Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd vid köp av kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gizze

Medlem
Hej!

Jag har precis sålt min Canon eos 40d vilket sved lite men det kändes som att jag aldrig fick tid till att lära mig den eller kunna dra full nytta av denna.
Nu står jag utan kamera och vill köpa någon bra kompaktkamera och jag vill inte ha något skräp.

Så jag undrar lite på vad ni har att rekommendera till mig?

Vore kanon med bra zoom och bra vidvinkel.
Prisklass max 3500kr.

Jag har tittat lite på dessa tre:
1. Canon Ixus 990 IS
2. Canon Ixus 120 IS
3. Sony WX 1

Vilken skulle ni ha valt av dessa eller av någon annan?
 
Ixus 120 har jag kännt på, testade en polares. mycket imponerande storlek och känsla i den, även om jag under de få minuter jag testade den fick uppfattningen att den automatiska vitbalansen är riktigt kass.
kan å andra sidan varit just i den situationen, så gå inte för mycket på mina ord där.

jag har själv en fuji finepix f100fd som jag är toknöjd med. den är lite mer än ett år gammal och har fått en efterföljare i f200exr. du borde kunna hitta båda de två i rätt prisspann. de är lite större än ixus 120, och har inte optik som går till 2,8, men min f100fd fungerar grymt i alla situationer jag använt den. ett stort plus med f100fd är att den har riktigt lågt iso-brus för att vara en kompakt.
 
Tackar för ditt svar :)

Inga fler som vet någon bra?

Var inne i stan idag och kolla lite vad som fanns där och dom snacka bra om en canon digital ixus 980 is men är det inte en utgående modell?
Den kan vara kanon för det men jag vill ha en som känns aktuell för dagen.
 
Casio

Jag hade i dagsläget valt Casio H10 som bland annat fick best i test i helgen. Casio är för övrigt ett väldigt prisvärt kameramärka bland kompaktkamerorna. Trevligt med mkt zoom och HD-filmning.

En annan kamera jag gillar är Panasonic TZ7 (eller TZ65 om man inte behöver HD-filmning). Väldigt bra bildkvalitet och otroliga makroegenskaper.
 
Var inne i stan idag och kolla lite vad som fanns där och dom snacka bra om en canon digital ixus 980 is men är det inte en utgående modell?
Den kan vara kanon för det men jag vill ha en som känns aktuell för dagen.

Jo, ixus 980 är utgående men kan rekommenderas om priset är det rätta förstås. Bör väl ligga ett par hundralappar under 3000:-
 
Jag hade i dagsläget valt Casio H10 som bland annat fick best i test i helgen. Casio är för övrigt ett väldigt prisvärt kameramärka bland kompaktkamerorna. Trevligt med mkt zoom och HD-filmning.

En annan kamera jag gillar är Panasonic TZ7 (eller TZ65 om man inte behöver HD-filmning). Väldigt bra bildkvalitet och otroliga makroegenskaper.

Var fick denna H10 bäst i test?
 
Det var ett test som genomfördes av det tyska laboratoriet Digitaltechnik och som både GP och DN visade i sina söndagsutgåvor.

GP:s test

Casio Ex-H10 har även dumpats i pris sedan dess om man tittar på Prisjakt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.