Annons

Canon cashback - ett luddigt koncept

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte heller fått några pengar för mitt köp av 400D än.
I juli skickade jag in mina uppgifter efter att först ha anmält mig på hemsidan.
Första brevet från Canon skrev dom att betalningarna skulle dröja, då det var många ärenden.
I slutet av augusti så ville dom ha kompletterande uppgifter för att IBAN saknades.
Jag skickade mitt IBAN.
Idag fick jag mail att pengarna returneras till dom.
Så nu måste jag skicka alla uppgifterna igen.=(

Så det blir tredje gången gillt.

PS. porto: 12:- = 36:-, så cashbacken är bara 664:-. DS
 
Förra året tog det drygt 2 månader för mig att få tillbaka, då utan "problem" med komplettering och annat.

Tänk er själva när ett par tiotusen människor vill ha pengar insatta på sina konton :)

Sen kan man väl kritisera både Canon och Nikon att de ger sig in i sådana här enorma administrativa helveten..

// Jocke
 
Emil-G skrev:
Sänk priset istället, det här måste kosta miljoner i administration för tillverkarna...

Ja, säg att varje person mejlar iaf 1 gång pga besvär. Allt ska rivas upp, fixas med, skrivas in manuellt till banken och så vidare.

Sen allt material som går åt.. slöseri så det skriker om det!

Ne, sänk priserna med ett par hundra så slipper man problem med arga cash-back-personer och de säljer troligen mer :)

// Jocke
 
m1ke skrev:
jag fick mina pengar idag. Skickade faktiskt in 1 dag för sent (16 aug) men det gick bra ändå :)

Skickade in kanske en månad eller 2 för sent, fick svar att det var för sent. Efter ytterligare ett par månader rassla de till på kontot helt oanonserat. Ja gillar Canon, Canon e snälla. Canon e bäst.
 
Jag är inne på min andra komplettering nu. Trots att alla uppgifter var ifyllda när jag skickade in dem första gången. Nåt fel med IBAN-numret. Har dock dubbelkollat med banken, och de förstår inte hur Canon kan ha problem med det. Och banken bör ju ha bättre koll på sånt än Canon.
Fattar inte varför de inte kan använda Paypal eller nåt annat enkelt alternativ?

Klippa sönder kartonger, kopiera kvitton, fylla i ungefär hundra tusen siffror i deras underliga blanketter, som för övrigt är rätt knepiga att hitta (om man jämför med hur enkelt det skulle kunna vara) - det kan väl ingen på allvar mena är ett enkelt förfarande?!
 
Canon har gjort det på gränsen till omöjligt så att bara de som verkligen vill och orkar skall ansöka. De som inte orkar eller får tummarna loss slipper man. Och alla som gör fel. Tarvligt sätt göra det så svårt samtidigt som man glänser om cashback i reklamen. Det gör förmodligen att man slipper betala ut minst hälften av alla cashback. Ganska dålig reklam för Canon tyvärr. Man vinner kanske förstagångskunder. Men det ger en sur eftersmak så nästa gång man ser ordet "cashback" från Canon kommer jag att skratta och jag ska noga överväga om jag ska fortsätta med Canon på nästa kamera.. Jag får väl börja dra i varför jag inte har fått något. Jag har gjort enligt alla konstens regler och följt anvisningarna på pricka men nu 6 veckor efteråt har inget hörts. Bara tiden att fixa med allt och sen göra det igen... Suck. De kan ta sig nånstans...
 
Senast ändrad:
Varför inte göra som mobilbranschen, denna cashback sker i bakgrunden för mig som kund, mellan säljaren och tillverkaren. Jag får ett avdrag direkt i kassaapparaten, behöver inte skriva i siffror, jaga banken efter någon IBAN-kod, klippa sönder kartonger (!) och vänta flera månader...

Säljaren krediteras automatiskt vid nästa leverans eller motsvarande, från leverantören.

Men, detta vore ju enkelt, Canon fick lov att betala till 100% kunder, som dessutom skulle vara glada och tacksamma...hrm, motstridigt...

Undrar vad det kostar, i utbetalade pengar, och administration, samt kanske viktigast goodwill/badwill... ;-)
 
Såg att det var ny cashback som började gälla den 1/10.

Går det att köpa ett objektiv i Tyskland och sen skicka in en cashback från Sverige?

Där fanns 900 kr att få tillbaka på ett Ef 70-200/4,0L Usm.
 
donSisu skrev:
Varför inte göra som mobilbranschen, denna cashback sker i bakgrunden för mig som kund, mellan säljaren och tillverkaren.
Men det är väl inte en rabatt från tillverkaren och då är det ju inte alls samma sak?

Så vitt jag förstått är det operatören som betalar för att knyta upp dig som kund i ett tidsbestämt avtal. Du köper alltså två olika saker från två olika leverantörer i butiken: en som kostar pengar (telefonen) och en du får pengar för (abonnemanget) och betalar mellanskillnaden.

Kameratillverkarna vill ha återbetalningen direkt till kund därför att:
1. Man vet att rabatten inte hamnar i återförsäljarens fickor.
2. Man kan annonsera om rabatten utan att komma i konflikt med den fria prissättningen.
3. Det komplicerar inte beräkningar som baseras på åf-priset (t.ex. volymrabatter och bonusar).
4. Man får kundefterfrågan på originaltillbehör vilket minskar risken att åf säljer tredjepartsprodukter.
5. Man får aktiviteten vid exakt den tidpunkt man vill ha den.
6. Man får kontaktuppgifter till befintliga kunder för riktad marknadsföring senare.
7. Man ger gråimportörerna problem.

Det kanske finns ännu fler fördelar ur tillverkarens perspektiv men dessa kom jag på nu. I USA är detta system mycket vanligt och om det inte gav ökad försäljning hade nog inte både Canon och Nikon tagit det hit också.

I dagligvaruhandeln har man också kommit fram till att betalning direkt från tillverkare/grossist till slutkund är bäst (ur företagets perspektiv) men där förenklas systemet av att nästan all försäljning sker i butik vilket ger möjlighet att lämna över värdekupongen och dessutom finns Nordisk kuponginlösen som förenklar administrationen. Jag tycker också det vore enklare om de sänkte priserna istället men tydligen ger detta merförsäljning.
 
För egen del har jag inget problem med cashback som idé. Det är väl jättetrevligt att få tillbaka en summa pengar efter några veckor. Men jag tycker att om man erbjuder en sån grej så får man faktiskt se till att det funkar också. För alla.
Inte bara för de flesta.
Nu ska jag skicka in mitt IBAN-nummer för tredje gången, och jag kan slå vad om att de inte kommer lyckas betala ut några pengar den här gången heller. Om de ändå ska hålla på och krångla med snigelpost, så kunde de väl åtminstone stoppa ner 50 euro i kuvertet nästa gång?!
 
Robin Gyllander skrev:
Varför cashback går det inte med prissänkningar?
Canon kan sänka sitt pris till återförsäljarna men eftersom de inte får styra återförsäljarnas pris till slutkunden kan återförsäljaren lägga beslag på hela eller delar av rabatten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.