Annons

Rättighet till bild om annan tryckt av?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
När man t.ex. är på semester och för att komma med själv på bilder låter någon annan trycka av, vem räknas då som upphovsman? Den som tar bilden eller jag som lånar ut kameran?
Om man publicerar en sådan bild, kan då den tillfällige fotografen hävda sin rätt till bilden?

Mvh
Hans Erik

Om bilden tagits i Sverige räknas den som tryckte på utlösaren som fotograf. Därmed är det inte din bild om du inte tryckt på utlösaren (eller satt igång timern).

Jag personligen hade nog inte brytt mig ifall en bild jag tagit 'på uppdrag' av annan publiceras utan att jag tillfrågats. Sannolikheten att bilden blir bättre än att den passar i familjealbumet är ganska liten. Och är den bättre än så, och mitt enda bidrag till bilden är att jag tryckt av kameran, skulle det kännas som otroligt paragrafrytteri att kräva sin rätt enligt lagparagraferna.

Men detta medför på inget sätt att andra kommer att tycka/agera som jag. Det är trots allt upp till den enskilde fotografen att bestämma vad han/hon vill göra.

Om bilderna tagits utomlands bör väl det landets lagar och regler gälla, och de kan skilja sig avsevärt från svenska lagar.

Första rekvisitet i URL 1§ (i Sverige dvs) är ju "Den som skapat"...
Egentligen borde alltså upphovsmannen vara den som tryckt av. Vem som äger kameran är tämligen oväsentligt egentligen.

Möjligen går det att hävda att det finns ett halvslirigt avtal om att du får använda bilden bäst du finner lämpligt. Svårt bevisläge både för dig och för den som tryckt av dock. Hur i hela fridens namn skulle den som tryckt av bevisa att just denne tryckt av och inte någon annan, eller att du inte satt kameran på ett stativ med självutlösare/timer?
Hur bevisas det eventuella avtalet?

Om du är den som ställt in bländare, slutartid, ISO, brännvidd, visat personen var han ska stå och hur han ska rikta kameran etc. Och allt denne person gör är att sen trycka på knappen när du säger åt honom så har enligt mig du skapat bilden.

Var det inte en disskusion för ett tag sedan om att assistenter till "stora" fotografer sällan får cred för foton trots att de ibland gjort avsevärt mycket mer än "tryckt på knappen"?

Man har väl iofs förhandlat bort den rätten när man jobbar som assistent antar jag.

Bengt, lovade inte du alldeles nyss i en annan tråd att "I fortsättningen skall jag vara seriös och vänlig"?

;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar