Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt väg att gå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hejsan!
Har lite funderingar kring arbetssätt med studioljus.
Jag ville fota min sambo som är gravid, och satte upp en blixt ca. 45 grader mot henne och använde en softbox. Som bakgrund använde jag mig av vår vita vägg.
Jag lyckades få till den bild som jag ville, men det var ju mycket tack vare att jag fotade i Raw och kunde justera bilden dit jag ville.
Tittar man på råfilen så ser det ju inte klokt ut.
Nu till min fråga:

Är det rätt sätt att arbeta på att man ställer blixtarna för rätt exponering och var man vill att skuggorna ska falla och sedan fixar man resten i framkallningen (bildbehandlingen) ?
Eller ska det mest bara vara justeringar kvar i efterbehandlingen?

Hoppas ni förstår min fråga!
 

Bilagor

  • gravid.jpg
    gravid.jpg
    18.7 KB · Visningar: 78
Som vanligt ska man exponera och komponera så nära slutresultatet som möjligt. Dvs helst ingen Bildbehandling. Går dock ej alltid. Men studiomiljö bör det ju gå.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Så klara som möjligt

Om man jobbar i studio eller som hobby så så kör med theatramode om du har tillgång till Bärbar dator.
Koppla in kamera till datorn så har du vips en större skärm du kan titta på och du kan bestämma mer hur ljusbilden är.

Standard på studio är 1/200 f8 och gärna en fast glugg.

Köra theatramode kan alla köra, i canonvärlden finns program med och jag har gjort en manual på hur man kör detta.

När jag kör utb så kör jag även från bärbar dator till en vit duk med Kanon .

// Kaj
 
Svaret är ljussättning.
Mästerprovet är gamla vackra svartvita filmer. När man filmar svartvitt så är det svårt att se djupet i bilden. Det är liksom grått på grått.
Då får man lov att skapa djupet själv mha belysningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.