Annons

Rättigheter fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

nightflower

Aktiv medlem
Jag är en av 10 vinnare i en fototävling där man som vinnare får ha med sin bild på fotomässan i sthlm nu i nov.
Jag bor i Skåne och har ingen möjlighet att besöka mässan.

Min fråga är, vad har anordnarna av själva tävlingen (inte mässan) för rättigheter till min bild?
De har väl inga direkta rättigheter?

Det blev en diskussion ang hurvida de har möjlighet att skicka bilderna till oss fotografer efter mässans slut.

Jag ville veta var min bild hamnar sen annars.

man får skilja på rättigheter till bilden och rättigheter till en fysisk kopia. Vad de har för rättigheter till bilden beror på vad för avtal du ingick i och med att du skickade in bilden till dom.

Jag har svårt att se att de skulle ha en skyldighet att skicka den fysiska kopian till dig.

man får skilja på rättigheter till bilden och rättigheter till en fysisk kopia. Vad de har för rättigheter till bilden beror på vad för avtal du ingick i och med att du skickade in bilden till dom.

Jag har svårt att se att de skulle ha en skyldighet att skicka den fysiska kopian till dig.

Nej nej, de har inga skyldigheter att skicka bilden till mig.
Menade, vad har de för rättigheter till bilden i sig?
Kan de göra vad de vill med den?

Ah du menade så :)

Det bör vara reglerat i avtalet, men om det inte är reglerat så har jag faktiskt ingen aning tyvärr. De har ju bekostat kopian, men det är din bild.

Tack för att du påminde mig om att Scandinavian photo fortfarande har mina bilder som ställdes ut i deras lokaler förra året! :) De har fortfarande inte kommit till rätta, men i det fallet var det avtalat att bilder (och ramar!) skulle återfås :) Troligen löser sig det med ett par samtal dock :)

Ah du menade så :)

Det bör vara reglerat i avtalet, men om det inte är reglerat så har jag faktiskt ingen aning tyvärr. De har ju bekostat kopian, men det är din bild.

Tack för att du påminde mig om att Scandinavian photo fortfarande har mina bilder som ställdes ut i deras lokaler förra året! :) De har fortfarande inte kommit till rätta, men i det fallet var det avtalat att bilder (och ramar!) skulle återfås :) Troligen löser sig det med ett par samtal dock :)

=)

Det här va det enda som stod inför tävlingen:
http://www.pixbox.se/?page=forum_topic_show&topic=6148&pagenr=0

Kass, oplanerad tävling....

Du får nog prata med dom och se vad ni kan komma överrens om. Eller är det vad du har försökt och misslyckats med?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar