Annons

Rätt eller Fel att pilla med nån annan bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med dig. Och tycker samtidigt att det är lite taskigt att hänga ut kompisen här på Fotosidan som en dålig fotograf. Vill man inte betala något för sina bröllops-bilder. Utan bara tar dit en kompis som ska göra jobbet gratis. Då kan man inte klaga på honom efteråt

Tycker du att jag har hängt ut han här?? Inget namn ingenting bara en liten länk till en bilden för att ni skulle få se den...?

Visst är det så att dom inte klagar på honom, utan att det är så att Mannen i huset sa att han(fotografen) kan det där inga problem alls. Så då tror ju hon självklart på det heller hur. Så när hon sen ser bilderna så blir ju hon självklart ledsen besviken ... Och då visste jag att jag kunde göra henne glad igenom att pilla lite på bilderna till svart vitt och sen bara beskära dom lite så skulle det bli bra!

Klart han får. För privat bruk får man göra vad som helst med vilka bilder som helst och man får även ge bort enstaka exemplar. Han får inte publicera hur som helst och han får inte sätta sitt namn på verket om han inte gjort så stora förändringar att det nya verket fått egen verkshöjd.

Enligt den gamla lydelsen av 1960:729 (Före 2005:539) så skulle jag hålla med dig. Enligt den nya gör jag det inte. Förvisso finns det ingan praxis/prejudikat enligt den nya lydelsen ännu, men lydelsen har definitivt ändrats och skärpts till.

För _enskilt_ bruk har du en poäng, men nu rörde det sig ju om att redigera bilderna för annans part, något som jag tagit hänsyn till i min ursprungliga replik.

Senast ändrad:
Enligt den gamla lydelsen av 1960:729 (Före 2005:539) så skulle jag hålla med dig. Enligt den nya gör jag det inte. Förvisso finns det ingan praxis/prejudikat enligt den nya lydelsen ännu, men lydelsen har definitivt ändrats och skärpts till.

För _enskilt_ bruk har du en poäng, men nu rörde det sig ju om att redigera bilderna för annans part, något som jag tagit hänsyn till i min ursprungliga replik.

§12 gäller även i nuvarande lag och i den som kommer första april. Inga ändringar där. Sedan kan man förstås diskutera vad som gäller om man gör det hela till en affärsidé, men uppenbarligen kommer man undan med det också. Att göra om en bild för privat bruk behöver inte betyda att man gör det själv.

"12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk."

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk.

Läs vidare några rader till så ser du klart och tydligt att man inte får låta en utomstående göra det åt dig.

Därmed har vi även slagit hål på det du sa i ditt förra inlägg om att "Att göra om en bild för privat bruk behöver inte betyda att man gör det själv.". Inte sant?

Läs vidare några rader till så ser du klart och tydligt att man inte får låta en utomstående göra det åt dig.

Därmed har vi även slagit hål på det du sa i ditt förra inlägg om att "Att göra om en bild för privat bruk behöver inte betyda att man gör det själv.". Inte sant?

Nejdå...

"Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk."

Sista är lite kul, eftersom det går att beställa karikatyrer och andra ändringar av företag. Vi får hitta en definition på "utomstående" är min brorsa utomstående? Är min bästa kompis utomstående? Och inte minst. Är fotografier, porträttbilder, konstverk?

Nejdå...

"Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk."

Sista är lite kul, eftersom det går att beställa karikatyrer och andra ändringar av företag. Vi får hitta en definition på "utomstående" är min brorsa utomstående? Är min bästa kompis utomstående? Och inte minst. Är fotografier, porträttbilder, konstverk?

Att fotografier/porträttbilder uppnår verkshöjd behöver vi inte ens diskutera. Så är det.

"Utomstående" definieras väldigt strikt. Det är faktiskt inte längre ens tillåtet att låta en kollega på en arbetsplats sköta kopiering av dokument. (För den som tycker det låter helt absurt så finns referenserna till detta på lagen.nu)

Frågan har ett flertal gånger bollats mot en god vän som är ledamot i Sveriges Advokatsamfund, med inriktning på immaterialrätt.

Har fått OK i från killen som har tagit bilden att det var okej att jag gjorde ordning bilder eftersom han inte kunde det alls.. Så det känns ju skönt!!!
Förträffligt! Då har du kunnat göra bruden glad, utan att det kommer surt efter. Förmodligen blev brudgummen glad också, även om han kanske har svårare att medge detta, eftersom det var på hans initiativ som det blev en icke-kommersiell fotograf. Detta hade i och för sig kunnat gå bra, ifall denne hade haft erfarenhet av denna typ av fotografering, men många av oss män har dillat i oss själva att vi kan allt och vet allt (gäller här både brudgummen och fotografen). Och då kan det förstås gå illa, precis som i det här fallet.

Den fotointresserade vännen medgav alltså att "han inte kunde det här alls...". Men ändå åtog han sig uppdraget!

Om detta vore ett undantagsfall så skulle det väl kanske inte vara så farligt i övrigt. Men denna attityd har på senare tid snabbt spridit sig bland många, många av oss själva här på Fotosidan. Vet inte ifall just denna tråd är rätt plats för att förklara vad jag menar, men någonting måste snabbt göras åt detta, ifall inte Fotosidan ska fortsätta att driva mot irrelevans.

Tycker du att jag har hängt ut han här?? Inget namn ingenting bara en liten länk till en bilden för att ni skulle få se den...?

Visst är det så att dom inte klagar på honom, utan att det är så att Mannen i huset sa att han(fotografen) kan det där inga problem alls. Så då tror ju hon självklart på det heller hur. Så när hon sen ser bilderna så blir ju hon självklart ledsen besviken ... Och då visste jag att jag kunde göra henne glad igenom att pilla lite på bilderna till svart vitt och sen bara beskära dom lite så skulle det bli bra!

Hänga ut är kanske lite överdrivet. Men visst hade manga kunnat veta vem han var om de läser denna tråd. Antagligen alla som känner brudparet eller var med pa brollopet. Och även de som läser din blogg. Nej brudparet klagar kanske inte pa honom men du gor det. Att gora ett daligt jobb, att alla bilderna är oskarpa med konstiga färger är ju inte precis berom. jag tycker faktiskt det storsta felet ligger hos brudparet och inte hos amator-fotografen de fragade
Men det var ju bra att det loste sig till slut

Hänga ut är kanske lite överdrivet. Men visst hade manga kunnat veta vem han var om de läser denna tråd. Antagligen alla som känner brudparet eller var med pa brollopet. Och även de som läser din blogg. Nej brudparet klagar kanske inte pa honom men du gor det. Att gora ett daligt jobb, att alla bilderna är oskarpa med konstiga färger är ju inte precis berom. jag tycker faktiskt det storsta felet ligger hos brudparet och inte hos amator-fotografen de fragade
Men det var ju bra att det loste sig till slut
............

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar