Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt exponering vid nattfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabi

Medlem
De långa exponeringstider som nattfotografin kräver har jag inte lyckats hantera. Har hitills prövat mig fram med olika tider med kameran: Kodak AV-1, resultatet blev klent.
Vill fotografera i stadsmiljö. Kan någon tipsa om hur jag kan mäta rätt exponeringstid?

Menar du Canon AV-1? Den går bara till 2s på automatik. Är det mörkt måste du mäta ljuset, ställa in B och sedan räkna sekunder/minuter. Canon AV-1 är dock lite svår att mäta med då visarnålen inte syns i mörker.

Exponeringen i natten uppfattar jag som ett val mycket mer än på dagen. frågan är ju vad du vill framhäva vill du ha ett kolsvart vattendrag med några gatlysen så exponerar du snålt typ kanske 20 sek vill du å andra sidan ljusa upp vattnet så att det ser mera ut som skyming får du lägga på ganska mycket tid. Jag har svårt att ge några bra råd (där är teje bättre) men jag har iallafall brännt några rullar på natten och tycker det är ganska spännande. mycket på grund av att man inte kan förutsäga hur det kommer att se ut. Speciellt inte på långa ex där omgivningen kan förändras nder de minuter man plåtar.

Exprementera mycket är nog tyvärr mitt bästa råd.

Tack för svar! Förlåt, det är naturligtvis Canon jag menar. Jag har provat att ställa in på B och sedan exponera med olika tider men letade efter ett sätt att kunna kontrollera resultatet mer. Det är dock sant att "överaskningen" är lite av tjusningen. Terjes artikel var bra, tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar