Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd. Äldre objektiv/blixt mm på en Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon d80 med objektivet Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC och ett stativ.
Vad av nedanstående äldre delar, tror ni jag kan ha användning för?
Jag är ute efter träning på alla möjliga sorters bilder. Som sagt, jag har bara
ett objektiv och ingen blixt. Så det kanske inte kan bli "värre". Just nu när jag "lär mig",
så vill jag inte lägga ut för mycket pengar och börjar därför lågt. Så vad av
nedanstående kan höja mina bilder och i vilket moment?


Tokina AF för Nikon 70 – 210 / 4 – 5,6. Filter samt lock fram / bak.

Objektiv Soligor 200 / 3,5. Modifierad AI bajonett, man. för Nikon

Tokina 28 / 2,8 manuell vidvinkel för Nikon

Nikkor 50 / 1,8 manuell.

Nikkor serie E 100 / 2,8, manuell

Nikkor serie E 35 / 2,5, manuell, filtergänga intryckt
.
Blixt Nikon Speedlight SB-19, TTL

Blixt Nikon Speedlight SB-23, TTH

Teleförlängare Teleplus x2, manuell för Nikon

Mellanringar för närfoto, kit Soligor, 3 st. manuella
.
Närbildslinser 2 x samt 20 ggr. diam. 52 mm.

Dia Duplicator i nyskick för analoga kameror


Celestron spegeltele 750 / 6,0 med Nikonadapter och okular
 
Kul med så mycket prylar!
Få se nu,
du kan använda ditt Nikkor 50 / 1,8 manuell till vääldigt mycket. Sätt kamerans ratt på vänstra sidan till "M" (manuell).

Börja med att ställa in bländarringen på objektivet, det är den ring som sitter närmast kameran och har fasta lägen som det klickar mellan. Den borde gå från 1.8-22. Testa att sätta den på 1.8 och lek lite med slutartiden. Slutartiden beror helt på ljuset där du fotar, så ställ bara in det på kameran och testa dig fram. Jag antar att du vet hur man ställer in skärpan. När du börjar få ett hum om hur det funkar med slutartiden kan du börja vrida på bländarringen. Testa olika värden och se vad som händer med bilden. Den borde bli mörkare i sökaren.

Principen är densamma med de andra objektiven.
Testa att använda dina mellanringar från soligor, först på ditt fasta då rör du inte fokusringen utan fokuserar genom att flytta kameran närmare och längre bort. Akta dig för att ha bländare 1.8, det blir så otroligt kort skärpedjup. Testa att blända ner lite till bländare 5.6 eller t.om. 11 och flytta dig riktigt nära objektet. Det här är en setup för macrofotografering. Det fungerar riktigt bra med ditt 100 mm 2.8 också. Testa dig fram med slutartiden som förut.

Du kommer inte få automatiken att fungera överhuvudtaget med dina blixtar. Sätt de i manuellt läge om det finns ett sådant. Börja med den SB-19. Sen går du in i kameran och går in på blixtläge och väljer M (manuellt läge) Sen är det bara att ställa in ljusstyrkan. Börja med 1/1 (full).
Sen så kan du t.ex. ta ditt fasta 50, ställa in din blixtsynktid som slutartid (1/250 s eller 1/125 s) sen varierar du enbart bländaren med hjälp av bländarringen tills du får en välexponerad bild. Om blixtsymbolen börjar blinka eller försvinner från displayen på kameran måste du täcka för (t.ex. med tejp) alla stiften på blixtens blixtsko förutom det mittersta. Nu ska det fungera.

Nu kan du använda dessa setups för att ta riktigt schyssta närbildsfoton och porträtt.

Hoppas det blir bra, lycka till!
 
Alla prylarna funkar sannolikt med din D80. Undantaget är om något är tillverkat under första halvan av 70-talet eller tidigare. Känn efter om något tar i när du monterar, återkom i så fall.

Du får ingen ljusmätning med D80. Nikon har valt att stänga av den med manuella objektiv. Bländaren måste du ställa in med bländarringen på objektivet. Däremot blir det inte mörkare i sökaren när du vrider på ringen som Robert skriver, bländaren är fullt öppen tills du trycker på avtryckaren.
 
jimh skrev:
Alla prylarna funkar sannolikt med din D80. Undantaget är om något är tillverkat under första halvan av 70-talet eller tidigare. Känn efter om något tar i när du monterar, återkom i så fall.

Du får ingen ljusmätning med D80. Nikon har valt att stänga av den med manuella objektiv. Bländaren måste du ställa in med bländarringen på objektivet. Däremot blir det inte mörkare i sökaren när du vrider på ringen som Robert skriver, bländaren är fullt öppen tills du trycker på avtryckaren.
Det blir mörkare på min kamera (nikon D80) med ett helmanuellt nikkor 50 1:8. Det är för att man bländar ner direkt på objektivet, inte genom kameran. Det blir mörkare, så bli inte förvånad. Ungefär som att drycka på DOF-knappen på kameran, när man ställer in genom den.
 
Då har du sannolikt något fel på ditt 50/1,8 som gör att bländarlinkaget inte funkar som det skall.
 
Då har du nog något slags universalmellanringar utan linkage. Riktiga mellanringar har bländarlinkage även om de är manuella.
 
Jag brukar köra med de gamla manuella objektiven, ett 50 mm 1,8 är super då det ger en ljus fin sökarbild. Men man får ställa bländare och tid manuellt. Med indikatorn som gör att överstyrdsa delar i bilen blinkar kan man lätt efter ett par exponeringar finna rätt tid och blänmdare. Fokuseringshjälp får man av den gröna LED i sökaren och den är mycket exakt. Med ett så ljusstarkt objektiv är det även lätt att ställa skärpan på mattskivan.
Ett 50mm blir ju lätt ett tele, men ett 28 eller 35 mm 2,8 manualellt blir en normal.

Med bälg använder jag ett förgstoringsobjektiv, 80 mm 2,8 då blir det ju mörkare vid nerbländning liksom med passiva mellnringar. Men det får man ta.
 
Har du redan grejerna så fine men det är inget att lägga pengar på för att använda med D80.



Tokina AF för Nikon 70 – 210 / 4 – 5,6. Filter samt lock fram / bak.

Denna funkar.

Objektiv Soligor 200 / 3,5. Modifierad AI bajonett, man. för Nikon

Ingen ljusmätning.

Tokina 28 / 2,8 manuell vidvinkel för Nikon

ingen ljusmätning

Nikkor 50 / 1,8 manuell.

Ingen ljusmätning


Nikkor serie E 100 / 2,8, manuell

Ingen ljusmätning

Nikkor serie E 35 / 2,5, manuell, filtergänga intryckt

Ingen ljusmätning
.
Blixt Nikon Speedlight SB-19, TTL

Bara manuellt läge

Blixt Nikon Speedlight SB-23, TTH
Bara manuellt läge

Teleförlängare Teleplus x2, manuell för Nikon

Ingen ljusmätning

Mellanringar för närfoto, kit Soligor, 3 st. manuella

Ingen ljusmätning
.
Närbildslinser 2 x samt 20 ggr. diam. 52 mm.

Dessa kan ju vara kul Har du bara ett objektiv med 52mm filtergänga så.

Dia Duplicator i nyskick för analoga kameror
Tja denna har man kanske nytta av någon gång.

Slutsats: Jag skulle hellre köpa AF-objektiv för lite mera pengar.

M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.