Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd och dåd om Nec 2690 spectraview

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Nä precis.. Jag väljer ju *L i spectraview-programmet.. och således även *L i PS.

Nec har annamat mycket av det som diskuteras främst i Tyskland, läs Basiccolor, L motsvarar ungefär ett gamma av 2,4-2.6 enligt Stefan, detta tillsammans med nya profiler exv ECI-RGB anses ge ett mervärde i färghanteringen när dessa profiler används.
Jag har bett Stefan Ohlsson delta för att reda ut på vilket sätt detta påverkar ev bildresultat då exv Colornavigator, eller EyeOne 2 rekommenderar ett visst gammavärde vid kalibrering.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Nec har annamat mycket av det som diskuteras främst i Tyskland, läs Basiccolor.

L* är samma L som i Lab-färgrymden. L står där för luminiscens och ska ha en valörseparation som ligger nära ögats. Karl Koch på Basiccolor har just skrivit om denna på en maillista som handlar om färghantering där han rekommenderar att man använder samma gamma som man har i sin arbetsfärgrymd. Då skulle man få så små konverteringsförluster som möjligt. En sådan färgrymd är eciRGB_v2.icc.

Om man ska följa hans princip skulle det alltså vara en fördel att kalibrera skärmen till ett gamma på 2,2 om man använder Adobe RGB som arbetsfärgrymd.

Stefan
 
Problem

Efter ett samtal men min gode vän H E Sjöblom har jag löst problemet jag tidigare nämnde, med att det öppnades ett extra fönster som bad om att mäta brightnesen. Detta innebar ju att hårdvarukalibreringen inte fungerade. Problemet var att min andra skärm inte har hårdvarukalibrering och då låg den i bakgrunden och bråkade. Jag fick koppla bort kablarna helt och hållet.
Nu blev kalibreringen helt perfekt, se bifogad fil.
 

Bilagor

  • kalibrering _5000k_120cd_m2_l.jpg
    kalibrering _5000k_120cd_m2_l.jpg
    97 KB · Visningar: 227
Jag har installerat 2690 tillsammans med en Dell-skärm. Nec 2690 går på DVI och Dell på D-sub.
Det lustiga är att när jag kör FotoStation som är ett program likt adobe Lightroom så fungerar det ok på 2690 men det går inte att klicka på mapparna för att visa tumnaglarna på dellskärmen. Om jag däremot drar programmet till 2690 så fungerar det igen.
Är det någon som kan förklara.
//Arne
 
Det har nog mer att göra med Windows, än med dina skärmar. Det finns lite olike sätt att ställa in hur en multiskärms-miljö skall fungera. Tyvärr har jag helt tappat greppet om Windows, så jag kan bara säga att det finns under egenskaperna för skärmen.
 
grafikkortet

Jeppe skrev:
Det har nog mer att göra med Windows, än med dina skärmar. Det finns lite olike sätt att ställa in hur en multiskärms-miljö skall fungera. Tyvärr har jag helt tappat greppet om Windows, så jag kan bara säga att det finns under egenskaperna för skärmen.

Om jag inte har helt fel för mig så är det i grafikkortet so dessa inställningar är.
 
Tack för svaren. Det fixade sig med lite hack i uppsättningen.
En annan liten fråga. När jag försöker uppgradera SpectraView Profiler tilll 4.1.8 så frågar man efter ett TAN-nummer som sägs finnas på CDs baksida. Jag hittar inte detta. Är den någon som kan hjälpa mig.
//Arne
 
Inställningar för Spectraview profiler

Jag skulle behöva lite tips på bra iställningar i Spectraview profiler att utgå ifrån.

Jag testar på litegrann med D65 och gammainst L* eller 2.2 men känner mig lite osäker när det gäller det övriga inställningarna med ljusstyrkor och kontrast. Har fått för mig att "luminance white" ska ligga någonstans mellan 100-140 och verkar få bra resultat med "black" på 0,46 (taget efter Jesper E´s skärmdump tidigare). Men jag har egentligen ingen aning.

Tacksam för alla förslag...

/Micke
 
Ok att låna tråden lite? Jag fick nyss min skärm och fick kalibreringsverktygen att fungera. So sista steg i manualen står det att man ska sätta verktyget i en liten vit plasthållaer, vet någon om man måste göra det först innan man kalibrerar för att få bra resultat?
 
Om du har en i1 så skall du *inte* ha på den vita plasthållaren när du kalibrerar, dvs placerar kolorimetern mot skärmen. Den avänds när man mäter omgivningsljus.

/
 
persept skrev:
Om du har en i1 så skall du *inte* ha på den vita plasthållaren när du kalibrerar, dvs placerar kolorimetern mot skärmen. Den avänds när man mäter omgivningsljus.

/
vad är en i1? :) Så man ska inte använda plasthållaren alls då? Jag är helt ny inom detta.
 
persept skrev:
Ok - vad har du för mätmojäng - den som du antagligen kopplar in på en USB ingång!?


japps, en svart dosa med små sugproppar på som jag kopplar in på USB och så en vit plasthållare som man kan sätta den i. Jag misstänkte själv att man skulle ha den i plasthållaren före kalibreringen för att ställa in någon vitbalans. Jag antar att jag hade fel.
 
Det där med att mäta ömgivningsljuset är lite överkut´rs för mig med sså vi får väl vänta på att någon mer initierad svarar på hur man gör detta medNEc programmet tror jag....
 
ta det från början så kan du få svar.
några av "mätinstrumenten" coloroimeter, måste o-ställas först exv mot en yta.
Har du EyeOne 2 ? eller vilket märke och vilken mjukvara?
 
macrobild skrev:
ta det från början så kan du få svar.
några av "mätinstrumenten" coloroimeter, måste o-ställas först exv mot en yta.
Har du EyeOne 2 ? eller vilket märke och vilken mjukvara?

Jag har Eyeone display 2 och mjukvaran är Spectrawiev profiler PE 1.1.

Jättetacksam för hjälp och råd om klaibrering. Killen jag köpte skärmen av sa att det itne var några svårigheter eller konstigheter allsutan bara att köra ett program. Verkligheten visade sig vara lite annorlunda verkar det som. I alla fall om man vill ha bsäta resultat.
 
Följ anvisningarna, gör det inte svårare än det är. Jag kan inte din programvara men den bör vara liknande EyeOne2 egen eller är det Basiccolor som följer med?

I flera fall vill tillverkaren att man kör en kalibrering mot en yta innan du sätter fast mätsonden på skärmen.
 
Henrik_L skrev:
Verkligheten visade sig vara lite annorlunda verkar det som. I alla fall om man vill ha bsäta resultat.
Vad är det som inte fungerar? Normalt sett skriver du in de värden som du vill att skärmen ska kalibreras till. Har du inte någon annan anledning så kan du utgå från att 6500K och gamma 2,2 inte ger ett dåligt resultat. Sedan placerar du kalibratorn utan den vita diffusorn på skärmen och låter programmet gå genom alla de steg som krävs.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.