Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Råd och dåd om Nec 2690 spectraview
- Trådstartare persept
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
persept skrev:
OK. Jesper, ser du nån nackdel med att köra båda SW och HW kalib?
/
Alltså.. Det läget är till för om man använder en annan skärm som programmet kan ändra ljusstyrka, färgtemperatur med mera (sådant som man annars får göra manuellt). Eftersom NEC 2690 har hårdvarukalibrering så ser jag absolut ingen mening i att blanda in grafikkortet (SW) i kalibreringen.
Jag kalibrerade min precis, länken jag gav innan var den kalibreringen jag gjorde innan jag fått upp 5000K-lysrör i arbetsrummet.
jag har kalibrerat den mot 5600K (där är ett vitt papper på skrivbordet likt vitt på skärmen) och
linjär, som spectraview rekommenderar, eftersom jag har linjär gamma i PS. Vill man köra den linjära gammakurvan så bör man ladda ner den profilen och ha den som arbetsprofil i PS.
persept
Aktiv medlem
Intressant att jämföra, vad jag antar är skärmdumpar men då inte de numerära värdena utan färg tonen i bakgrunden...
http://www.10meter.se/jojewill.jpg
en skiljer sig dramatiskt - varför?
http://www.10meter.se/jojewill.jpg
en skiljer sig dramatiskt - varför?
sinduda
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
jag har kalibrerat den mot 5600K (där är ett vitt papper på skrivbordet likt vitt på skärmen) och linjär, som spectraview rekommenderar, eftersom jag har linjär gamma i PS. Vill man köra den linjära gammakurvan så bör man ladda ner den profilen och ha den som arbetsprofil i PS.
Jesper, vad är profil för linjär gammakurva för något? Kör Du den istf Prophoto RGB, som för närvarande är min arbetsprofil i PS?
Var hittar man den och ngn referens till detta?
/Christer
Jeppe
Aktiv medlem
Det står i manualen till spectraview-programmet. Den är jättebra att läsa igenom, då den faktiskt förklarar en hel del inom färghantering.
http://www.colormanagement.org/index_en.html
http://www.colormanagement.org/index_en.html
Jeppe
Aktiv medlem
persept skrev:
Intressant att jämföra, vad jag antar är skärmdumpar men då inte de numerära värdena utan färg tonen i bakgrunden...
http://www.10meter.se/jojewill.jpg
en skiljer sig dramatiskt - varför?
Annan färg på gränssnittet? (man kan ju i windows styra hur dialogrutorna ska se ut med olika teman. Annan vitpunkt kanske.
macrobild
Avslutat medlemskap
Jesper
Vad menar du med att du har en linjär kontrastkurva i din skärm?
Någon form av default kontrastkurva måste vara inlagd för att kompensera att resultatet inte skall ses som platt och tråkigt på skärmen.
Är det en kurva som "bara"benäms linjär för din skärm och din programvara ?
För linjär kan den knappast vara, dvs vad det igentligen står för, då skulle skärmen återge bilderna uddlöst och tråkigt.
Linjär gamma i photoshop betyder bara en rak kurva utan kontrastökning på en redan gamma korrigerad bild.
Hade bilden varit linjär utifrån sensordata så skulle den ses som mycket mörk .
Så vad menas med linjär i ditt fall??
Vad menar du med att du har en linjär kontrastkurva i din skärm?
Någon form av default kontrastkurva måste vara inlagd för att kompensera att resultatet inte skall ses som platt och tråkigt på skärmen.
Är det en kurva som "bara"benäms linjär för din skärm och din programvara ?
För linjär kan den knappast vara, dvs vad det igentligen står för, då skulle skärmen återge bilderna uddlöst och tråkigt.
Linjär gamma i photoshop betyder bara en rak kurva utan kontrastökning på en redan gamma korrigerad bild.
Hade bilden varit linjär utifrån sensordata så skulle den ses som mycket mörk .
Så vad menas med linjär i ditt fall??
Senast ändrad:
Jeppe
Aktiv medlem
Mikael, jag har läst och följt manualen till spectraview, låter som följer:
L* (recommended)
Theoretically, the ideal color system for cross media publishing
is L*a*b*. It equals the characteristics of human color perception. So, it is logical to combine the advantages of the L*a*b* with the representation of tone values on a monitor.
The L* method calibrates your monitor in such a way that grayscales appear visually equidistant. If you increase the R, G and B signals by the factor 2, the displayed color will be doubled in brightness. This way the RGB monitor space is optimally adapted to the human visual sensation.
Since ICC profiles are based on L*a*b* as well, the conversion losses are minimized when converting color to the monitor gamut. If you calibrate your monitor to L*, your RGB working space should have an L* tonal response curve also. You can download such a working space from www.lstarrgb.com or make your own with basICCoolTool SpaceLab from �Color Solutions."
"In the early days of monitor calibration, it seemed a good idea to calibrate a monitor to a gamma that is similar to the tonal response of printed matter, to be precise, gamma 1,8 was the characteristic of an Apple LaserWriter. Thus gamma
1.8 became the typical Apple monitor gamma. On a PC, where you normally did your bookkeeping, wrote letters and prepared presentations, a more contrasty characteristic was desirable. Thus gamma 2.2 became the typical PC gamma.
In a color managed environment these historic gammas do not make sense any more. For one, because LCD monitors show a completely different nativ tonal response, on the other hand the monitor profile compensates for different tonal curves anyway. So it makes more sense to calibrate your monitor to a tonal response curve that affects the data you want to display the least:L*.
The only use of a gamma calibration is a workflow with data which need to be displayed with a certain gamma or other tonal response curve (e.g. video or web design = sRGB) outside
a color managed environment. In all other cases, L* calibration is the better choice."
Man skall alltså jobba med L* om bilden inte skall ut i ett icke färgkontrollerat flöde. Programmet beskriver den som en perceptuell linjär kurva.
Här är förresten min senast kalibrering
http://www.naturfotografen.net/kalibrering.png
L* (recommended)
Theoretically, the ideal color system for cross media publishing
is L*a*b*. It equals the characteristics of human color perception. So, it is logical to combine the advantages of the L*a*b* with the representation of tone values on a monitor.
The L* method calibrates your monitor in such a way that grayscales appear visually equidistant. If you increase the R, G and B signals by the factor 2, the displayed color will be doubled in brightness. This way the RGB monitor space is optimally adapted to the human visual sensation.
Since ICC profiles are based on L*a*b* as well, the conversion losses are minimized when converting color to the monitor gamut. If you calibrate your monitor to L*, your RGB working space should have an L* tonal response curve also. You can download such a working space from www.lstarrgb.com or make your own with basICCoolTool SpaceLab from �Color Solutions."
"In the early days of monitor calibration, it seemed a good idea to calibrate a monitor to a gamma that is similar to the tonal response of printed matter, to be precise, gamma 1,8 was the characteristic of an Apple LaserWriter. Thus gamma
1.8 became the typical Apple monitor gamma. On a PC, where you normally did your bookkeeping, wrote letters and prepared presentations, a more contrasty characteristic was desirable. Thus gamma 2.2 became the typical PC gamma.
In a color managed environment these historic gammas do not make sense any more. For one, because LCD monitors show a completely different nativ tonal response, on the other hand the monitor profile compensates for different tonal curves anyway. So it makes more sense to calibrate your monitor to a tonal response curve that affects the data you want to display the least:L*.
The only use of a gamma calibration is a workflow with data which need to be displayed with a certain gamma or other tonal response curve (e.g. video or web design = sRGB) outside
a color managed environment. In all other cases, L* calibration is the better choice."
Man skall alltså jobba med L* om bilden inte skall ut i ett icke färgkontrollerat flöde. Programmet beskriver den som en perceptuell linjär kurva.
Här är förresten min senast kalibrering
http://www.naturfotografen.net/kalibrering.png
sinduda
Aktiv medlem
Jag har oxå använt *L då jag kalibrerat min Spectraview 2190, för att det rekomenderades, MEN... jag har aldrig fattat att jag borde använda en annan arbetsfärgrymd i PS för det?!
Vilken fantastisk kalibrering Jesper! Jag kommer aldrig under 0.4 i svärta, kanske är det så att 2690 är betydligt bättre där.
Vilken fantastisk kalibrering Jesper! Jag kommer aldrig under 0.4 i svärta, kanske är det så att 2690 är betydligt bättre där.