Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd kring val objektiv vid kameraköp 650D

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr JM

Medlem
Hej,

har i stort sett bestämt mig för att köpa en Canon 650D. har idag en Canon SX1 Superzoom, men har länge velat ta steget över till systemkameravärlden.

Dock så har jag svårt att välja vilket/vilka objektiv jag ska köpa när jag köper kammeran.

Jag fotar barnen och så min hobby flygplan. Fotar både flygplan från marken och landskapen sett inneifrån flygplanen.

Jag tänker även filma en del med kameran.

Några av de alternaiv som jag funderat på:
* Paket med kit 18-55/3,5-5,6 IS. ca 5800:-
* Paket med kit 18-135/3,5-5,6 IS STM. (Lockar att ha ett objektiv med lite mer zoom) ca 7990:-
* Paket med kit 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS. ca 7990:-
* Endast kamerahus ca 5400:-

Har vidare funderat på vilket objektiv jag skulle investera i härnäst beroende på vilket paket jag köper.
Följande objektiv har jag funderat på:
Canon 40/2,8 STM ca 1900:-
Canon 50/1,8 II ca 900:-
Någon form av telezoom.

Tar tacksamt emot alla råd och idéer vad en nybörjare ska fylla sin kameraväska med.
(gärna tips på telezoomar som är bra att börja med, dvs behöver inte vara de dyraste osv)

Jag har 18-135 IS men inte STM-varianten. Dessutom bägge KIT-objektiven du nämner. 18-135 är ett suveränt zoomomfång om man måste växla mycket mellan vidvinkel och tele. Annars täcker man ju ett större omfång med 18-55 och 55-250, och just telezoomen är väldigt mycket objektiv för pengarna. Men då måste man ju byta objektiv och det kan ju vara bökigt i vissa situationer. Nu blir ju KIT-objektiven ibland utdömda av förståsigpåare, men kolla runt lite själv bland omdömen och tester. Ska man filma verkar ju 18-135 STM vara optimerat för det, men jag har ingen egen erfarenhet av den detaljen. Nu skriver du ju inte det, men jag kan tänka att om man ska plåta flygplan på relativt nära och samtidigt lite längre avstånd så är 18-135 det givna valet.

Anders O.

Tack för ditt svar.
Lutar själv lite åt just 18-135, då det verkar "praktiskt".

Jag tror iofs att det blir mest barnen o dyl som kommer att fotas just nu, men funderar då på att komplettera med t.ex. 40/2,6 eller 50/1,8.

Jag har läst mig blodig på nätet och får ingen riktigt uppfattning om kitobjektiven. En del sågar dem och säger att dem inte göra kameran rättvisa och en del tycker att dem är riktigt bra...

Hej,
vad jag förstår lär ju Canons 18-55/3.5-5.6 IS vara fantastiskt för ett kitobjektiv. Jag har använt det själv i många år till en 450D, och resultaten är faktiskt oförskämt bra med tanke på hur "billigt" objektiv det är.

Till 450D skaffade jag sedan Canon 10-22, Canon 70-200/F4L, Sigma 50/F1.4 och Canon 70-200/F4L. Av dessa skulle jag lätt välja 70-200 objektivet om jag bara får välja ett, men det varierar ju såklart med hur och vad man fotograferar.

Jag har aldrig provat någon riktigt lång zoom själv (t.ex. 18-135) men om man läser lite recensioner så verkar det ju inte vara jättebra. Merkostnaden för att köpa huset med 18-55 och sedan ett 70-200 blir ungefär 3000 jämfört med alternativen med långa zoom objektiv.

Hej, har försökt fota lite flygplan å så med mitt 18-135/3,5-5,6 IS kit som följde med till min 60D och kan väl säga att om du skall fota dom när dom står på marken och du kan vara på lagom avstånd så funkar det fint men om man skall fota dom flygandes så känns det som för lite zoom med 135, iaf dom gånger jag fotat på flyguppvisningar så har det för mej känts som om jag hela tiden vill ha mer zoom, så hade nog valt det med 250 objektivet... vet att det inte är samma kit objektivet som jag har iom att det är STM varianten du kan få med men är ett bra objektiv för pengarna.

Ska du köpa kit 18-55. Se till att du köper den senaste versionen 18-55/3.5-5.6 IS II.

STM versionen av 18-135 ska väl ha snabbare autofokus (AF) än den utan. Fast USM objektiv har snabbare AF än STM.

Ska du fota barn ska du tänka på i vilka situationer du skall fota. Springande barn inomhus när det är dåligt ljus så behöver du nog en blixt och kanske även ett ljusstarkare objektiv än dessa som nämnts. Kanske ett 40/2,8 eller 50/1,8 men då får du ingen zoom vilket kan vara bra om man fotar barn som springer fram och tillbaka. Dessutom så tenderar dessa brännvidder göra att du får stå väldigt långt ifrån för att få med hela människor. Små barn kan däremot få plats. En kanske mer praktisk brännvidd borde vara 25-30. Den bästa zoomen är väl Canon EF-S 17-55/2,8.

Jag har 55-250. Det fungerar bra och kostar under tvåtusen. 70-300 USM så får du längre brännvidd, det är snabbare AF. Med 70-200 varianterna är det förmodligen bäst bildkvalitet men de kostar mer, framförallt om du vill ha IS.

Lite småtips, lite ostrukturerat. Har en Canon 600D och kan inte vara mer än nöjd (Även om man alltid suktar högre ;) )

Jag har själv en 650D och ångrar lite att jag inte skaffade med 18-135 STM. Nu vet jag inte hur bra STM är, men Kitobjektivet och mitt 50mm 1.8 låter så mycket att jag inte kan ha följande AF på filmning. Vilket var anledningen till att jag köpte kameran.

Så nu väntar jag på fler STM och hoppas att något prisvärt dyker upp framöver.

Tack för alla råd.

Det är väldigt svårt att bestämma.
Jag har även hört mig för med lite butiker och från en fick jag följande svar:

Ska jag filma så bör jag välja 18-135 STM och kanske även köpa 40 STM. Om jag orkar byta objektiv så ger dock 18-55+55-250 bättre bildkvalitet och att jag ju får större zoomomfång.

Dvs nu måste jag fundera på om det är foto eller film jag ska köpa objektiv för. Får ta mig en riktig funderare.
Ska man ha två objektiv med sig, så bör man kanske hitta en bra, liten och smidig ryggsäck. Några tips på det?

Nu funderar jag på om jag kanske ska köpa 18-55+55-250 och bekanta mig med kamerna för att sedan komplettera med t.ex. 40/2,8 STM.

Hej,
vad jag förstår lär ju Canons 18-55/3.5-5.6 IS vara fantastiskt för ett kitobjektiv. Jag har använt det själv i många år till en 450D, och resultaten är faktiskt oförskämt bra med tanke på hur "billigt" objektiv det är.

Till 450D skaffade jag sedan Canon 10-22, Canon 70-200/F4L, Sigma 50/F1.4 och Canon 70-200/F4L. Av dessa skulle jag lätt välja 70-200 objektivet om jag bara får välja ett, men det varierar ju såklart med hur och vad man fotograferar.

Jag har aldrig provat någon riktigt lång zoom själv (t.ex. 18-135) men om man läser lite recensioner så verkar det ju inte vara jättebra. Merkostnaden för att köpa huset med 18-55 och sedan ett 70-200 blir ungefär 3000 jämfört med alternativen med långa zoom objektiv.

Om man väljer 70-200, hur är det att fota utan IS? Man bör ha stativ antar jag.
(Antog att du hade utan IS efter din prisuppgift)

Ja precis, jag menade utan IS (och jag har själv utan IS). Det går ju bra inom rimlighetens gränser. Som en tumregel brukar man ju säga att slutartiden lär vara ungefär ett genom brännvidden, dvs 1/200 som snabbast då för detta objektiv med max zoom. I de fall det inte är möjligt är det bra med ett stativ eller annat stöd, beroende på hur lång slutartid som krävs. Jag tycker att det ofta fungerar bra att ha slutartider längre än denna regel, men det är säkert individuellt. Det går bra att ha detta objektiv på ett stativ utan den extra "ringen" som är till för att fästa stativet på objektivet istället för på kameran.

Att tänka på är ju att detta objektiv är F4 hela vägen till skillnad från många som ju är F5.6 i den långa ändan, så tiderna blir ju lite kortare då, och detta lär tas med i beräkningen när man jämför med F5.6+IS.

Köper man objektiv som EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS och exempelvis EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS kan man utan vidare stoppa ner dem i en rejäl rockficka. Även om man stoppar ner båda samtidigt.
Det är en annan sak om man släpar med sig mojänger som EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM eller EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. De är ungefär lika stora och tunga. Ingen av dem lämpar sig jättebra för rockfickor, speciellt inte om man vill ha båda i samma...
Däremot fungerar det rätt bra med ett EF 70-200 mm f/4L IS USM i en rejäl ficka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar