Annons

Rätt att reklamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fr0jjy

Medlem
Jag har ett Canonobjektiv (70-300 IS) som varit defekt sedan köpet för 5 veckor sedan. Jag ville reklamera och få pengarna tillbaka efter 3 veckor men butiken sa att de måsta undersöka att det var defekt, varefter det skickades på service. Nu är det åter och verkstan har "justerat optiken". Felet är emellertid kvar. Jag har pratat med Canon som säger att de känner till felet (suddigt i stående läge) men att de inte har någon lösning idag.

Enligt konsumentrådgivaren har jag rätt att få pengarna tillbaka då detta fel inte var något jag förväntade vid köpet. Jag vill vässa argumenten innan jag besöker butiken i morgon. Vilka paragrafer skall jag hänvisa till i konsumentköplagen? Vad kan jag hota med? Eftersom Canon inte har någon lösning eller fixat modellen vill jag inte ha något nytt objektiv utan pengarna tillbaka.

http://www.arn.se/

"Reklamation
En reklamation innebär att du meddelar säljaren
- att du inte godtar varan
- att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.
Artikeln på teckenspråk

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt bestämmelser från den 1 juli 2002. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

För att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter:

Reklamera alltid så snart som möjligt!"

Fungerar detta?

Det står:
För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Detta är ju KO:s text, men var står det i lagen?

Jo, för att häva, så är nog 22 rätt.
Men att tjafsa med lag är lite onödigt, anar jag att det kommer att bli otydligheter så brukar jag skriva ut konsumentköpsrätten eller vad den heter och i förväg stryka under vad som gäller i mitt fall, samt be dem läsa genom rätten i föväg innan vi ens börjar diskutera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar