Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt grejor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke K

Aktiv medlem
Hej!
nybörjare som jag är både här på foto sidan och med fotograferingen,så tänkte jag ställa några frågor!
Jag funderar över foto utrustningen min själv då.
den består av min Nikon F-301 och Nikon F50 samt
3st zoomar 1st Nikkor 35-70mm f/3,3-f/4,5
samt Tokina 28-70mm f/3,5-f/4,5 med macroläge slutligen Tokina 70-210 f/3,5-f/4,5 med macroläge.
jag kommer att fota natur,insekter,fiskar om jag lyckas fånga någon.Några förslag på bra optik för ljust dessa ändamåloch passande dessa hus?det känns lite fel med bara zoomar.Jag känner att jag vill lära mig från grunden
typ köra manuelt och få lära sig inställningarna rätt.Finns det någon som har några bra förslag så kom gärna med dom.

Zoomarna fungerar fint till landskap och att fånga en del djur, men teleobjektiv med makrolägre brukar inte kunna komma så nära som man vill .Så jag skulle föreslå att du tittade på ett makroobjektiv, t ex Sigma 50/2,8 som är billigt eller ett begagnat micro-nikkor 55/2,8. Då får du också ett skarpare och ljusstarkare objektiv för porträtt.

Ett rejält tele på ca 400mm kan vara bra att ha. Och kanske en vidvinkel på ca 20mm.

Om du ska fota fiskar behöver du polarisationsfilter. I alla fall om du ska fota dem i deras naturliga habitat. ;) Men det är inte det lättaste ska jag säga men en rolig utmaning.

ja,tackar och bugar för förslagen! kom gärna med fler.En jlus stark orginal optik kanske inte vore så dumt heller...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar