Annons

Råd och dåd om Nec 2690 spectraview

Produkter
(logga in för att koppla)
OK - jag antar att detta kan man vara ganska nöjd med eller?

Vad mäter du dmed, jag har en i1 (2)!

/
 
persept skrev:
OK. Jesper, ser du nån nackdel med att köra båda SW och HW kalib?

/

Alltså.. Det läget är till för om man använder en annan skärm som programmet kan ändra ljusstyrka, färgtemperatur med mera (sådant som man annars får göra manuellt). Eftersom NEC 2690 har hårdvarukalibrering så ser jag absolut ingen mening i att blanda in grafikkortet (SW) i kalibreringen.

Jag kalibrerade min precis, länken jag gav innan var den kalibreringen jag gjorde innan jag fått upp 5000K-lysrör i arbetsrummet.

jag har kalibrerat den mot 5600K (där är ett vitt papper på skrivbordet likt vitt på skärmen) och
linjär, som spectraview rekommenderar, eftersom jag har linjär gamma i PS. Vill man köra den linjära gammakurvan så bör man ladda ner den profilen och ha den som arbetsprofil i PS.
 
Re: kalibrering

Pratade också med Nec på Elmia och mitt licensproblem berodde på gamla grafikdrivrutiner, vilket också förhindrade hårdvarukalibrering. Uppdaterade drivisarna när jag kom hem och då funkade allt klockrent.
 

Bilagor

  • calib.png
    calib.png
    1.5 KB · Visningar: 251
Vad är det egentligen för skillnad på spectraview och MultiSync LCD2690WUXi? Vilken är bäst för bildbehandling..??
 
Samma skärm men med spectraview får man med en huv samt kalibreringsmjukvara. Någon hävdade att sw versionen är selekterade för extra jämnhet men det verkar oklart om så är fallet.
 
Ja, jag kör Mac och jag snackade lite med Nec på mässan och Spectraview-skärmarna sägs vara handplockade utifrån vissa kriterier och därefter mäts de upp. De som inte klarar det, blir vanliga 2690. Nec har dessutom låst hårdvarukalibreringen på vanliga 2690.
 
Jeppe skrev:
jag har kalibrerat den mot 5600K (där är ett vitt papper på skrivbordet likt vitt på skärmen) och linjär, som spectraview rekommenderar, eftersom jag har linjär gamma i PS. Vill man köra den linjära gammakurvan så bör man ladda ner den profilen och ha den som arbetsprofil i PS.

Jesper, vad är profil för linjär gammakurva för något? Kör Du den istf Prophoto RGB, som för närvarande är min arbetsprofil i PS?
Var hittar man den och ngn referens till detta?

/Christer
 
Jesper

Vad menar du med att du har en linjär kontrastkurva i din skärm?
Någon form av default kontrastkurva måste vara inlagd för att kompensera att resultatet inte skall ses som platt och tråkigt på skärmen.
Är det en kurva som "bara"benäms linjär för din skärm och din programvara ?
För linjär kan den knappast vara, dvs vad det igentligen står för, då skulle skärmen återge bilderna uddlöst och tråkigt.

Linjär gamma i photoshop betyder bara en rak kurva utan kontrastökning på en redan gamma korrigerad bild.
Hade bilden varit linjär utifrån sensordata så skulle den ses som mycket mörk .

Så vad menas med linjär i ditt fall??
 
Senast ändrad:
Mikael, jag har läst och följt manualen till spectraview, låter som följer:

L* (recommended)
Theoretically, the ideal color system for cross media publishing
is L*a*b*. It equals the characteristics of human color perception. So, it is logical to combine the advantages of the L*a*b* with the representation of tone values on a monitor.
The L* method calibrates your monitor in such a way that grayscales appear visually equidistant. If you increase the R, G and B signals by the factor 2, the displayed color will be doubled in brightness. This way the RGB monitor space is optimally adapted to the human visual sensation.
Since ICC profiles are based on L*a*b* as well, the conversion losses are minimized when converting color to the monitor gamut. If you calibrate your monitor to L*, your RGB working space should have an L* tonal response curve also. You can download such a working space from www.lstarrgb.com or make your own with basICCoolTool SpaceLab from �Color Solutions."

"In the early days of monitor calibration, it seemed a good idea to calibrate a monitor to a gamma that is similar to the tonal response of printed matter, to be precise, gamma 1,8 was the characteristic of an Apple LaserWriter. Thus gamma
1.8 became the typical Apple monitor gamma. On a PC, where you normally did your bookkeeping, wrote letters and prepared presentations, a more contrasty characteristic was desirable. Thus gamma 2.2 became the typical PC gamma.

In a color managed environment these historic gammas do not make sense any more. For one, because LCD monitors show a completely different nativ tonal response, on the other hand the monitor profile compensates for different tonal curves anyway. So it makes more sense to calibrate your monitor to a tonal response curve that affects the data you want to display the least:L*.

The only use of a gamma calibration is a workflow with data which need to be displayed with a certain gamma or other tonal response curve (e.g. video or web design = sRGB) outside
a color managed environment. In all other cases, L* calibration is the better choice."

Man skall alltså jobba med L* om bilden inte skall ut i ett icke färgkontrollerat flöde. Programmet beskriver den som en perceptuell linjär kurva.

Här är förresten min senast kalibrering
http://www.naturfotografen.net/kalibrering.png
 
Jo jag förstår detta men en skärm har alltid en profil inlagd vilket också sägs i texten.Om du sedan mäter upp din skärm med din programvara och mätinstrument så väljer du alltså inte ett gammavärde exv 1.8 2.2 i din programvara
Mikael
 
Vad menar du med linjär kurva i PS att du räknar fram bilden i camera raw och väljer linjär kurva eller vad?
 
Jag har oxå använt *L då jag kalibrerat min Spectraview 2190, för att det rekomenderades, MEN... jag har aldrig fattat att jag borde använda en annan arbetsfärgrymd i PS för det?!

Vilken fantastisk kalibrering Jesper! Jag kommer aldrig under 0.4 i svärta, kanske är det så att 2690 är betydligt bättre där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.