Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rättighet att fota?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en fråga vad som gäller vid en modevisning där det inte finns några restriktioner för att fota. Men när jag sedan ringde för att vara vänlig och säga att jag skulle fota till en modesida så var det inte längre okej eftersom killen påstod sig inte ha kontroll på bilderna och att jag kunde sälja dessa vidare vilket skulle leda till att modellerna skulle kunna ställa krav på honom sedan. Men min fråga är då alla som vill får fota antagligen fotar dom flesta bara privat men det finns inget som säger att inte dessa personer sedan säljer sina bilder för som jag förstått det så om det inte är förbud mot att fota och du tar bilder så äger du dessa till 100% och kan göra i stort sett vad du vill med dessa eller? med tanke på detta så ser jag det som ytters märkligt att han stoppar mig då det finns säkert 50st som har fotat därifrån och där har han ingen koll alls på vad bilderna ska användas till nu ville jag bara vara vänlig och meddela att jag skulle fota och till vad men jag kanske bara skulle gått ditt och fotat utan att säga något eftersom det är fritt fram för fotografering?

Som ni ser är det ganska rörigt och jag har ingen riktig koll på vad som gäller så all hjälp uppskattas !

/Håkan Isaksson

Håkan Isaksson skrev:
Har en fråga vad som gäller vid en modevisning där det inte finns några restriktioner för att fota. Men när jag sedan ringde för att vara vänlig och säga att jag skulle fota till en modesida så var det inte längre okej eftersom killen påstod sig inte ha kontroll på bilderna och att jag kunde sälja dessa vidare vilket skulle leda till att modellerna skulle kunna ställa krav på honom sedan. Men min fråga är då alla som vill får fota antagligen fotar dom flesta bara privat men det finns inget som säger att inte dessa personer sedan säljer sina bilder för som jag förstått det så om det inte är förbud mot att fota och du tar bilder så äger du dessa till 100% och kan göra i stort sett vad du vill med dessa eller? med tanke på detta så ser jag det som ytters märkligt att han stoppar mig då det finns säkert 50st som har fotat därifrån och där har han ingen koll alls på vad bilderna ska användas till nu ville jag bara vara vänlig och meddela att jag skulle fota och till vad men jag kanske bara skulle gått ditt och fotat utan att säga något eftersom det är fritt fram för fotografering?

Som ni ser är det ganska rörigt och jag har ingen riktig koll på vad som gäller så all hjälp uppskattas !

/Håkan Isaksson

Du äger bilderna oavsett fotoförbud eller ej.
möjligtvis kan arrangöen slänga ut dig om du bryter mot ett fotoförbud men bilderna är dina.

Ett undantag kan dock vara om du avtalar med arrangören att bilderna ej får publiceras.
Du äger då fortfarande bilderna och får använda dom för eget bruk men får itne publicera dom.

Observera att arrangören inte får hänvisa till några luddiga regler utan det ska vara ett regelrätt avtal muntligt eller skriftligt för att du ska förlora kontrollen över dina bilder.

Alltså om jag hade fotat denna visning där det inte fans något fotoförbud så hade jag sedan kunna använda dessa hur jag ville tex. lägga upp på hemsidan samt sälja dessa om jag ville?

Dum man är som ringer och ska vara vänlig...

/Håkan Isaksson

Även om det är fritt fram att fota kan du inte göra riktigt vad du vill med bilderna. För att publicera på internet eller att använda bilderna i reklam så måste du ha tillstånd från den/de personer som finns med på bilden.

gujo skrev:
Även om det är fritt fram att fota kan du inte göra riktigt vad du vill med bilderna. För att publicera på internet eller att använda bilderna i reklam så måste du ha tillstånd från den/de personer som finns med på bilden.

Okej men då är min nästa fråga, du kan alltså aldrig publicera bilder från en konsert eller sport tillställning eller jag om du ringer upp bandet eller idrottspersonen och frågar vilket jag inte tror många gör. Men bilder på tex. aftonbldets sida från en fotbollsmatch hur kan dom publicera dessa för jag tror knappast dom ringer till alla spelare och frågar om dom får publicera bilderna eller?

Men då känns det som att om du fotar något offentligt så kan du inte använda bilderna mer än i ditt privat album för man kan antagligen inte heller sälja bilder från en visning då utan att ha personerna på bildens tillstånd?

/Håkan Isaksson

Jag har för mig att jag läste någonstans att reglerna om att behöva tillstång från personerna på bilden inte alltid gäller för offentliga personer. Tror knappast att bilder på alla kändisar på röda mattan har tillfrågats av varenda fotograf osv....

Vad gäller förbudet för publicering på internet finns det undantag för journalistiska hemsidor med ansvarig utgivare t.ex aftonbladet.se, sedan är det fortfarande väldigt oklart hur lagen ska tolkas eftersom den är ganska ny och det saknas domstolsutslag.

I alla andra sammanhang får du visa, publicera och sälja bilden hur du vill så länge som det inte rör sig om reklam.

gujo skrev:
Vad gäller förbudet för publicering på internet finns det undantag för journalistiska hemsidor med ansvarig utgivare t.ex aftonbladet.se, sedan är det fortfarande väldigt oklart hur lagen ska tolkas eftersom den är ganska ny och det saknas domstolsutslag.

I alla andra sammanhang får du visa, publicera och sälja bilden hur du vill så länge som det inte rör sig om reklam.

okej men denna sida skulle bilderna isf. upp på www.modeguiden.nu personlgen skulle jag klassa det som en journalistisk hemsida men frågan är vem som avgör det?

Sen det sista du skrev i andra sammanhang vad menas med andra sammanhang är det allt som inte är reklam? isf. så räknas ganska mycket som reklam men !

jag tycker det är en ändå stor röra vad gäller bilder och publicering, kan dom inte skriva ihop en handbok vad som gäller. Nää det kan dom ju inte eftesom dom själva inte vet vad som gäller, känns ju jätte bra heja lagstiftarna ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar