Annons

Råd om kameraköp!

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Håller helt med - av exakt samma skäl som man inte sätter billiga Chatarianaskaj-däck på en Jaguar.

Inget ont om Jaguar, men inte kan du jämföra Nikon med Jaguar inte....:)

Nikon är med en blandning av det bästa från BMW/AUDI/PORSCHE/FERRARI - om du förstår vad jag menar:)

Men visst, billiga däck (=optik) gör ingen nytta om man är ute efter prestanda.

Hälsningar

Adam

Nexave skrev:
Hur kommer det sig att folk byter hus så ofta? För mig känns det väldigt fel att köpa billigt och sedan byta. Jag köper hellre ett lite dyrare och som jag tror egentligen är "lite mer" än vad jag behöver just nu. För att sedan slippa köpa nytt hus. Hjälp mig förstå varför folk byter hus tack.
Därför att vi gillar att spendera pengar på någonting vi igentligen inte behöver?
Utvecklingen på kamerahus går ruggigt fort medans utvecklingen på optiken går mycket mer långsamt, därför byts kamerahus oftare än optik.
Det spelar ingen roll vad du köper nu du kommer alltid att vill byta upp dig i framtiden (mycket tidigare än du tror).

Jag suktar efter 5D Mk II även fast jag inte har sett specen än...

tannler skrev:
Grattis. Ni har vunnit var sin kaka i plast. Det är det gängse priset vid felfinnartävlingar av detta slag.
Tack. Det "fel" jag fann var alltså att ge kategoriska och lite pretentiösa råd av typen "Ge framförallt f-n i alla lösningar med zoom-omfång över 3-3,5x. Det fungerar bara inte" till en uppenbar nybörjare.

Det är inget fel med att köpa en D300 och som första objektiv Nikons 18-55/3,5-5,6 eller 18-135/3,5-5,6. Visst, kameran presterar bättre än objektiven -- men det skulle ju gälla även om för en instegsmodell som D60. Den stora skillnaden mellan kamerahusen ligger inte i teknisk bildkvalité, utan i hur de är att fotografera med -- sökare, autofokus, reglage osv.

Om en entusiastist vill satsa på D300 som första kamerahus tycker jag bara det är att gratulera. Om ett praktiskt och flexibelt objektiv typ 18-135 får vederbörande att använda kameran oftare och ta fler bilder (och passar in i budgeten) är det givetvis bara att gratulera. Att stirra sig blind på 100-procent-utsnitt och linjeparsmätningar kan man gott vänta med, tycker jag.

Nu missförstår du nog. Jag hävdar inte att jag är "expert" eller vet bättre än alla andra. Därför försöker jag också undvika att ge oerfarna fotografer kategoriska "råd".

Min minnesbild är att även du brukar undvika det. Kanske var det därför jag reagerade på den lite lustiga motsägelsen tidigare.

AAVERDAL skrev:
Då är det inte läskunnigheten, utan snarare läsförståelsen som är problemet...

"Komplettera sedan med ett walk-around - runt 18-125, med lite lägre ljusstyrka. Ibland vill jag ha omfånget och är då beredd att prioritera bort lite kvalitet, men för det mesta är det kvalitet som går före."

Det var Erland Huledals läskunnighet jag menade, men det var uppenbarligen aningen subtilt för dig.
Jag förstod redan i ditt första inlägg att ditt förslag på 18-200 var en kompromiss, precis som jag skriver.

Men jag tackar för plastkakan....

Om jag nu bestämmer mig för att köpa en nikon d300.
Och valet står mellan Sigma 18-50 mm 2.8 och Nikon 18-55 3.5-5.6

Vilka är skillnaderna mellan objektiven? Vilken är den största skillnaden? Hur stor skillnad gör bländartalet?

Nexave skrev:
Om jag nu bestämmer mig för att köpa en nikon d300.
Och valet står mellan Sigma 18-50 mm 2.8 och Nikon 18-55 3.5-5.6

Vilka är skillnaderna mellan objektiven? Vilken är den största skillnaden? Hur stor skillnad gör bländartalet?

På vidvinkelsidan är skillnaden i bländare inte så värst stor, ungefär 2/3 steg. Nikonen blir dock snabbt mycket mörkare när man zoomar in. Jag har för mig att den når bländare 5 vid ungefär 35mm. Vid 45mm och uppåt har den bländare 5,6. Skillnaden mellan 2,8 och 5,6 är 2 bländarsteg. Om du kör ISO1600 på 5,6 så ger dig 2,8 ISO400 vid samma exponering. Alternativt ger dig 5,6 1/25s vid ett visst ISO, och 2,8 ger dig 1/100s vid samma ISO.

Utöver ljusstyrkan så är det stor skillnad i byggkvalite, manuell fokusring och man får med ett motljusskydd. Jag tror skärpa och färgåtergivning är bättre också.

Sigman balanserar upp vikten av D300n bättre också. En Nikon 18-55 kan nog kännas ganska "lätt" på en D300.

Det är viktigt att du går till en foto handlare och känner på kamerorna du är intresserad ev att köpa, den som känns bäst väljer du.

Titta extra på Canon eftersom du ville ha tele och dom har bäst tele utbud.
Ja Nikon d300 är bättre kamera jämfört med Canons 40D men dyrare.

40Dn är billigare men fortfarande en bra kamera och då kan du lägga mer pengar på bra optik ex canons
70-200 telen är bra och finns i 4 versioner: 70-200/F4 med eller utan is och 70-200/F2,8 med eller utan is.

Hur är det om jag väljer att köpa d80 eller d200 med kitobjektivet 18-55 mm 3.6-5.6? Är det ändå så att kameran presterar bättre än objektivet? Så jag ska välja att köpa huset för sig och objektivet för sig?

Nexave skrev:
Hur är det om jag väljer att köpa d80 eller d200 med kitobjektivet 18-55 mm 3.6-5.6? Är det ändå så att kameran presterar bättre än objektivet? Så jag ska välja att köpa huset för sig och objektivet för sig?

Nej, det är dumt att kasta bort rabatten på kit-optiken, men du kan ju gå upp ett snäpp på skalan till 18-70. Den ger en aning mer kvalitet, sägs det, och de extra 15 mm (70 i stället för 55) tycker åtminstone jag är värdefullt.

Per.

Nexave skrev:
Hur är det om jag väljer att köpa d80 eller d200 med kitobjektivet 18-55 mm 3.6-5.6?
Både D80 och D200 är gamla modeller. D200 är redan ersatt (av D300) och ersättaren till D80 borde komma inom ett par månader. Så att köpa någon av dessa kameror nya i butik känns inte som en bra idé. Däremot kan de vara mycket prisvärda på beg-marknaden.

Herrejösses köp inget 18-55 å använd till sådana kameror av denna kaliber, köp då hellre en D40 med 16-85 VR.

18-55 kan du köpa till men sätt det aldrig på en D300:)

För att snobbar (som är mer intresserade av prylar än av bilder) tycker att objektivet är för billigt.

Vad är vitsen med att köpa en D300 överhuvudtaget undrar jag. Autofokushastighet å bildkvalité blir långt mkt bättre med en D60 å ett 16-85 VR hävdar jag, å är en del billigare.

Och om du Erland menar på att jag inte är intresserad av bilden så fine i samma mängd som utrustningen så fine, men hör det verkligen hit, 18-55 är ett bra val till en D300?

Visst går det å ta fantastiska bilder med ett kitobjektiv men det behöver knappast sitta på en D300 för det, själv fotatade jag ett år med 18-55 å 350D å fick 3 av mina hittills bästa solnedgångs bilder.

Jag kan inte hindra dig Calle men tycker du ska välja 18-70 eller bättre.

Allemyr skrev:
Vad är vitsen med att köpa en D300 överhuvudtaget undrar jag. Autofokushastighet å bildkvalité blir långt mkt bättre med en D60 å ett 16-85 VR hävdar jag, å är en del billigare.

För det första så vill jag kunna ta många bilder/s
då jag tänker fota en del fiske och även sport.
För det andra så är jag lite prylfixerad :( Vill alltid köpa det bästa jag har råd med, kanske en dålig vana...

Hej, jag har fotat väldigt mycket med kompaktakameror och jag känner att jag kan det nu, så jag ska köpa en systemkamera istället med 2 objektiv, jag tänker inte på någon speciell(än så länge), men jag är intresserad av landskap,action och tele.
Jag har tittat på Tokina 11-16mm och den verkar intressant, min budget ligger på allt från 5 - 20tusen.
Jag har kontakter i nästan hela Asien, som skulle kunna köpa och transportera hem.
Jag känner att jag inte behöver börja på instegskameorna utan kan hoppa lite högre upp i stegen, men alla förslag är väldigt välkomna.

MVH
Mathias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar