Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd köp av mellanformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

krislerock

Medlem
Tips och råd mottages tacksamt inför köp av mellanformatskamera (120 mm) kring ex:

- fabrikat och modeller är som bra och prisvärda
- lätthanterliga kameror (har begränsad erfarenhet att fota analogt)
- vad man bör tänka på inför köp

Tack på förhand!
 
Det behövs lite mer info om vad du vill fota, hur du vill fota, budget och andra önskemål. Det är en enorm skillnad i hur det är a fotografera med min Voigtländer Bergheil kontra en TLR likt Rolleiflex, en plastkamera likt Holga, en SLR likt Pentax 645 eller en Hasselblad.

Personligen är jag svag för gamla Voigtländer-bälgkameror, även om det är lika långsamt att jobba med min Bergheil som en storformatskamera.
 
När det gäller pris/prestanda bör man nog kika på Mamiya 645, Bronica SQ-A, Hasselblad 500 c/m, i den ordningen.

Själv använder jag Mamiya 645 Pro, eftersom den har tillförlitlig mekanik och bra objektiv till rimliga priser.
 
Som påpekats finns det en uppsjö av olika typer och olika prisklasser. Ett relativt billigt insteg är en Rolleicord V.

Om du satsar på en sådan är ett tips är att rengöra spegeln och byta mattskivan mot en ljusstarkare. Det finns ett prisvärt alternativ i en "Olsen screen": http://rick_oleson.tripod.com/index-175.html. Jag har själv gjort dessa åtgärder och tycker det blev mycket lättare att fokusera.

För de flesta kamerorna som är äldre gäller ljusmätare sällan finns inbyggda och i det fall de finns så fungerar de inte alls eller visar fel. Bästa tipset här är att lära sig att exponera efter "Sunny 16" (googla om du inte känner till det).
 
Om du satsar på en sådan är ett tips är att rengöra spegeln och byta mattskivan mot en ljusstarkare. Det finns ett prisvärt alternativ i en "Olsen screen": http://rick_oleson.tripod.com/index-175.html. Jag har själv gjort dessa åtgärder och tycker det blev mycket lättare att fokusera.
Oleson är en sann kameraguru!
Läs runt lite på hans sida då han har en hel del intressant, både grundläggande och obskyr, info som kan hjälpa i valet av kamera.

Personligen börjar det ofta med att jag ser någon udda, vacker eller historiskt viktig kamera till försäljning eller på min hemsida, läser in mig lite smått och köper. För mig är speciell känsla i kameran viktigare än automatik och liknande när jag köper filmkameror, vill jag ha smidigaste fotoprocessen är mina digitala överlägsna ändå.
 
Utöver vad som redan sagts kan det också vara bra om du funderar över vilket negativformat du är ute efter, beroende på kameratyp ger mellanformat ge negativ i olika storlekar och följdaktligen olika proportioner: 6x4,5; 6x6; 6x7 och 6x9 är vanligast, men det förekommer också 6x8; 6x12; 6x18 med flera (enheten är centimeter).
 
Tack för bra input! Har i nuläget inte helt klart för mig vilka typ av motiv som jag ämnar fotografera men företrädesvis inte landskap utan snarare porträtt, närbilder etc. Är alltså ute efter en bra allround-kamera som är pålitlig och inte allt för dyr i inköp, underhåll etc.
Budgetmässigt max 2000 kr vilket inte låter som mycket men troligen är mer än nog för mina ändamål och kunskaper. Har funderat på Mamiya rz 67 men här nämns också Mamiya 645 pro. Skillnader?
 
Tack för bra input! Har i nuläget inte helt klart för mig vilka typ av motiv som jag ämnar fotografera men företrädesvis inte landskap utan snarare porträtt, närbilder etc. Är alltså ute efter en bra allround-kamera som är pålitlig och inte allt för dyr i inköp, underhåll etc.
Budgetmässigt max 2000 kr vilket inte låter som mycket men troligen är mer än nog för mina ändamål och kunskaper. Har funderat på Mamiya rz 67 men här nämns också Mamiya 645 pro. Skillnader?

Nämnas bör också att jag även tittat på Rolleiflex men då vet jag att jag antagligen måste upp lite i pris men får en bra kamera. Och sannolikt nu när jag tittat runt lite utförligare så inser jag att jag ev måste öka budgeten även för att kamma hem en rz67
 
Kolla in Mamiyaflex C kamerorna, de är billigare än Rolleiflex men inte sämre för det. Har en gammal C2 som leverera superba bilder. c330 är väl den man vill ha.
 
mellanformatskamera (120 mm)

Hmm. Vill du ha en med ett 120mm objektiv? Det begränsar urvalet en hel del.

Eller är det 120 film du vill kunna använda, den är inte 120mm på just någon ledd alls, det är bara ett slumpmässigt nummer. :) Jag förmodar att det är det här fallet som gäller.

Med din budget på 2000kr så är du lite begränsad, men det finns massor med äldre kameror i den klassen.

Om du inte är så van, har du funderat på hur du skall beräkna exponeringstider? Äldre/billiga kameror har oftast inte automatisk exponering, och även ljusmätare är sällsynt.

Kan du uppskatta ljuset själv kan du använda "Sunny 16"-metoden. Den verkar lurig vid första anblick, men det är rätt smidigt, även om jag tycker att det är svårt att bedöma ljuset i gryning och skymning.

Kan du tänka dig att installera en ljusmätarapp i mobilen, då kan du mäta ljuset enkelt och få förslag på exponeringsinställningar. Alternativt att använda en digitalkamera som hjälpmedel.

Ytterligare alternativ är att köpa en ljusmätare, men då inkräktar vi i din budget.

Vad skall du fotografera? Hur viktigt är portabilitet?

markbe frågar efter negativformat, och det är en väldigt bra fråga. Det finns inte en "standard" som vi är vana vid från 135-film att man får 24 eller 36 bilder från en rulle. I stället har filmen fast längd och beroende på hur kameran är konstruerad får man olika stora/många bilder. 6x6cm bilder är kanske det vanligaste när folk tänker mellanformat, då får man 12 bilder på en rulle. Vid 6x9 får du 8. Vid 6x4.5 får du 16.

Hur stora negativ vill du ha? När jag började och köpte Kodak film för 80kr/rullen på Japanfoto tyckte jag att det sved lite när jag bara fick 8 bilder på en rulle i min 6x9-kamera.
 
Den här är kanske något? http://www.tradera.com/item/340239/223088509/mamiya-c3-fint-skicka

Antagligen bra porträttoptik på nu och om du vill kan du köpa till andra brännvidder senare.
Nackdelen med TLR med tanke på önskemålen är att de är lite bökiga för just närbilder med tanke på parallaxfelet. C3 har t ex ingen parallaxkompensering inbyggd men vissa andra modeller har. Jag antar dock att det finns parallaxjusterade närbildssatser till Mamiyan om det skule behövas framöver.

TS missade en Mamiya C330 som gick billigt på Tradera nyligen, det ska vara en skitbra kamera.

Pentacon six känns annars som ett mångsidigt system vilket i mångt och mycket är en SLR med mellanformat. Kamerahus med ett eller två objektiv går nog in i budgeten.
https://www.youtube.com/watch?v=Ulg-mDls5M0
 
Åter igen tack för alla svar! Också kommit en massa frågor av teknisk natur som jag inte riktigt kan besvara, är som sagt inte särskilt bevandrad inom fotografin. Sysslar huvudsakligen med måleri och grafik. MEN är nyfiken på fotografin som medium!

Det jag vill göra är att ta fotografier av människor (situationer, porträtt), närbilder på objekt etc med en ganska tydlig retrofinish. Har av någon anledning snöat in på att använda Ektacolor 120 mm film, därav min önskan om mellanformat. Intentionen är att efter fotografering printa ut bilder i storformat (ex 100x140 cm). Jag har redan printat från 35mm slides till akvarellpapper (70x100 cm). En del blider bemålas därefter med akrylfärg.

Varför just Ektacolor då? Jo, därför att de bilder jag sett där denna film använts har precis den känsla som jag eftersträvar; en viss blekhet i tonerna, ganska melankoliskt, och också ett skönt korn (vet att valet av ISO avgör till stor del). Min ambition är inte att ta knivskarpa fotografier där tekniskt kunnande genomsyrar bilderna (även om jag tycker om sådana bilder också) utan jag uppskattar gärna ett visst mått av oskärpa. Jag är också medveten att valet av filmfabrikat bara är en faktor i denna ekvation och att handhavandet av kameran förstås spelar lika stor, om inte större, roll för slutresultatet.

Innan någon kommer och undrar varför jag inte använder digitalkamera istället och ordnar bilderna så som jag vill ha dem i efterhand, så vill jag framhålla att jag vill lära mig analogt fotograferande och jag tycker känslan i det analoga verkar passa mig väldigt bra. Jag tycker nog att det finns en tjusning i att inte se resultatet förrän vid framkallning, en slags spänning! Plus att hela känslan med ljudet av kameran då man skjuter av, isättande av film, framkallning mm.

Beträffande negativformat så har jag inte alls tänkt igenom det, tror kanske att 6x9 dvs 8 bilder kan vara bra. Men som ni hör så har jag mer en klar bild över hur jag vill att slutprodukten skall se ut än den egentliga kunskapen för att på ett bra sätt nå dit. Är dock sugen på att börja prova och som med allt annat så får man väl lära sig av sina misstag på vägen.

Låter det hela galet?
 
Antar att det är som att svära i kyrkan, men jag gillar Richard Prince. Ni kanske känner till att en av hans mest kända serier av konstverk är hans Ektacolor-fotografier av cowboys. Han tog alltså foton av fotoreproduktioner som han hittade i tidningar, tror t.ex. att Cowboy-serien är tagen från Marlboros reklamkampanj. Dessa printade han sedan i stora format.
Nu kanske några rynkar på näsan eftersom bilderna rent exponerings-, färg- och kompositionsmässigt inte är "högklassiga" men det är trots allt något i stil med detta som jag eftersträvar. Lite pretentiöst kanske men i mina ögon fint och vackert.
 
Antar att det är som att svära i kyrkan, men jag gillar Richard Prince. Ni kanske känner till att en av hans mest kända serier av konstverk är hans Ektacolor-fotografier av cowboys. Han tog alltså foton av fotoreproduktioner som han hittade i tidningar, tror t.ex. att Cowboy-serien är tagen från Marlboros reklamkampanj. Dessa printade han sedan i stora format.
Nu kanske några rynkar på näsan eftersom bilderna rent exponerings-, färg- och kompositionsmässigt inte är "högklassiga" men det är trots allt något i stil med detta som jag eftersträvar. Lite pretentiöst kanske men i mina ögon fint och vackert.

Just det ja, här är en länk där en del av cowboy-bilderna kan ses:
http://www.artcollectorsedge.com/2011/05/22/more-than-special-richard-prince-cowboys/
 
En lös exponeringsmätare av enkel modell kan du få för en hundralapp eller så använder du en digitalkamera att mäta med. Fuji har en del trevliga mellanfomatare. Med autofokus och inbyggd exponeringsautomatik. Jag har en GA 645z men det finns många fler leta på e-bay.
 
Woha! Du verkar vara på väg mot väldigt spännande äventyr. :)

Ektacolor-filmen är nedlagd, men det går väl att hitta enstaka rullar och 5 pack på EBay om man är helt inställd på den.

6x9 är ett trevligt format. Inom din budget tror jag du får välja en bälgkamera, kostar någon eller några hundralappar på Ebay/Tradera. Det blir väldigt hands on med alla handgreppen manuellt. Väldigt lärorikt. :)

Dock, de är lite luriga att ta närbilder med, beroende på hur nära du vill komma. Tex porträtt så kommer du vanligen inte så nära att du kan få bara huvudet, eller huvud/axlar i bilden. Det blir helkropp.

I 6x6-formatet får du helt andra möjligheter, det finns mycket fler olika sorters kameror att välja på där.
 
Woha! Du verkar vara på väg mot väldigt spännande äventyr. :)

Ektacolor-filmen är nedlagd, men det går väl att hitta enstaka rullar och 5 pack på EBay om man är helt inställd på den.

6x9 är ett trevligt format. Inom din budget tror jag du får välja en bälgkamera, kostar någon eller några hundralappar på Ebay/Tradera. Det blir väldigt hands on med alla handgreppen manuellt. Väldigt lärorikt. :)

Dock, de är lite luriga att ta närbilder med, beroende på hur nära du vill komma. Tex porträtt så kommer du vanligen inte så nära att du kan få bara huvudet, eller huvud/axlar i bilden. Det blir helkropp.

I 6x6-formatet får du helt andra möjligheter, det finns mycket fler olika sorters kameror att välja på där.
Min Voigtländer Bergheil som jag fotar 6x9 med ett bakstycke för rullfilm med har dubbelt utdrag av bälgen för närbilder.
15305474734_a4568c774e_z.jpg

Dock är den knappast smidig, snabb eller nybörjarvänlig att använda men det är lite charmen, man tvingas ta det lugnt och metodiskt när man fotar. Tyvärr ligger de på Ebay just nu över budgeten, speciellt med bakstycke för rullfilm, även om jag personligen gjorde ett klipp när jag köpte min. ;)
 
Tack för bra input! Har i nuläget inte helt klart för mig vilka typ av motiv som jag ämnar fotografera men företrädesvis inte landskap utan snarare porträtt, närbilder etc. Är alltså ute efter en bra allround-kamera som är pålitlig och inte allt för dyr i inköp, underhåll etc.
Budgetmässigt max 2000 kr vilket inte låter som mycket men troligen är mer än nog för mina ändamål och kunskaper. Har funderat på Mamiya rz 67 men här nämns också Mamiya 645 pro. Skillnader?

Jag la ut min gamla Bronica på tradera för 2000kr:

http://www.tradera.com/item/340239/223922029/zenza-bronica-6x4-5cm?

Den fyller nog alla dina krav, och framförallt är optiken bland det bästa jag använt. ;)
 
Innan någon kommer och undrar varför jag inte använder digitalkamera istället och ordnar bilderna så som jag vill ha dem i efterhand, så vill jag framhålla att jag vill lära mig analogt fotograferande och jag tycker känslan i det analoga verkar passa mig väldigt bra. Jag tycker nog att det finns en tjusning i att inte se resultatet förrän vid framkallning, en slags spänning! Plus att hela känslan med ljudet av kameran då man skjuter av, isättande av film, framkallning mm.Låter det hela galet?

Där slog du huvudet på spiken! Just detta är en stor del av den beroendeframkallande tjusningen med analog fotografi.

Problemet med att fråga ett fotoforum om kameraval är att de flesta kommer att rekommendera sin egen favoritkamera. Ofta finns goda och genomtänkta skäl för just deras val av kamera.

Men grundat på vad du skriver skulle jag ansluta mig till rekommendationen av Fujis G-serie. Den fin ni olika bildformat och de billigaste brukar gå för under 2000 på eBay. Det är ett allt-i-ett paket som gör det lätt att komma igång och ta bra bilder. Objektiven är väldigt skarpa, dessutom.

När det gäller Ektacolor är det nog riktigt svårt att emulera Princes resultat rakt av eftersom det knappast går att få bilder kopierade på samma sätt. Men du kan naturligtvis använda en hyfsat neutral färgfilm och redigera den i datorn för önskat resultat. Fuji Provia eller Kodak Ektar kan vara ett bra val.

Lycka till och glöm inte att visa bilder när du är igång!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.