ANNONS
Annons

Råd och tips ang. fotografera med dia-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandlid

Medlem
Jag har nu köpt min första dia.film. Det blev
en Elite cromen 100 XC. Vet inte om den är bäst ?
Finns det någon film som är bäst på allt och vid alla
situationer, tror inte det.

Skulle någon trevlig skäl kunna ge mig några råd.

Vad bör jag tänka spec. på nu när jag går ifrån
neg. film till diafilm ?

Bör jag tänka på ett specielt sätt vad det gäller
ljusmätningsförfarande.

Om jag ska lämna in filmen för framkallning. Har
ni någar tips att ge mig var jag ska lämna den för
bästa resultat osv.

/Håkan

Största skillnaden är nog slarv marginalen.
Med en neg film behöver du inte vara så väldans noggrann med exponeringen då du ju kan ändra i efterhand. Dvs. i processen mellan neg till kopia.

Vid fotografering med dia är bilden i princip klar när du tryckt på avtryckaren. Så nu bör du hålla dig inom +- ett exponerings steg (från det rätta) för att vara säker på ett välexponerat dia.

Diafilm har också lite svårare för högkontrast motiv. det ljusa tenderar och bli vitt medan det mörka blir svart.

Låter lite knepigt men med de flesta moderna kameror behöver du inte bry dig så värst då de klarar av att mäta normalt ljus riktigt bra.

En liten regel lyder: med neg film skall man exponera efter lågdagarna medan med dia exponerar du efter högdagarna.

Det är viktigare att du mäter rätt så att bilden blir rätt exponerad. Du kan ju fixa till detta om du gör papperskopior precis som med negativ film. Lär dig exponera rätt, men jag tror inte att du misslyckas så ofta pg a dom moderna kamerornas utmärkta ljusmätare. Det är inte så mycket konstigare att fota med dia som med neg.

Precis som med neg. så finns det ju film efter behov och motiv.

Jag använder Kodaks 100VS till nästan allt. Men den gör sig nog bäst till natur, byggnader, djur osv. Porträtt eller andra bilder där jag vill ha lite neutrala färger så kör jag S eller steget mellan S och VS som heter SW. FUJI RDPII är en bra allroundfilm. Velvia har jag själv bara testat några rulla och den är fin, men jag gillar Kodak 100VS bättre. Som med neg, så är det bra att hålla sig vid en film så att man har kontroll på slutresultatet. Och har man en film som man gillar och är nöjd med, så varför byta?

Framkalla på ett proffslabb eftersom dom har säkert bättre kontroll på processen och det är inte sååå mycket dyrare (betalar själv 56:- per rulle).

fuji provia 100f är en bra all around film tycker jag. den funkar till allt. glöm inte att ett dia klarar inte mer än 1-3 stegs överexponering. så var noga med din exponering. och som tidigare sagt mät högdagarna, dvs där ljuset faller och där det är som ljusat.

e r i c

Jag får tacka för svaren jag fått.

Jag undrar en sak (jag ser mig
själv som novis), du Gustaf (gbjerne)
skriver att när man fotograferar med
dia så ska man exponera efter högdagrarna.

Skulle du eller någon annan kunna utveckla
detta för mig.

Det finns alltså en skilnad här gentemot
neg.film.

/Håkan

Eftersom kameran tänker "medelgrått" skall du med dia mäta ljuset mot en mellanton i de ljusare delarna av bilden, t.ex. där det är solbelyst. Skuggorna kommer då att bli mörka. Mäter du i skuggan kommer det solbelysta att bli utfrätt, och det ser inte bra ut.

Med negativ film skall man däremot mäta mot en mellanton i skuggan, annars riskerar negativet att bli utfrätt i skuggpartiet, eftersom ljust blir mörkt och tvärtom. Blev det begripligt och rätt? Någon annan får gärna fylla på...

Vid låga kontraster, t.ex. i mulet väder, är problemet mindre.

ANNONS