pröjsa extra för en funktion jag inte kommer att använda. De som i vanliga fall har systemkamera förstår jag mycket väl finner LX3 som ett bra komplement.

Jag har sett flera filmsekvenser på YouTube och det ser helt klart bra ut. Spanat på filmsekvenser av Canon PowerShot S90 och G11 också dock, det ser allt bra ut i mina ögon. Att kunna zooma ser jag som positivt men typ alla kompaktkameror jag läst om än så länge saknar denna funktion.

Jag var egentligen inställd på köpa en nybörjar systemkamera (typ Nikon D40) plus en videokamera. Då skulle allt som allt går på flera tusen dock. Därmed känner jag att risken finns att jag köper för mycket som inte används. Alltså jag skulle helt klart använda dem. Problemet jag ser är bara att när man åker iväg och gör saker så är det inte kul att först släpa på två relativt tunga prylar och därtill dyra. Jag tror helt enkelt att sannolikheten att jag fångar alla viktiga ögonblick är större med en kompaktkamera, även om den inte blir riktigt så bra som en systemkamera eller en videokamera.

Så bra som möjligt vill jag ha dock, liksom lätt att använda.

Funderar på Panasonic Lumix DMC-FT2 då FT1 fick så bra betyg. Den verkar ju helfrän, fast FT2 är så ny eller jag har inte hittat så mycket om den. Verkar ligga på 3-4000. Vad tycks om denna?
 
Senast ändrad:
Hade hoppats på fler svar...

De kameror jag funderar över är alltså:
Panasonic Lumix DMC-LX3
Canon PowerShot S90
Panasonic Lumix DMC-FT2

Vad jag har förstått verkar LX3 och S90 väldigt uppskattade. Fick rådet att satsa på S90 av CyberPhoto då jag är intresserad av en liten kompakt och behändig kamera med bra HD-inspelning.

FT2 är ännu inte testad, däremot är föregångaren FT1 testad och jag tycker den verkar kanon. Stöt-, vatten- och damtålig vilket självklart är positivt eftersom en kompaktkamera ska ut och flänga.

Jag har kikat på videoklipp av respektive kameror på YouTube (förutom FT2 men jag har kikat på föregångaren FT1). Allt ser egentligen bra ut i mina ögon.

LX3 verkar dock gå bort mot S90 pga. inspelningen. Dessutom verkar ju LX3 mindre smidig än S90.

FT2 är jag osäker på än. FT1 fick visserligen bra på CyberPhoto men LX3 och S90 verkar har mer jämn kritik.

Jag passade på att fråga CyberPhoto om det fanns en kamera som kunde zooma under pågående inspelning, fick då veta att Panasonic Lumix DMC-FZ38 kan just detta. Efter sett videoklipp från denna kamera blev jag minst sagt impad, för den kom närmare andra saker som inte de övriga kamerorna kom till. Bildmässigt såg det likadant ut dock. Eller det är vad mina amatörögon ser. Alldeles för stor och klumpig för min smak (därför inte intresserad av Canon PowerShot G11 då jag upplever samma sak där).

Hm... fy vad svårt! Jag ska åka till några butiker för känna och klämma på de kameror de har i butiken samt fråga lite kanske.

Får se om jag kommmer fram till någon bra kamera. Är bered att punga ut runt 4000 kr för en bra kamera.

Eftersom detta är en fotosida så antar jag att inspelningen är ointressant för er, men för mig spelar den roll. Dock vill jag inte att det ska stå i bekostnad på bildkvalité. S90 som verkar uppskattad här spelar dock in galant.
Men så var det zoomen...

Har ni några kameror som ni direkt tänker på? Eller ni kanske inte alls tänkt över HD-inspelning?
 
För att förtydliga: S90 har inte HD-filmning. Däremot är det en rackarns trevlig kamera, i a f enligt mig...

Det har du rätt i. Haha, hur kunde jag missa det...

Instämmer att det är en bra kamera annars. Sett flera bilder tagna med den och vill påstå att nästan allt jag sett varit över förväntan. LX3 tar riktigt grymma bilder också dock.

LX3 har HD-inspelning i varje fall, blev tvungen att dubbelkolla nu. Liksom FT2. Hm... då har ju gjort en gradering i varje fall.

Står mellan LX3, FT2 och mellan hitta en som kan zooma under inspelning. Om det finns en liten bra sådan vs.
 
Nu hittar jag en riktigt intressant kamera, Sony Cyber-shot HX5 med HD-inspelning, zoomning under pågående inspelning, GPS mm.

Inte kommit riktigt än men den låter jätteintressant!

Hjälp, vilken djungel det är. Blir bara mer förvirrad.
 
Nu hittar jag en riktigt intressant kamera, Sony Cyber-shot HX5 med HD-inspelning, zoomning under pågående inspelning, GPS mm.

Inte kommit riktigt än men den låter jätteintressant!

Hjälp, vilken djungel det är. Blir bara mer förvirrad.

Hm... hittade videoklipp och zoomningen låter dessvärre. Fast när det är oväsen i bakgrunden så märks det inte.

Frågan är om ljudet stör mig så mycket att jag hellre strunta i zooma. Tror dock inte det faktiskt. Hm...
 
Vad skall du zooma under inspelning för?
Ser ju oftast för jäkligt ut och precis som du säger så väsnas det.
Hur ofta ser man det på bra filmer? Däremot följer de ofta motivet men då med stöd så det blir stadigt.
GPS? Jovisst, kul med funktioner men hur är bildkvaliten jämfört med andra såsom t ex LX-3? Det är liksom få kameror som slår den på fingrarna idag.

Sen har LX-3 en brist till och det är att man måste ta av och sätta på objektivskyddet för hand, trist men sant men en sak som man lär sig. Snodden rekommenderas förresten, alldeles för lätt att tappa det annars.

/Kent
 
Jag kompletterade min Nikon D300 med en LX3 för någon månad sedan och är helnöjd. Bildkvalitet i toppklass etc. etc. Jag nyttjar inte mycket av alla finesser som finns, vare sig på D300 eller LX3. Kör alltid RAW, P- eller A-läget och 3:2-format. That's it. Vad som är viktigt för mig är hanterbarhet, snabbhet samt bygg- och bildkvalitet. Och då är LX3 bara så rätt. / mvh FiCa1

PS. Innan jag slog till kollade jag några Richo- och Sigma-modeller. Canon har jag aldrig gillat. DS
 
Vad skall du zooma under inspelning för?
Ser ju oftast för jäkligt ut och precis som du säger så väsnas det.
Hur ofta ser man det på bra filmer? Däremot följer de ofta motivet men då med stöd så det blir stadigt.
GPS? Jovisst, kul med funktioner men hur är bildkvaliten jämfört med andra såsom t ex LX-3? Det är liksom få kameror som slår den på fingrarna idag.

Sen har LX-3 en brist till och det är att man måste ta av och sätta på objektivskyddet för hand, trist men sant men en sak som man lär sig. Snodden rekommenderas förresten, alldeles för lätt att tappa det annars.

/Kent

Att LX3 är bland de bästa idag bildmässigt förnekar jag inte. Sony Cyber-shot DMC-HX5V ska dock släppas i mars och innan några tester eller recensioner finns så kan ingen av oss uttala oss om bildkvalitén.

Jag var i två elektronikbutiker idag (för kika på Canon Digital Ixus 100 IS) och såg samtidigt denna berömda LX3. Kan ju meddela att de som påstår att den är lite för stor för kompaktkamera måste ha jävligt små händer eller också trånga fickor. Jag tyckte inte den var alls stor. Tvärtom upplevde jag att 100 IS var extremt liten. Så storleksmässigt var det inget fel på LX3.

Nu är det dock så att jag siktar in mig på HD-inspelning utan att för den delen ha dålig bildkvalité. Numera har jag tänkt om och kommer inte satsa på HX5V pga. zoomningen, däremot är den ju en av de få kameror (kompaktkameror) som erbjuder full HD. Om ni vet fler så får ni hemskt gärna tipsa mig om vilka dessa är.

Annars har jag varit sugen på en Panasonic Lumix DMC-FT2, den är perfekt i mina ögon. Det enda jag saknar är just full HD...

I annat fall kan jag tänka mig en 100 IS. Varför inte? Kanske kommer en FT i senare med full HD som jag vill ha istället. Den där 100 IS var ju inte tokig alls faktiskt. Ganska komiskt dock med tanke på att det är en helt annan prisklass mot övriga.
 
Jag kompletterade min Nikon D300 med en LX3 för någon månad sedan och är helnöjd. Bildkvalitet i toppklass etc. etc. Jag nyttjar inte mycket av alla finesser som finns, vare sig på D300 eller LX3. Kör alltid RAW, P- eller A-läget och 3:2-format. That's it. Vad som är viktigt för mig är hanterbarhet, snabbhet samt bygg- och bildkvalitet. Och då är LX3 bara så rätt. / mvh FiCa1

PS. Innan jag slog till kollade jag några Richo- och Sigma-modeller. Canon har jag aldrig gillat. DS

Det som är viktigt för mig är att jag ska kunna förstå vad jag köpt dvs. ha nytta av funktionerna. Jag vill att den är liten och nätt, tålig, full HD-inspelning men samtidigt bra bildkvalité. Är inte i behov av manuella funktioner eftersom jag tror att jag kommer vara så lat att jag kör på auto i alla lägen. Prisvärd sen förstås och något som håller en tid framöver.

Inget emot Canon. Verkar alltid vara en fight "Canon vs. Nikon" men jag går mer på modell och modellens recensioner än efter märke. När det gäller SLR finns hänsyn till objektivmarknaden dock.
 
För att ytterligare krångla till det...

...Finns ju även Panasonics TZ- och ZX-kameror, vilka brukar få bra kritik i tester och av användare (även om vissa är av annan mening). De dyrare modellerna har, förutom rätt lång (8-12 ggr) zoom, även filmning i HD 1280*720p och tom. stereoljud (TZ-7 iaf). Även deras "intelligent auto" läge brukar funka bra.

Har tyvärr inte en själv (än) men de jag testat har känts snabba och responsiva, samt med bra zoom som sagt. Däremot är det ju ganska små sensorer, och bilderna kan ibland upplevas som att detaljerna blir utsmetade, spec. på högre iso/i svagare ljus.

Dock är nya modeller på g. även där (TZ8/10 & ZX-3) Ett bra tips är förstås att känna på dem/testa i en fotobutik/elektronikhandel...
M v h
/A.
 
Köpa en kamera för vad du kan idag eller att utvecklas med?
Ditt val och ingen annans.
Men är det inte bättre att kunna ha lite att jobba med och veta att det är du och inte kameran som sätter begränsningarna?

Å andra sidan vänta lite och se vad som sker med LX-4 men det kommer alltid att komma något bättre *S*

/K
 
...Finns ju även Panasonics TZ- och ZX-kameror, vilka brukar få bra kritik i tester och av användare (även om vissa är av annan mening). De dyrare modellerna har, förutom rätt lång (8-12 ggr) zoom, även filmning i HD 1280*720p och tom. stereoljud (TZ-7 iaf). Även deras "intelligent auto" läge brukar funka bra.

Har tyvärr inte en själv (än) men de jag testat har känts snabba och responsiva, samt med bra zoom som sagt. Däremot är det ju ganska små sensorer, och bilderna kan ibland upplevas som att detaljerna blir utsmetade, spec. på högre iso/i svagare ljus.

Dock är nya modeller på g. även där (TZ8/10 & ZX-3) Ett bra tips är förstås att känna på dem/testa i en fotobutik/elektronikhandel...
M v h
/A.

De verkar bra också ja. Fast jag tror Canon Digital Ixus 100 IS klår dem. ^^ Blivit såld på den kameran av de "lågprisade".
 
Köpa en kamera för vad du kan idag eller att utvecklas med?
Ditt val och ingen annans.
Men är det inte bättre att kunna ha lite att jobba med och veta att det är du och inte kameran som sätter begränsningarna?

Å andra sidan vänta lite och se vad som sker med LX-4 men det kommer alltid att komma något bättre *S*

/K

Jag förstår vad du menar. Köpte i somras en bärbar dator där det var samma tankar - en billg eller en lite dyrare? Nu fall det på en relativt dyr dator men då sitter jag 24/7 på datorn. Det är helt annat med kameror. ^^

Just nu känns det faktiskt som att jag vill köpa en kamera för "dagen" då det jag vill ha inte riktigt finns exakt än. Jag väntar in lite andra funktioner som inte är spridda än.

Skulle jag satsa på LX3 så skulle jag invänta LX4 faktiskt. Främst för rykterna om bättre HD-inspelning, vilket den faller för hos mig. Bildmässigt verker det vara en superduper kompaktkamera om man vill ha en "light systemkamera" i kompaktversion.

Nu tror jag dock jag satar på en Canon Digital Ixus 100 IS. Stor skillnad på tanken från början men gillar den lilla kamera. Den kommer åka rakt ner i fickan på äventyr utan att jag blir hysterisk för om den inte håller om några månader eller år, eftersom den var så billig. I mina amatörögon levererar den bra såväl på stillbilder som rörliga bilder. Det duger för mig. Uppgradera mig senare, kommer följa LX4 med spänning.
 
Ok, få lär slå Ixus 100 i smidighet, men däremot i funktioner/"prestanda", men det förstnämnda kan vara nog så viktigt ibland (inga bilder blir ju tagna om man inte har kameran med sig :))
/A.
 
Det handlar inte om vad du gör idag men om du vill utveckas så kanske du skall köpa en kamera som låter dig utvecklas. det är väl litr dumt att köpa en kamera som du inte vill ha om ett halvår och sälja den för mindre än halva nypriset? Och ja det är väl där prisnivån ligger om man inte hittar korkade köpare *S*

Köp kamera som du köper dator? Dvs det bästa, varför nöja sig med mindre?
Därför jag kör Linux (Ubuntu)*S* Däremor uppdaterar jag inte alltid till den senaste utan föredrar stabila versioner. Även solen har ju fläckar.

Sen är inte en LX-3 optimal utan en optisk sökare så det är ytterligare några tusen till där så tja...

Den är jäkligt sexig med läderfodral och Voigtländersökare *S*
Dessutom så kan man ta bilder i starkt solljus med den vilket är nästan omöjligt med displayen.
Lycka till att hitta den extrautrustningen till andra kameror *ler lite*
Jo, det finns nog en del skäl till den kameran *S*


/K
 
Ok, få lär slå Ixus 100 i smidighet, men däremot i funktioner/"prestanda", men det förstnämnda kan vara nog så viktigt ibland (inga bilder blir ju tagna om man inte har kameran med sig :))
/A.

Mycket sant medför en billig, liten och smidig kamera att den är med på fler upplevelser än en stor klump (t.ex. en systemkamera med dess objektiv).

Däremot kan jag tänka mig en kompaktkamera som är bättre och lite större än Ixus 100 IS vore minst lika idealisk om den vore tålig. Förutsatt att den inte är för stor men inte nödvändingtvis minimalisk som Ixus 100 IS.

Panasonic Lumix DMC-FT2 är just den kamera jag känner "wow" på då dens föregångare fick bra kritik och med tanke på att jag direkt får känslan att jag skulle ta med den överallt utan bli nervös över klanta mig. Saken är ju den att om jag köper en dyr kompaktkamera så är jag ju minst lika försiktig med den som jag är med en systemkamera - även om den är smidigare än en systemkamera. Just det gillar jag inte. Försiktigheten. Jag vill kunna flänga runt med kameran och fånga alla ögonblick på bild (eller rörliga bilder).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.