Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

råd om blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anno

Ny medlem
Hej.

Jag behöver köpa en blixt till min Nikon F60, och har precis insett, att jag vet alldeles för lite om blixtar.

Vad ska jag tänka på som amatör?
Hur viktigt är ledtalet, och vad är ett "bra" ledtal?
Vilka funktioner bör jag ha?
Finns det några speciella märken som rekommenderas?
Prisklass?

mvh -Anna-Maria

Ska du använda blixten vid enstaka tillfällen eller mer regelbundet? I vilket fall är det bra om du kan rikta blixten både uppåt och åt sidan.

Vilket märke du ska välja är en smaksak, Metz är väl bra om man inte vill köpa original.

Lägg några hundra extra på lite funktioner så slipper du byta upp dig senare.

Kan hålla med egemini om att det är viktigt att den kan både vippas och roteras. Kan man bara vippa den så blir det svårt att studsa blixten i taket på vertikala bilder.

Vad gäller styrkan på blixten så går det bara att svara på om man vet vad du kommer att fotografera. Försök tänk efter hur långt avstånd du kommer att vilja använda den på, med vilken film och vad för bländare du hoppas ha inställd.

Vad jag ska med den till...

Tack för så snabba svar!

Anledningen till att jag vill skaffa en blixt är att mina porträttbilder blir platta och alla människor ser trötta ut.

Jag kommer främst att använda blixten till just porträtt och inomhusbilder, låt oss säga på ca 1-4 meter avstånd. Men när jag väl har en (förhoppningsvis) bra blixt så kommer jag använda den till annat också.

Jag är med andra ord ute efter en vardagsblixt.

Köper du en blixt som du kan både vippa och rotera så brukar man få tillräckligt med funktioner för vardagsbruk.

Att sen lära sig fotografera med blixt är viktigt, själv håller jag på och fördjupar mig i tekniken just nu. Senaste nummret av FOTO har ett litet reportage om just blixt fotografering.

Viktigt är att du hittar en blixt med TTL-mätning. Det är väl så gott som alla morderna idag, men ändå, manuella är jobbiga.

Att blixten har ett roterande huvud är ett krav. Annars får du inte mycket till blixtbilder. Förutom utomhus tar jag aldrig några bilder med blixten rakt på. Rysligt tråkigt ljus!

Vad det gäller ledtal är desto högre, desto bättre. Mina blixtar har ledtal 54 och 38. 54 är bra, då man kan flasha lite vad som helst i rummet. Med 400 asa är det kanon. Då kan man i prinsip reflektera blixten i handen och få en perfekt blixtbild.

För Nikon kan jag inte föreslå några modeller, kan inget om det märket. Däremot för alla Canon-användare: Speedlite 540 EZ!!!

Högt ledtal (54), billig, värde för pengarna - varför inte en Metz 54 MZ3?? Passar alla systemkameroro oavsett modell.

Hej

rekommenderar SB28. Har skaffat en sådan sedan ett halvår nu och detta är en makalös blixt. Jag var ingen blixtanhängare innan - tog knappt bilder med blixt, men kan nu verkligen lita på kombinationen Nikon kamera och denna blixt. Det mest fantastiska är slow-sync, dagljus och en aningen underexponering via blixten... suveränt, bilder får färger o ett liv som jag aldrig lyckats med förr. Detta utan att det är uppenbart att blixt använts. Jag föreslår att du ber att få testa din kamera med olika typer av blixt. Det är viktigt att man hittar rätt ambition då det lätt blir ganska dyrt. Jag såg också att högt ledtal rekommenderas. Jag är aningen tveksam, det är väsentligen viktigare med hur blixten interagerar med kamera, utlysning, pris mm. Jag tycker också att primärt bör titta på de olika blixtar som Nikon tillhandahåller. Detta av huvudsakligen 2 skäl, funktionalitet och pris. Priset kanske ligger aningen högre men värdet bibehålles väsentligen bättre på sikt.
Med vänlig hälsning
Johan

synd att jag hunnit sälja min SB24 i nyskick - den gick för 1250.-, en kalas blixt som hade passat perfekt på din F60. Detta kan dock ge dig en fingervisning om vad en dylik kan/bör kosta begagnad. Sök på www.blocket.se, eller www.secondhandphoto.se mfl så dyker en beg blixt upp förr eller senare. Det finns en beg Sb28 som del i ett paket fn på blocket.
Med vänlig hälsning
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar