Annons

Rätt vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Hur ska man få rätt vitbalans, ibland känns det som att hur jag än vänder och vrider på det blir vitbalansen inte rätt.

Exempel om man fotograferar inomhus när det är mörkt eller vid gatulyktor.

Jag tycks alltid få en guld/orange/röd nyans i mina bilder vilken vitbalans jag än har. Att ha som glödlampa hjälper lite, men felet är fortfarande enligt mig själv stor. Är det något som går att fixas, eller är det bara så att jag ser ljuset annorlunda än vad kameran ser det? (fotograferar i RAW)

Använder antingen kamerans inbyggda snabbt för att se hur bilden är på plats, eller nikonViewNX när jag bearbetar bilderna. (kan det hjälpa med en uppgradering till ex. lightroom?)

Du och kameran ser ljuset på väldigt olika sätt, och med olika resultat.

FWIW: Mitt förslag är att du provar dig fram till ungefär rätt WB mha att sätta färgtemperaturen på lämpligt antal K. Dvs inte de förinställda värden för glöd/fluo/sol/... som finns utan att istället använda direkt färgtemp-inställning.

Om du ids kan du ju använda ett gråkort också.
Sedan kan du justera ganska fritt i PP om du vill, eftersom du fotar RAW.

Jag tycker vitbalans innomhus i allmänhet är klurigt. Ofta har du så många olika ljuskällor som är olika varma/kalla.

Har du t.ex. ett par glödlampor i fönstren och spottar i taket, och därtill kanske ljus som kommer in från fönstret så blir det lurigt.
Bästa kanske är försöka ha en sorts ljuskälla eller att köra med blixtar som "slår ut" övrigt ljus.

Använder du blixt i blandljus behöver du filter med samma temperatur som övriga ljuset (typ. lysrör, glödlampa osv.)

Du får vitbalansen ganska on spot i raw konvertern genom att jobba med vitbalans och tint, men jag brukar jobba med siffror i PS sedan för att få det möjligast exakt.

Det vanligaste misstaget här är att man ställer vitbalansen efter hur FÄRGEN blir i bilden, inte efter det som egentligen är "vitbalans".

Vitbalansen är jätte-enkel. Den är det absolut enklaste du kan ställa in på en kamera / råkonverterare. Något som är färglöst grått/vitt i det du fotograferade av skall också bli färglöst i din färdiga bild - om du inte just söker en "färgad" miljö.

Det de allra flesta inte greppat är att färgåtergivningen är helt fristående från gråbalansen. En varmröd, stark färg ser inte alls likadan ut i solljus, halogenljus och lysrörsljus - FASTÄN att du har "perfekt" vitbalans.

Anledningen till detta är att kameran mäter färg på ett sätt som oftast är anpassat efter hur ett mänskligt öga uppfattar en viss färg vid dagsljus, ca D55 eller 5500K.

Så om du istället har ett ljus som är 2800K (stark glödlampa) kommer allt rött/orange/gult i bilden bli starkare, mer intensivt, och förskjutas lite åt det rödare hållet. I andra ändan av spektrat, blått/cyan/grönt kommer färgerna bli mörkare och mindre intensiva.

Precis den exakta motsatsen uppträder om du går åt andra hållet, t.ex fotograferar i djup skugga under blå himmel - här kommer du ibland upp i 12000K, ett väldigt blått ljus. Här kommer gult, orange och rött bli mörkare,och mindre intensivt. Blått kommer bli rätt färgstyrka, men ljusare. cyan och grönt komer reagera lite olika beroende på vilken kamera du använder.

Vill du fortsätta arbeta i NX får du lära dig hur färgjusteringarna fungerar och skapa en "glödlampskorrigering" för inomhusbilder. Du kan spara den som en preset - detta påverkar inte resten av omvandlingen. Gör vitbalanseringen RÄTT, och justera sedan färgerna tills du är nöjd. Det är lite pillerijobb, framför allt om man inte har en riktig referens, men det går.

Lightroom/PS har ett eget färgkorrigeringssystem där du kan lägga till kameraprofiler för vilket ljus du än kan "råka ut för". Just gatlyktor är dock nästan omöjliga i många fall, de innehåller helt enkelt ingen ljusenergi i vissa våglänggder som är viktiga för färgseendet. Finns det ingen information går den inte att korrigera :)
.....................................

Nikon har f.ö en liten lustig sak som jag inte riktigt förstår, de begränsar sin auto-wb till en lägsta temperatur (3500K i vissa, 3200K i vissa). Lite knöligt, när en svag glödlampa kan ligga på 2600K.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto