Annons

Råd vid köp av Nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gizze

Medlem
Sitter och tittar på en ny kamera till mig och min dotter.
Hon är helt inne på en Nikon och jag har inte koll på dessa och där av så skulle jag vilja ha lite råd från andra.

Pengar vi leker med är runt 10.000-12.000kr.
Billigare vore så klart bättre.

Vill får ett bra hus med ett bra objetktiv som passar till allt möjligt.
Har kollat en del på detta objektiv tex. Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM.


Funderar lite på Nikon d5100 men så såg jag att denna saknar motor.
Blir ju lite dyrare att köpa objektiv då?
Andra nackdelar?

Vad skulle ni ha valt?
 
En D7000 med ett 18-105 VR-kit vore kanske något med den budgeten? Jag gör inte någon närmare beskrivning av kameran, det fins hur mycket som helst att läsa här om du söker. Annars säljs ju föregångaren D90 ut rätt billigt tillsammans med samma objektiv nu, är pengar viktigt kan det kanske vara ett alternativ också.

Som sagt, D5100 saknar inbyggd motor och ska man köpa till några objektiv, speciellt ljusstarka fasta under 100 mm, blir det snabbt väldigt dyrt om man måste ha objektiv med inbyggd motor.
 
Jag skulle skaffa en D300/300s eller 7000 alla dom ligger runt en 10,000 ny men köp en lite begagnad för en ca 8,000 så får du ju bra objektiv med.
 
Kamerahus och kitobjektiv är bara starten och i synnerhet om man köper ett kamerahus i 10.000:- klassen tycker jag det är synd att sedan snåla på optik. Min princip är att i regel inte köpa kameror som kostar mer än dubbelt upp mot mitt genomsnittsobjektiv. Därför har jag begagnade kameror och bra objektiv. Kameror faller också i värde mycket mer än optik.

Tyvärr så är D300/s och D7000 fortfarande aktuella och har därför högt begpris. Man får gå tillbaks till D200 för att hitta en prisvärd beg kamera (ca3500-4000:) men då har man en gammal CCD sensor med högt brus relativt.

Eftersom Canon tidigare var bäst på brus är beg Canonkameror från samma tid bättre vad gäller brus. Kan hon tänka sig en Canon är 40D väldigt prisvärd beg max ca 3500:-. Den har bra brus t o m ISO 1600, glasprisma och snabb AF. Då har man minst 6500:- kvar i utrymme för optik. Då kan man titta på Sigma eller Tamron 17/18-50/2,8 beg för ca 2000:- och en beg Canon 70-200/4 L för 4000:-. Då har man fått en bra kamera med bra optik inom prisspannet. Saknas bara blixt och då kan man få en ny 430EXII för ca 2000:-.

Kortfattat: Nikon har något bättre ljusmätning och blixtljusmätning än Canon och något mer sofistikerad JPEG hantering men tittar man pris/prestanda på kameror som har några år på nacken så ligger i min mening Canon bättre till tack vare att Nikon först fick CMOS sensorer med D300 och D90 generationen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.