Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd och dåd om Nec 2690 spectraview

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Vad är det som inte fungerar? Normalt sett skriver du in de värden som du vill att skärmen ska kalibreras till. Har du inte någon annan anledning så kan du utgå från att 6500K och gamma 2,2 inte ger ett dåligt resultat. Sedan placerar du kalibratorn utan den vita diffusorn på skärmen och låter programmet gå genom alla de steg som krävs.

Stefan

Det fungerar säkert. Det är bara det att jag inte kan ett enda dugg och inte har en aning om vad tex gamma och alla andra värden är för något. Tänkte bara om jag gjorde fel och fick ut kanske 70 % av skärmen eller något sådant.
 
Henrik_L skrev:
Det fungerar säkert. Det är bara det att jag inte kan ett enda dugg och inte har en aning om vad tex gamma och alla andra värden är för något. Tänkte bara om jag gjorde fel och fick ut kanske 70 % av skärmen eller något sådant.

Kör du på de värden som jag angav blir det inte dåligt. Du bör också ställa in ljusstyrkan på skärmen. En bra utgångspunkt är 120 cd/m2

Stefan
 
Har en 2690 som jag hårdvarukalibrerat med både Spyder2 och Spyder3 (6500K, G2,2 eller L*). Enligt valideringen får jag riktigt bra resultat (inga värden över 1-1,5)) men när jag jämför med utskrifter från olika skrivare (samma bild) så tycker jag alltid att min skärm är något gulare än utskrifterna. Kan det vara så att jag måste använda en något kallare inställning vid kalibreringen av skärmen?

Tacksam för alla idéer!

/Micke
 
micke80 skrev:
när jag jämför med utskrifter från olika skrivare (samma bild) så tycker jag alltid att min skärm är något gulare än utskrifterna.
När du jämför en utskrift med skärmen måste du ha ett ljus som stämmer överens med det som du har på skärmen. Alltså har du kalibrerat skärmen till 5000K ska du se på din utskrift i ett ljus som har 5000K. Sedan visar det sig ofta att man behöver lägga skärmen på ett något högre färgtemperatur.

Jag har ett betraktningsljus som ligger på 5000K och kalibrerar min skärm till 5200-5300K.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.